3 778 lukukertaa ·
7 vastausta
4k lukukertaa
7 vastausta
Kutistuuko ponttilauta?
Hei!
Olen juuri asentanut raakapontti-seinäpaneelin makuuhuoneeseen. Raakapontti oli sisätiloissa 10 päivää ennen kuin se maalattiin schellackilla (kirjoitetaanko se niin?) ja sitten pohjustettiin pohjamaalilla. Tämän jälkeen se ruuvattiin paikoilleen ja maalattiin vielä kerran seinäväriä käyttäen. Valitettavasti nyt ei näy rakoja paneelien välissä ollenkaan
luuletteko, että ne kutistuvat lisää, jotta saisin raot esiin?
Olen juuri asentanut raakapontti-seinäpaneelin makuuhuoneeseen. Raakapontti oli sisätiloissa 10 päivää ennen kuin se maalattiin schellackilla (kirjoitetaanko se niin?) ja sitten pohjustettiin pohjamaalilla. Tämän jälkeen se ruuvattiin paikoilleen ja maalattiin vielä kerran seinäväriä käyttäen. Valitettavasti nyt ei näy rakoja paneelien välissä ollenkaan
Riippuu siitä, kuinka kuiva se oli alun perin ja kuinka kuiva ilma teillä on sisällä.
voin vain olla samaa mieltä andersmc:n kanssa. Itse asensin raakalautaa, jonka maalasin pellavaöljyvärillä. Uskon, että ne olivat sisällä vähintään 1 kuukauden, mutta ajan myötä niihin tuli halkeamia. Täytyy lisätä, että pidän halkeamista, mutta se on aivan eri asia.
Puu materiaalina tulee liikkumaan vuodenaikojen mukaan, ja se eroaa eri puulajien välillä. Vähiten se näkyy lakatuilla tai öljytyillä pinnoilla, joissa alusta alkaen halutaan korostaa puupintaa ja mahdolliset halkeamat ovat osa ulkonäköä. Olemme asentaneet kattoon valkoiseksi maalatun kuusipaneelin, mutta se siveltiin oksalakkaa ja maalattiin valmiiksi ennen asennusta. Sen sijaan jätimme pienemmät oksien epätasaisuudet ym. paikoilleen, koska se on "oikeaa" puupaneelia eikä mitään puristettua levyä. Anna seinän olla ja maalaa se uudelleen vuoden kuluttua, talvella, kun on kuivinta, jos haluat tehdä jonkun parannuksen. Ihminen tulee myös nopeasti kotisokeaksi 
Klikkaa tästä vastataksesi