Olen juuri poistanut vanhan öljysäiliön kellaristani. Talo rakennettiin vuonna 1939 ja nykyään käytämme osia kellarista asuintilana. Nyt kun olen saanut tuon tylsän öljysäiliön pois, pohdimme, miten voimme käyttää tilaa. Ajattelemme siirtää pesukoneen ja kuivausrummun sinne ja tehdä siitä pienen pesutuvan.
Maahan jäi kolme "fundamenttia", kuinka niitä poistetaan sopivalla tavalla?
Seinää ei ole koskettu vuoden 1939 jälkeen, joten sitä voisi hieman kunnostaa. Pitäisikö käyttää kalkkilaastia? Ajattelin sitten maalata seinän ja lattian. Ajatuksena on siis melko yksinkertainen pesutupa, ei mitään laattoja seinillä....
Otamme kiitollisina vastaan vinkkejä, neuvoja ja ideoita!
En tiedä, onko perustuksilla mitään toimintaa tai onko niissä putkia tai vastaavaa, mutta jos lähdetään siitä, että niillä ei ole toimintaa, niin olisin hajottanut ne pois tärinäkoneella. Sen jälkeen olisin hionut seinät tarvittaessa betonihiomalla ja sitten tasoitellut ne. Sitten olisin pohjustanut ja maalannut seinät. Silikaatti- tai silikaattiemulsiomaalilla, joka hengittää.
Pesutupa sanoit, onko pesukoneelle lattiakaivo? Vettä?
En tiedä, onko perustuksilla mitään toimintoa tai onko niissä putkia tai vastaavia, mutta jos oletetaan, ettei niillä ole mitään toimintoa, niin olisin hakannut ne pois hakkukoneella. Sen jälkeen hioisin seinät tarvittaessa betonihiomakoneella ja sitten tasoittaisin ne. Ja sitten pohjustaisin ja maalaisin seinät. Silikaatti- tai silikaattiemulsioonimaalilla, joka hengittää. Pesutupa, sanoit, onko siellä lattiakaivo pesukoneelle? Vettä?
Kiitos vastauksesta. Olen hyvin varma, ettei perustuksissa ole mitään, joten ne täytyy hakata pois. Onko parasta vuokrata kone? Minkä kokoinen tarvitsen? Pystynkö tekemään sen itse? Voin tehdä osan, mutta en ole koskaan ennen hakannut, vai onko parempi ottaa joku tekemään sen?
Täytyy myös vuokrata betonihiomakone (?), mutta teen sen varmaan sen jälkeen, kun olen saanut perustukset pois.
Vesi tulee taloon tässä huoneessa, missä myös kattila nyt sijaitsee. Joten vettä on paljon. Viemäri on myös siellä (vaikka se onkin vain reikä betonilattiassa nyt). Sähköt varten minun täytyy pyytää sähkömies asentamaan se huoneeseen. Mutta sähkökaappi ei ole kaukana, joten se pitäisi sujua hyvin.
Jos säästät vähän perustuksia ja täytät hieman niiden väliin, saadaan hyvä korkeus koneille myöhemmin. Olisin kokeillut isolla kulmahiomakoneella ja moskalla aluksi. Ja koska se vaikuttaa olevan melko pieni huone, olisin laittanut laatat ilman että siitä tulee liian kallista.
Osta poravasara bilning-toiminnolla, noin 350 kr Jula:sta. Toimii hyvin. Minulla on kaksi olen tehnyt paljon bilar niillä. Tai vuokraa suurempi, niin se sujuu tietenkin nopeammin. Kulmahiomakone yhdessä bilnin kanssa on luultavasti nopein, eli sahaat lohkot ja sitten bilaa pois.
Sinun pitäisi oikeastaan myös järjestää vedeneristys lattialle ja 5 cm ylös seinälle märkätilasääntöjen mukaisesti. Ja sitten mielellään laatoitus päälle. Ainakin jos haluat tehdä sen oikein. Onko sinulla eristys laatan alla? Jos talo on vuodelta 39, sinulla ei todennäköisesti ole, ja silloin voit ohittaa vedeneristyksen. Laittaisin kuitenkin hieman sitä kaivon ympärille sekä laatoittaisin lattian niin, että lattia voi hengittää / päästää kosteuden lävitse. Laatan asettaminen itse ei ole erityisen vaikeaa, jos vain on huolellinen, mittaa kunnolla, asettaa ensin ilman laastia jne.
Raveper,
Hyvä idea säästää perustus, mutta tuleeko siitä liian korkea, jotta sen päälle voisi laittaa työtason ja esimerkiksi taitella pyykkejä? Miten “täyttäisi välin”? Muuraamalla ylös?
Se ei ole kovin suuri seinä, joten laatoittaminen ei tulisi kovin kalliiksi. Kysymys on enemmänkin siitä, pystyisinkö tekemään sen itse. Mutta oppii koko ajan! Mitä tarvitsee tehdä laatoittaakseen? Hioa ja sitten tasoittaa, ennen kuin asentaa laatat?
Arkenfall, en usko, että laatta alla on eristystä, mutta miten voin tietää? Täytyy katsoa Julan poravasaraa piikkaustoiminnolla. Kiitos vinkistä.
Kosteussulku pitäisi kai olla vain suihkupaikalla, jos tekee märkätilaa kellariin? En näe mitään käytännön merkitystä kosteussulun asentamiselle pesukoneen takia kellarissa. Jos pesukone alkaisi vuotaa vettä, vahinkojen pitäisi olla hyvin rajoitettuja kellarissa. Kosteussulku voi myös lukita maaperänkosteuden sisään.
Vaikuttaa mukavalta ajatukselta, että pesukone olisi paremman työskentelykorkeuden kohdalla, mutta olisin silti purkanut perustukset kokonaan ja asettanut koneet lattialle sekä laittanut päälle työtason, jotta saisi kunnon työskentelytilan pyykin taittamiseen ja lajitteluun. Pesukoneet ovat yleensä 80 cm korkeita ja 90 cm on vakio korkeus työtasoille. Ehkä voisit myös laittaa muutaman seinähyllyn tai keittiön yläkaapin yläpuolelle.
Miten ajattelet pyykkien lajittelua, taittelua, kuivattamista jne.?
Pelpet, uskon myös, että kosteussulku on hieman liioiteltua pesukoneelle. Taidan jättää sen pois.
Pohdin yhä pesukoneen korotuksen etuja ja haittoja. Koska pyykinurkasta tulee kuitenkin aika pieni, haluaa kuitenkin saada pöydän pyykin taitteluun ja myös laittaa hyllyjä tai kaappeja ylös. Se, mitä saavuttaa nostamalla koneita, maksaa melko paljon työtilaa/pöytätilaa.
Vieressä olevassa huoneessa meillä on "walkin closet". Siellä järjestelemme pyykit ja siellä on myös tilaa ripustaa jonkin verran pyykkiä tarvittaessa. Mutta suurin osa pyykistä menee kuivausrumpuun, paitsi kesällä, jolloin ripustamme osaa. Olisi mukavaa taitella pyykit pyykkinurkassa, joten siksi olisi hyvä saada pöytä koneiden päälle.
Olisi hyvä olla jonkinlainen pesuallas, joka ei vie paljon tilaa ja jonka voi kiinnittää seinälle. Onko jollain vinkkejä mistä löytää sellainen kohtuulliseen hintaan?
Olin kuitenkin laittanut vedeneristyksen lattiakaivon ympärille. Meillä oli jostain syystä alkanut nousta lattiakaivon ympärillä, ja muodostunut reuna aiheutti sen, että lattiakaivon ympärillä oli enemmän vettä, joka ei valunut alas, ja tämä oli myös saavuttanut betonin. Betoni oli niin huokoista, että sen olisi voinut kaivaa pois lattiakaivon ympäriltä lapiolla. Joten nyt vedeneristämme kaivon ympärillä, kun vaihdamme, ja lattia voi hengittää muissa huoneen osissa.
Sama täällä. Vesieristys kaivon ympärillä mutta ei muissa osissa. Jos olisi ollut puulattia, olisin levittänyt vesieristyksen kaikkialle ja 5 cm seinälle ylös. On niin helppoa telata vesieristys kaivon ympärille, joten olisin tehnyt niin - vaikka se ehkä menisi hyvin ilman sitäkin. Jotta olisin hieman enemmän varautunut. Ja kosteusliikkeen näkökulmasta en usko, että se vaikuttaa ollenkaan, koska pinta-ala on niin pieni.
Olen poistanut kaiken irtonaisen rappauksen vasaralla ja ruuvimeisselillä. Noin 50 % rappauksesta on jäljellä ja pysyy hyvin. Pitäisikö minun yrittää poistaa sekin, vai voinko rapata vain sinne, missä tarvitaan?
Miten pitäisi sitten ajatella laattojen ympärillä? Pitäisikö minun laatoittaa koko seinä tai jättää pois siitä kohdasta, jossa pesukone ja kuivausrumpu seisovat? Se ei ole suuri kustannus, mutta en tiedä, mikä olisi parasta?
Pieni päivitys. Ei ole tapahtunut niin paljon ennen kuin nyt. Vuokrasin lopulta koneen öljykattilan perustusten poistamiseen. Luulin siellä olevan muutamia lohkoja alapuolella, mutta ne olivatkiin täysivalettuja ja kovia. Olisi ollut todella työlästä "yksinkertaisella" koneella. Joten oli hyvä, että vuokrasin järeän koneen. Lattian läpi meni vähän muutamassa kohdassa, pitäisikö täyttää sementillä vai betonilla?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.