Hei! Olen tekemässä 9 m² kattorakennetta koiratarhaan.
Katto tulee seisomaan 3 tolpan varassa alemmalla puolella ja 2 tolpan varassa korkeammalla puolella.
Olen onnistunut kaivamaan perustuksia kaikille tolppapaikoille paitsi yhdessä kulmassa alemmalla puolella. Siinä minun täytyy valaa.
Kysymykseni; kuinka kauan valamisen jälkeen minun täytyy odottaa että 1. Kiinnittää tolpat ja ylärima 2. Laittaa kattotuolit ja peltikaton?

Z zzelma sanoi:
Hei! Olen rakentelemassa 9 m² kattoa koiratarhan ylle. Katto seisoo 3 pylvään varassa matalammalla puolella ja 2 pylvään varassa korkeammalla puolella. Olen onnistunut kaivamaan perustukset pylväitä varten kaikille muille, paitsi yhteen kulmaan matalammalla puolella. Siellä minun täytyy valaa. Kysymykseni on; kuinka kauan valun jälkeen minun on odotettava niin, että 1. Voin kiinnittää pylväät ja poikkipuun 2. Voin asentaa kattotuolit ja peltikaton?
Viikko, niin voit aloittaa. Täysin kovettunut 28 päivän jälkeen.

• Tykkään
zzelma
  • Laddar…
Tätä tarkoitusta varten, alhainen kuormitus jne., pari vuorokautta jos on kiire.

Muuten, se ei ole kuivumisaika vaan kovettumisaika joka sinua kiinnostaa :)

• Tykkään
Jonmåns ja 1 muu
  • Laddar…
W witten sanoi:
Tähän tarkoitukseen, matala kuormitus jne., pari vuorokautta, jos on kiire.

Muuten et ole kiinnostunut kuivumisajasta vaan kovettumisajasta :)
Pari vuorokautta koko hommalle vai vain vaiheelle 1? :p:)

(jos pysähdyn liikaa, se ei ehkä koskaan valmistu... :crysmile:)

24 tuntia.

• Tykkään
zzelma
  • Laddar…
Z zzelma sanoi:
Pari vuorokautta koko hommalle vai vaiheelle 1? :p:)

(jos pysähdyn liikaa, se ei ehkä koskaan valmistu... :crysmile:)
Totti.

• Tykkään
zzelma
  • Laddar…
Kiitos! :D

• Tykkään
witten
  • Laddar…
Edellyttäen, että se ei ole kovin alimitoitettu, sanon 24 tuntia, koska olemme lämpötilan ja kosteuden kannalta hyvässä vaiheessa valaa ulkona. 48 tunnin jälkeen olet saavuttanut noin 60% mitoitetusta lujuudesta (joka saavutetaan 28 päivän jälkeen vakio 20 asteen lämpötilassa).

Monet uskovat, että betoni on kovettunut valmiiksi 28 päivän jälkeen. Näin ei kuitenkaan ole. Kun lasketaan ja ilmoitetaan betonin lujuus, se perustuu 28 päivän jälkeiseen lujuuteen.

Lujuuden kasvu on nopeimmillaan alussa ja hiipuu vähitellen. Se ei kuitenkaan "koskaan" pysähdy täysin, vaan jatkaa vahvistumistaan ajan myötä. Arviolta betoni on 30-40% vahvempi 1 vuoden jälkeen kuin 28 päivän kohdalla, 70-80% vahvempi 10 vuoden jälkeen ja noin 120% vahvempi 100 vuoden jälkeen.

• Tykkään
zzelma
  • Laddar…
V vectrex sanoi:
Oletetaan, että se ei ole erittäin alimitoitettu, niin sanon 24 tuntia, kun olemme lämpötila- ja kosteusolosuhteiden kannalta hyvässä ajankohdassa ulkona valetuille. 48 tunnin kuluttua sinulla on noin 60 % mitoitettua lujuutta (joka saavutetaan 28 päivän kuluttua 20 asteen lämpötilassa).

Monet luulevat, että betoni on kovettunut valmiiksi 28 päivän kuluttua. Näin ei kuitenkaan ole. Kun lasketaan ja ilmoitetaan betonin lujuus, lähtökohtana on lujuus 28 päivän kuluttua.

Lujuuden kasvu on nopeinta alussa ja vähenee vähitellen. Se ei kuitenkaan koskaan "täysin" pysähdy, vaan jatkaa vahvistumistaan ajan kuluessa. Arviolta sinulla on betoni, joka on 30-40 % vahvempi 1 vuoden kuluttua kuin 28 päivässä, 70-80 % vahvempi 10 vuoden kuluttua ja noin 120 % vahvempi 100 vuoden kuluttua.
Kiinnostava näkökulma, että kyse on 28 päivän lujuudesta, tiesin sen mutta en ole koskaan pohtinut merkitystä. Mutta arvioidesi pitkän aikavälin kasvusta tuntuu korkealta. Olen antanut laboratoriotestata paljon vanhaa betonia enkä ole koskaan nähnyt sellaisia lisääntyksiä.

P
W witten sanoi:
Mielenkiintoinen näkökulma, että se on 28 vuorokauden lujuus, tiesin sen mutta en ole koskaan pohtinut merkitystä. Mutta arvioisi pitkän aikavälin kasvulle tuntuvat korkealta. Olen antanut laboratorioon testattavaksi paljon vanhaa betonia, enkä ole koskaan nähnyt sellaisia lisääntymisiä.

Mielenkiintoista, oletko kokeillut samaa betonipalaa tai osaa samasta betonipalasta viikon, kuukauden, vuoden, kymmenen vuoden ja 100 vuoden jälkeen?

W witten sanoi:
Mielenkiintoinen näkökulma, että se on 28 päivän lujuus, tiesin sen mutta en ole koskaan pohtinut merkitystä. Mutta pitkäaikaisen kasvun arviointisi vaikuttavat korkealta. Olen testauttanut laboratoriossa paljon vanhaa betonia, enkä ole koskaan nähnyt sellaisia kasvuja.
On olemassa runsaasti tutkimuksia, jotka osoittavat sitä, mitä kirjoitan. Numerot vaihtelevat kuitenkin voimakkaasti, pääasiassa betonireseptin mukaan, mutta myös sen mukaan, miten betoni on altistunut. Yhteistä, riippumatta reseptistä, on se, että kaikki betoni, joka ei ole haljennut tai saanut ruostepuhallusta tai vastaavaa, vahvistuu aina ajan myötä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.