Hei,
minulla on portaat vuodelta 1976, jotka haluan kunnostaa. Portaat ovat suorat ja avoimet, eli ilman nousuja. Askeleilla on musta matto, jotain muovitapaista.
Kysymykseni on, onko riski asbestista, jos irrotan maton?

I ImTheBeast sanoi:
Hei,
minulla on vuodelta 1976 peräisin olevat portaat, jotka haluan kunnostaa. Portaat ovat suorat ja avoimet, eli ilman nousuja. Askelmilla on musta matto, jonkinlainen muovinen.
Kysymykseni siis on, onko asbestin riski, jos revin maton pois?
Tältä portaani näyttävät. (Ehkä se ei ole edes muovimatto, linoleummatto??) kuitenkin, laitan kuvan, jos siitä on apua.

• Portaat, joissa on tummat askelmat; pinta saattaa olla muovimattoa tai linoleumia.
BirgitS
Se ei ollut kovin yleistä asbestin käyttö 1976, mutta toki sitä voi vielä esiintyä. Suosittelen, että lähetät näytteitä matosta ja liimasta.

I ImTheBeast sanoi:
Tältä näyttää portaikkoni. (Ehkä siinä ei edes ole muovimattoa, linoleumimatto??) no, laitan kuvan, jos siitä olisi apua.
Uteliasta, sillä minulla on samanlaiset "insertit" portaikossani, lähetitkö koskaan näytteitä ja löytyikö asbestia? Portaikkoni on vuodelta 1972.

BirgitS
Silloin asbestin riski kasvaa melko huomattavasti. Vuosien mittaan voidaan siirtyä asbestipitoisesta muovimatosta asbestittomaan, jolla on sama ulkonäkö.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.