En ole kovin ihastunut kulmarautoihin, jotka pitävät vaakasuuntaiset rimat paikallaan. Voiko sen tehdä jollain muulla tavalla? Vinoruuvaus, toimiiko se?
Ensin voi kiertää ne tolppaan ylösalaisin, sitten upottaa kaiteeseen uran, johon tämä osa piilotetaan. Silloin näkyy vain se, mikä on vaakasuorassa. Ehkä monimutkaista, mutta olen tehnyt niin muutaman kerran.
OK, jos mennään näin. Esiporaa poikittaistuet noin 5 mm poralla. Ylempi niin, että ruuvit tulevat ylempi alaspäin, ja alempi alhaalta ylöspäin. Ylemmässä täytyy luultavasti lisäksi upottaa poraa suuremmalla, jotta pään mahtuu.
Sitten laita terassiruuvit noin 80 mm. Tämän jälkeen ruuvataan kaiteen yläpuoli alapuolelta.
Riittääkö yksi ruuvi? Minulla on kaksi eri kokoa, joita mietin, joko 45x45 tai 45x70. Kaksi ruuvia 45 mm:llä voi olla hieman ahdasta? Murtumisriski? Mutta sen pitäisi myös olla kaide, johon voi nojata...
Viistosruuvaus pitäisi toimia erinomaisesti ja olla tarpeeksi vakaa.
Vaihtoehtoisesti voi käyttää ylimitoitettuja tulppia pyöröpuusta tai teräksestä.
Itse viistosruuvaisin kuitenkin.
Otin rohkeuden ja ostin pocket hole jigin Hornbachilta 400:- hintaan, mukana tuli tavallisia uppokantaisia pz2-ruuveja, joiden halkaisija on 4 mm ja pituus jopa 60 mm. Ostin lisäksi 5 mm ruuveja ulkokäyttöön, mutta ne olivat ehkä vähän rajalla. Aion katsoa, löydänkö 4 mm pz2 ruuveja ulkokäyttöön ja kokeilla.
Pystyi poraamaan kaksi reikää 45 mm, ei tarvitse edes olla täydellisesti keskitettynä...
Luulen, että tämä toimii erittäin hyvin! Kiitos vinkistä!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.