Hei.

Olen seurannut keskusteluja täällä jonkin aikaa ja saanut paljon hyviä vinkkejä, mutta nyt minulla on ongelma, josta en löydä mitään keskustelua, joten on ehkä aika ensimmäiselle viestille.
Aion pystyttää sisäseinän, eikä se olisi ongelma, ellei katto olisi holvattu. Mietin, miten tekisitte räystään kanssa. Holvaus on tasainen ja korkeimman ja matalimman kohdan välinen korkeusero katossa siinä kohtaa, johon seinä pitäisi kiinnittää, on 15 cm.
Koska huonekorkeus on 3500 mm, ajattelin rakentaa puuplaneelilla, mutta mietin, onko olemassa jonkinlaista "joustavaa" metalliprofiilia, jota voisi käyttää räystäänä, mutta ehkä on muitakin tyylikkäitä ratkaisuja.

Fredrik

Etkö voi ottaa tavallisen peltilistan ja leikata siihen "jack", jotta se seuraa kattoa? Vaihtoehtoisesti katkaise "hammarbandet" oikeaan pituuteen ja paina se kattoa vasten sellaisella listalla, missä katto on korkeimmillaan? Jos se on pidempi seinä, listan pitäisi voida taipua 15 cm.

Montören sanoi:
Pystytkö käyttämään tavallista metallikiskoa ja leikkaamaan "jack" niin, että se seuraa kattoa? Vaihtoehtoisesti voit sahata sääntöä "hammarbandet" oikeaan pituuteen ja kiinnittää sen kattoon sääntöjen avulla, missä katto on korkeimmalla? Jos se on pidempi seinä, sääntö voi joustaa 15 cm.
Koska seinä on vain 700 mm, saattaa toimia, että laitat vain tavallisen säännön ja jätät pienen "välin" kattoon. Voit kiinnittää sen yhä kattoon, missä on "välistä" pidemmillä ruuveilla. Minulla on vakaa harvapaneeli ruuvattavaksi.

Kyllä, jos kyseessä on niin vähän, niin olisin jakanut sen 3 osaan, esimerkiksi 230 mm kappaleiksi tai vastaaviksi, jotta noudatetaan kaltevuutta jotenkuten.

falkn sanoi:
Ja, jos kyse on niin vähän, olisin jakanut sen kolmeen osaan, esimerkiksi 230 mm kukin tai vastaava, jotta seurataan kaltevuutta kohtuullisen hyvin.
Kyllä, sen pitäisi toimia. Täytyy yrittää jiirtää niin, että se seuraa mahdollisimman hyvin, muuten täytyy varmaankin turvautua plåtregel-vaihtoehtoon.

Kiitos avusta.

Montören sanoi:
Voitko ottaa tavallisen metallikiskon ja leikata "jack", jotta voit sitten antaa sen seurata kattoa?
Vaihtoehtoisesti katkaise sääntö "hammarbandet" oikeaan pituuteen ja paina se ylös kattoon säädön avulla siellä, missä katto on korkeimmalla. Jos se on pidempi seinä, säädön pitäisi pystyä joustamaan 15 cm.
Testasin leikata metallikiskon, joka minulla oli, mutta koska katon kaarevuus on melko suuri, kisko muuttui epävakaaksi sivusuunnassa, koska minun oli pakko leikata monta jackia, jotta pystyin taivuttamaan sen. Joudun näpertelemään puusäädön kanssa sen sijaan.

Kiitos avusta

Jos seinä on vain 700mm, olisin varmaankin laittanut tavallisen regeln ja laittanut pallbrickor hammaspalkin ja katon väliin sekä kiinnittänyt muutaman kunnon ruuvin :)

Joo, jotain sellaista se täytyy olla. Asiaan liittyy, että seinäparka kääntyy sitten 65 astetta ja siinä on ovi, joten kulma täytyy saada vakaaksi. Koko projekti on kulmien painajainen :), onneksi on aikaa.

Omistan itse 60-luvun talon, joskus sitä ihmettelee oliko vesivaaka keksitty kun minun talo rakennettiin. Rakentajalla ei näytä ainakaan olleen sellaista käytössä! :banghead:

Haha, mutta tämähän on vuodelta 2008, mutta eipä se auta kun joku on valinnut designin ilman suoria kulmia:)

Olin ottanut ohuemman laudan, joka on taipuisa. Esim. 19 mm paksu tai ohuempi. Ruuvata tai mahdollisesti liimata sitten laudat yksi kerrallaan, kunnes olet saavuttanut haluamasi paksuuden. Silloin voit tehdä kunnon kaaria ilman ongelmia. :)

Tarvittaessa voit myös valmistaa säännön levylle kiinnitetyillä paloilla vastatukena ja kiinnittää sen sitten kun se on valmis.

cem77 sanoi:
Olisin ottanut ohuemman laudan, jota voi taivuttaa. Esim. 19 mm paksu tai ohuempi. Ruuvaa ja mahdollisesti liimaa sitten lauta kerrallaan, kunnes saat sen palkin, jonka haluat paksuudeltaan. Näin voit tehdä kunnon kaaria ilman ongelmia. :)

Tarvittaessa voit myös valmistaa palkin levylle kiinnitetyillä palikoilla vastakappaleena ja sitten kiinnittää sen, kun se on valmis.
Se olisi ollut tyylikäs ratkaisu, mutta oman liimapuupalkin valmistaminen 70 cm seinälle tuntuu liioittelulta. Pitäisi varmaan lisäksi olla erittäin ohuita lautoja, jos niiden pitäisi taipua 15 cm 70 cm:llä, ellei niitä höyrytettäisi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.