Hei, olemme äskettäin muuttaneet taloon ja poistettuamme kiinteät vaatekaapit walk-in closet -tilassa huomasimme hometta. Olemme korjanneet vian ja aiomme nyt kuivata seinän. Olen nyt asettanut ilmankuivaimen seinän läheisyyteen, jossa kosteus on. Kysymykseni on nyt, mihin suuntaan minun pitäisi asettaa se? Pitäisikö puolen, joka imee kosteaa ilmaa, olla seinää kohti vai puolen, joka puhaltaa ulos kuivaa ilmaa, olla seinää kohti? Liitän kuvan, tällä hetkellä "imu" puoli on seinää kohti. Kiitollinen avusta

• Valokuva vaaleasta ilmankuivaimesta puulattialla, asetettuna lähelle kulmaa, jossa on vaurioitunutta ja homeista seinää.
Teoreettisesti lämmin ilma voisi kuivattaa aluetta hieman nopeammin. Mutta periaate perustuu siihen, että ilma kondensoituu ilmankuivaimessa, jolloin siitä tulee kuiva. Kuiva ilma huoneessa vetää sitten kosteutta ulos seinästä pyrkiessään kohti korkeampaa RH.

Olisin asettanut ilmankuivaimen niin, että se olisi mahdollisimman häiriötön ja pystyisi käsittelemään paljon ilmaa. Ei huonekaluja tiellä tai lähellä seiniä, jotka häiritsevät ilmavirtaa.

Oletan, että kyseessä on kiviseinä ja ette voi helposti poistaa mahdollisimman paljon kosteaa materiaalia?

Kiitos vastauksestasi! Se on betoniseinä, ulkoseinä. Joten sen kokonaan poistaminen on ongelmallista. Nyt yritämme kuivata sitä.

Olen muutaman tunnin suunnannut infralämmittimen duktiga-alueelle, en tiedä auttaako se, mutta luin siitä anticimexin kotisivulta.

J Jonas Mellin Valden sanoi:
Olen käyttänyt muutaman tunnin ajan infrapunasäteilijää ongelma-alueelle, en tiedä auttaako se, mutta luin siitä Anticimexin sivustolta
Luulen, että se on tehokkaampaa kuin yrittää ohjata kosteudenpoistinta. Käytä infrapunalämpöä, mutta anna kosteudenpoistimen toimia optimaalisesti.

Onko kyseessä muuten kellari? Jos on, voi olla järkevää miettiä, mistä kosteus alun perin tuli. Kuivempi seinä vetää enemmän kosteutta maasta, jos ulkopuolen vedeneristys on huono.

J Jonas Mellin Valden sanoi:
Hei, olemme äskettäin muuttaneet taloon ja havaitsimme homeen, kun purimme kiinteitä vaatekaappeja vaatehuoneessa. Olemme korjanneet virheen ja nyt aiomme kuivata seinän. Olen nyt asettanut kuivaimen seinän läheisyyteen, jossa kosteus on. Kysymykseni on nyt, mihin suuntaan minun pitäisi asettaa se? Pitäisikö puolen, joka imaisee kosteaa ilmaa, olla seinää vasten vai pitäisikö puolen, joka puhaltaa kuivaa ilmaa, olla seinää vasten? Liitän kuvan, tällä hetkellä ”imu” on seinää vasten. Kiitollinen avusta
Hei, miten korjasitte virheen ja mikä oli virhe?
En lämmittäisi pintaa, voi vaikeuttaa syvemmällä olevan kosteuden poistumista.

• Tykkään
Ludrian
  • Laddar…
Virhe johtui kosteudesta, joka oli tunkeutunut sisään perustuksen kautta. Se on korjattu poistamalla orgaanista materiaalia, joka oli perustuksen vasten, sekä valettu noin 20 cm betonia seinälle talosta poispäin kaltevasti. Tämän päälle on lämpöhitsattu kiinni joku ”kangas” en muista mitä se oli nimeltään :). Sitten on vielä pelti ylhäällä tämän päällä. Perustus on kalliota vasten.

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
Hmm, joten minun ei siis pitäisi lämmittää ilman?

Lämmitys auttaa, mutta ajatellen, että se on pieni alue, joka lämpenee, tuntuu siltä, että kosteus voi löytää toisen tien. Ehkä asettaa sen hieman kauemmaksi, jotta koko alue lämpenee tasaisemmin.

Ok kiitos vinkistä. Toinen kysymys. Kuivaajan pitäisi ilmeisesti olla kapasiteetiltaan 20 l / päivä. Nyt se on ollut päällä yhden päivän ajan ja säiliössä on alle 1 L vettä. Siis sen osan seinästä kosteusprosentti on huomattavasti kohonnut, joten luulin että vettä tulisi enemmän, mutta ehkä se ei toimi niin?

J Jompa MV sanoi:
Ok kiitos vinkistä. Toinen kysymys. Kuivaimen kapasiteetti on ilmeisesti 20l / päivä. Nyt se on ollut päällä yhden vuorokauden ja säiliössä on alle 1 litra. Siis kosteusosuus on merkittävästi koholla siinä osassa seinää, joten luulin, että vettä kerääntyisi enemmän, mutta ehkä se ei toimi näin?
oi, nyt menen syvään veteen, joten ota tämä "miesten arvauksena". Ehkä joku asiantuntevampi löytää ketjun ja voi antaa paremman vastauksen.

Mutta en usko, että sinulla on enemmän kosteuden haihtumista huoneessa yksinkertaisesti. Vesi betonissa on hyvinkin hidasta, jos esimerkiksi vertaat siihen, että sinulla olisi satureitu avattu eristys tai muuta materiaalia, joka vapauttaisi kosteuden nopeammin.
Esimerkiksi sain kaatosateen autoni panoramalasinluukun läpi. Laitoin kuivaimen sisään ja tyhjensin noin 25-30 litraa vettä 48 tunnissa.
Sama kuivain on nyt pyykkituvassamme, jossa se ei ole yhtä tehokas. Käytin sitä myös autotallissa vesivuodon jälkeen, ja siellä se ei myöskään ollut paljon enemmän kuin ehkä pari litraa vuorokauden jälkeen.

Voi olla hieman parempi, jos asetat kuivaajan vapaammin huoneeseen ja suljet ovet ym. niin että saat suljetun tilan.

Kiitos "killgissningen" :) Uskon, että olet oikeassa arvauksessasi, ja ajattelen samalla tavoin. Olen suosituksen jälkeen siirtänyt sen vapaammin huoneeseen ja olen sulkenut tilan rakennusmuovilla. Pinta-ala/huone on pieni, noin 7 neliömetriä.

• Tykkään
boihus123 ja 1 muu
  • Laddar…
J Jompa MV sanoi:
Kiitos "arvauksesta" :) Luulen, että olet oikeassa arvauksessasi ja ajattelen samoin. Olen suositellen siirtänyt sen vapaammin huoneeseen ja olen sulkenut tilan rakennusmuovilla. Pinta-ala/huone on pieni, noin 7 neliömetriä
Näyttääkö siltä, että saat paremman vaikutuksen?

No jaa, vaikea sanoa. Mutta ei mitään suoraan havaittavaa vaikutusta. Koska minulla ei ole suoraa tietoa aiheesta, on kuitenkin vaikea arvioida, johtuuko se 1. Huonosta avfuktaresta. 2. Ei-optimaalisesta sijoittelusta. 3. Siitä, että yksinkertaisesti tulee hyvin vähän vettä/vrk, kun haluaa kuivattaa betoniseinän :)

Se vie aikaa. Kauan aikaa betonin kuivua. Joka samalla kastuu toiselta puolelta seinää. Jatka pari viikkoa lisää, anna sen sitten kuivua itsestään pari viikkoa lisää.

• Tykkään
Jompa MV
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.