Olen kunnostamassa kesämökkiä (60 vuotta vanha talo ohuilla seinillä) ja olen vaihtanut ikkunat sekä lisäeristänyt ulkopuolelta ja laittanut uudet julkisivulaudat. Kaikki on nyt todella hienoa ja tiivistä. Mutta - kun aloitin lattian eristyksen tarkastamisen alapuolelta, huomasin kaksi "virhettä" tai vanhenemisongelmaa.
Talo seisoo pilareilla ja siinä on perinteinen runkorakenne pohjakerroksen, eristyksen (ruiskutettu selluvilla) ja sitten suoraan lattialautojen kanssa. Pohjakerros, joka on osastoissa, on tavallista ponttilautaa, eli jokaisessa osastossa on yli 10 lauta, jotka muodostavat suojan eristykselle.
Nyt huomasin, että joissakin paikoissa talon alla on tullut rakoja ponttilautoihin ja osa eristyksestä on "vuotanut ulos", joten se ei täytä osastoa, ja joissain kohdissa, joissa tarkistin, selluvilla on yksinkertaisesti "painunut kasaan", joten se ei täytä sielläkään. Joten epäilen, että on suuri mahdollisuus, että suurempi osa talon lattiaeristyksestä on käyttänyt aikansa ja tulee ehkäisemään ulkoseinien eristyksen investoinnin. En yllättyisi, jos siellä olisi myös jokunen hiirenpesä, kun löysin kaksi vanhaa pesää seinistä, kun kunnostin.
Se on jotenkin näin, missä vihreä pitäisi osoittaa eristystä.
Joten mietin, pitäisikö minun ottaa isku vastaan ja kunnostaa myös lattiaeristys nyt kun olen sen parissa. Ei pitäisi olla kovin kallista noin 50 m2:lle. Koska ei ole mitään alalattiaa nykyään, vaan lattialaudat suoraan palkkien päällä, ajattelin sahata lattian ylhäältä auki ja puhdistaa selluvillaeristyksen. Sitten joko poistaa ponttilaudoituksen tai vain laittaa pohjakerroslevy ja sitten uusi raikas eristys ja sitten tavallinen lastulevy ja lopuksi uusi parkettilattia päälle.
Sen pitäisi olla suhteellisen yksinkertaista, tehdä tämä ylhäältä, ja voihan tehdä huone kerrallaan?
Onko joku tehnyt vastaavaa?
Pari ajatusta/riskitekijää, joita olen miettinyt.
> Jos nyt seinäelementit seisovat lattian rakenteen päällä, niin en kai voi kunnostaa viimeistä osastoa, vai voinko?
> Kylpyhuoneessa on vesitiivis matto, joten ehkä minun on pyydettävä kirvesmiestä korjaamaan tämä alapuolelta. Onko se mahdollista?
> Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon, kun korjaa lattioiden alapuolella.
Nykyinen lattia on noin 22 mm paksu, joten sen voisi liittää lastulevyyn, jos on pakko säilyttää ulkoreunoilla.