Moikka, olen juuri tehnyt 35 neliömetrin terassin. Lautalattia on ruuvattu kelluvaan rakenteeseen, koska kantopalkki lepää betonilaattojen päällä ja on hyvin lähellä maata. Koska puutavara ja ruuvit eivät ole minulle kovin tuttuja, kysyin myyjältä xl:ssä, millaisia ruuveja minun pitäisi käyttää, ja sain kotiin suuren laatikon c4 terassiruuveja essveltä. 1000 ruuvin jälkeen kaikki on vedetty ja valmista. Jälkiviisaasti, kuten joskus käy, tein hieman omaa tutkimusta jälkikäteen ja luin lähes kaikkialta, että c4 ei ole ollenkaan hyvä idea erityisesti puurakenteessa, joka liikkuu jonkin verran. Tämä tuo huonoja viboja, sillä muistan, että parvekkeeni puulauta upouudessa asunnossa muutama vuosi sitten oli jo noussut vuoden jälkeen ja ruuvit olivat katkenneet. Jos olen nyt valinnut täysin väärät ruuvit, voinko korvata ne (esim. a4) ja ruuvata uudet olemassa oleviin reikiin, vai tarttuvatko ne yhtä hyvin? Pitäisikö odottaa ja katsoa, miten tilanne kehittyy, vai ammunko itseäni jalkaan, jos käy ilmi, että kaikki alkaa heiketä ja vedän puolikkaita ruuveja, kun toinen puoli on kiinni rakenteessa?

Soita essvelle ja kysy. Heidän pitäisi tietää miten sinun pitäisi tehdä. Olosuhteet vaihtelevat suuresti eri puolilla maata. Itse en unelmoisi käyttäväni C4 ruuvia huonon korroosiosuojan vuoksi. Täällä Blekingin rannikkoalueella vain A4 kelpaa, mutta niin ei varmasti ole kaikkialla. Sen sijaan voin sanoa, että jos aiot vaihtaa, sinun pitää tehdä se heti.

Mikä on ruuvin mitat?
Tunnen useita puuseppiä, jotka käyttävät suurempia mittoja ruuveissa, koska se vetää huomattavasti paremmin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.