Kuten otsikko viittaa, meillä on paljon tehtävää talon parissa kevään aikana. Sekä salaojitus talon ympärillä että paneelien vaihto ja maalaus ovat edessä.
En ole päättänyt, kumpaan projektiin pitäisi ryhtyä ensin? Onko sillä merkitystä? Olen ajatellut, että ehkä olisi parempi aloittaa salaojituksesta, koska uudet paneelit saattavat likaantua tai vaurioitua, jos salaojitus tehdään sen jälkeen?
Mutta en tiedä, kuten sanottu. Onko kenelläkään vähän kokemusta, joka voisi antaa hyvän neuvon?
Terveisin

Etu ensin tehdä salaojitus on se, että kestää kauan ennen kuin puutarha tulee jälleen kauniiksi.

Muuten salaojitus on erittäin tylsää (mutta hyvää), se tekee puutarhasta sotkuisen, ruman ja tuhoutuneen.

Paneelin vaihtaminen ja maalaaminen on kiitollista, koska se antaa selkeän visuaalisen tuloksen, mikä on hauskaa.

Jos kyseessä on vain sisustamaton kellari, salaojitus ei ehkä ole niin kiireellinen; ehkä paneeli on tärkeämpi, jos se on niin huonossa kunnossa, että se päästää vettä sisään tai vastaavaa.

Ajateltavaa on, että maalaus vaatii hyvää säätä, kuten touko-, kesä- ja heinäkuussa, kun taas salaojitus voidaan tehdä myös muulloin.

• Tykkään
tergo
  • Laddar…
V Villa1949 sanoi:
Ajateltavaa on, että maalaus vaatii hyvää säätä, kuten touko-, kesä- ja heinäkuussa, kun taas salaojitus voidaan tehdä muutenkin.
Olen kuullut, että salaojituskin tarvitsee hyvää säätä (myöhäinen kevät, kesä), koska olisi huono, jos sataisi silloin, kun kaivetaan?

Rickard.
Hammare&Spik Hammare&Spik sanoi:
Olen kuullut, että salaojitus tarvitsee myös hyvää säätä (myöhäinen kevät, kesä), koska on huono asia, jos sataa kaivamisen aikana?
Paljon sadetta on varmasti sekä huono että epämiellyttävä. Täällä pohjoisessa tekevät erittäin monta salaojitusta talvella.

• Tykkään
Hammare&Spik
  • Laddar…
Joskus tehdään salaojitus ja kaivinkone palaa, kun se on kuivunut, ja palauttaa pinnat, jos on erittäin märkää.

• Tykkään
Hammare&Spik
  • Laddar…
Olen kuullut, että salaojitus tarvitsee myös hyvää säätä (kevät, kesä), koska on huonoa, jos sataa kaivamisen aikana?
Eräs firma salaojitti meille keskellä talvea, oli erittäin sateista mutta ei ongelmia. Etuna oli, että kevääseen ja kesään mennessä pystyimme järjestämään puutarhan ja kaiken ulkona.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Staraction ja 1 muu
  • Laddar…
Jos paneeli aiotaan vaihtaa mutta ei haluta riskeerata jälkivaurioita, niin salaojittaisin ensin.
Olen salaojittanut ja tehnyt muita kaivutöitä, ja se on mukavaa tehdä kun maa on kuiva ja hieno.
Kuten kirjoitat, on olemassa riski, että paneeli vahingoittuu, kun salaojitetaan.

• Tykkään
Hammare&Spik
  • Laddar…
Kuten otsikko viittaa, meillä on paljon tehtävää talossa kevääseen mennessä. Talon ympärillä on suoritettava salaojitus ja paneeli on vaihdettava ja maalattava.
En ole päättänyt, mikä projekti aloitetaan ensin? Onko sillä merkitystä? Olen ajatellut, että olisi ehkä parempi aloittaa salaojituksesta, koska uusi paneeli saattaa likaantua tai vaurioitua, jos salaojitus tehdään myöhemmin?
Mutta en tiedä kuten sanottu. Onko jollain hieman kokemusta, joka voisi antaa hyvän neuvon?
Terveisin
Me teimme salaojituksen syksyn aikana (lokakuu/marraskuu) toivoen, että maassa olisi vain vähän routaa, mutta toisin kävi.

Ensimmäiset kaksi viikkoa oli poutaa ja melko ok olosuhteet, mutta sitten tuli sade. Tuntui kuin ensimmäisen maailmansodan juoksuhaudat olisi kaivettu puutarhaamme... Keväällä (toukokuu?) urakoitsija palasi tasoittamaan ja valmisteltiin nurmen levittämistä.

Kokonaisuutena se toimi ihan hyvin, vaikka jotkin osat ovat hieman vajonneet sen jälkeen.

Eli minun suositukseni on tehdä salaoja myöhäissyksyllä/talvella ja elää mudassa ja yleisessä kurjuudessa mahdollisimman lyhyen aikaa! :D

D
Ensin tein salaojituksen ja keväällä vuorossa on julkisivu.

Salaojituksen yhteydessä julkisivuni likaantui ja vaurioitui hieman.

• Tykkään
Hammare&Spik
  • Laddar…
Joku sanoi minulle, että talvella kuivattaminen on parasta kaikille paitsi niille, jotka tekevät työtä. Maan läheisyydessä taloa ei ole erityisen paljon routaa, ja et lainkaan riko yhtä paljon. Olen miettinyt ajatusta laittaa eristelevyjä perustuksen ympärille (levyt sinun on kuitenkin oltava jälkikäteen) ja sitten varmistaa, että nurmikko on lumeton. Sitten pitäisi olla reilusti routaa kaivurin ajamiseen, mutta silti helppoa kaivaa perustuksen ympärillä.

P PatrikJo sanoi:
Joku sanoi minulle, että vedenpoisto talvella on parasta kaikille paitsi niille, jotka tekevät työn. Maan lähellä taloa ei ole kovin paljon routaa, ja et riko nurmikkoa kovin paljon.
Olen miettinyt ajatusta laittaa eristelevyt perustuksen ympärille (levyt sinun täytyy kuitenkin olla lopulta) ja sitten pitää nurmikko lumettomana. Silloin pitäisi olla kunnolla routaa, jolla kaivuri voi liikkua, mutta silti kaivaminen on helppoa perustuksen ympärillä.
Kiinnostava näkemys.
Joitan kysymyksiä..
Nyt asumme eteläpuolella gbg, joten erityisen kylmä ei ole. Onko routa ongelma kaivinkoneelle? Ajattelen, että se ei tee mitään eroa paitsi että se kestää hieman kauemmin?
Pelkkoni (kuullut myös muilta.. on varmaan, että jos sataisi paljon kun tehdään itse vedenpoistotyötä. Että se olisi huono talolle. Siksi on hyvä, jos se on kuivaa ja talonperusta saa "hengittää" ja kuivua.. sen sijaan, että hukkuisi sateeseen.. Eikö olekin parempi, että isodrän asennetaan perustuksen viereen kuivana eikä märkänä ja kurjana..
Minä henkilökohtaisesti haluan, että vedenpoisto toteutetaan mahdollisimman pian. Juuri siksi, etten joutuisi korjaamaan puutarhaa keskellä kesää, kun haluan sen sijaan rentoutua grillin ja oluen kanssa!
En ihan ymmärtänyt ajatustasi eristelevyistä perustuksen ympärillä? Mitä ne auttaisivat?
Kiitos

Mielenkiintoista tietoa.
Muutama kysymys..
Nyt asumme Göteborgin eteläpuolella, joten erityisen kylmä ei ole. Onko routa ongelma kaivinkoneelle? Ajattelen, että ei ole eroa, paitsi että kestää vähän kauemmin?
Pelkoani (olen kuullut myös muilta..) on, että jos sattuisi satamaan paljon, kun suoritetaan itse salaojitusta. Että se olisi huonoa talolle. Siksi on hyvä, että se on kuivaa ja talon perusta voi "hengittää" ja kuivua... Ei uppoa sateeseen... Eikö olekin parempi isodränille, että se asetetaan perustaa vasten kuivana eikä märkänä ja hankalana..
Henkilökohtaisesti haluan, että salaojitus toteutetaan mahdollisimman pian. Juuri siksi että välttyisi piha puutarhan kunnostamiselta keskellä kesää, jolloin haluan mieluummin rentoutua grillin ja oluen kanssa!
En oikein ymmärtänyt ajatustasi eristelevyistä perustan ympärillä? Mitä hyötyä siitä olisi?
Kiitos
Hei, voin myös jakaa kokemuksemme.

Me palkattiin kaivuyritys, joka oli tottunut siihen, eikä routa ollut mikään ongelma. Joku metri ulospäin he ajattelivat ettei se haittaa, eikä ollut ongelmia talviaikaan. Huomasin, että talo lämmittää enemmän kuin voisi kuvitella, kun olen itse kaivanut jotain käsin lähellä. Meidän talo sijaitsee Örebron tasolla, joten teillä pitäisi olla lämpimämpi maa, mutta ehkä vähän sateisempaa.

En uskalla vastata toiseen kysymykseen enempää kuin että satoi osittain mutta että se sujui hyvin silti, vaikka asfaltti, putket ja kerrokset joutuivatkin poistamaan siellä, sekä asettamaan kangas ja pelti pordränin ympärille. Enimmäkseen se oli vähän ikävää niille, jotka tekivät työtä, ja tuli savista, mutta he pystyivät pitämään taukoja autotallissa.

Ja meille se oli oikea aika, suurin osa oli tasaantunut kesään mennessä hyvin, ei ollut paljon painunut alas vaan oli pakkautunut takaisin hyvin.

Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen input. Muutama kysymys.. Nyt asumme Göteborgin eteläpuolella, joten erityisen kylmää ei ole. Onko routa ongelma kaivinkoneelle? Ajattelen, että se ei tee eroa paitsi, että se vie vähän enemmän aikaa? Pelkäämäni (kuullut myös muilta..) on se, että jos sattuisi satamaan paljon, kun suoritetaan itse salaojitus. Se voisi olla huonoa talolle. Siksi on hyvä, jos on kuivaa ja talon perusta saa "hengittää" ja kuivua.. sen sijaan, että se hukutetaan sateeseen.. Eikö ole parempi, että isodrän asetetaan perustusta vasten, kun on kuivaa eikä märkää ja ikävää.. Minä henkilökohtaisesti haluaisin, että salaojitus suoritetaan mahdollisimman pian. Juuri siksi, että välttäisin puutarhan korjaamisen kesällä, jolloin haluan rentoutua grillin ja oluen kanssa! En oikein ymmärtänyt ajatustasi eristyspaneelien asettamisesta perustan ympärille? Mitä hyötyä siitä olisi? Kiitos
Laittamalla eristyspaneeleja perustan ympärille pyritään vähentämään roudan määrää siellä. Ajattelen, että saat pehmeän alueen perustan ympärille ja hyvin jäätyneen vyöhykkeen nurmikolla, joka kestää ajaa kaivinkoneella. Taloa ei haittaa, jos se kastuu, se seisoo ulkona ympäri vuoden ;) Juuri nurmikko kärsii kunnolla, jos on liian märkää ulkona.

P PatrikJo sanoi:
Eristelevyjen asettaminen perustuksen ympärille on juuri siksi, että minimoidaan routa siellä. Ajattelen, että saat pehmeän vyöhykkeen perustuksen ympärille ja hyvin jäätyneen vyöhykkeen nurmikolle, joka kestää kaivinkoneella ajamisen.
Talo ei välitä siitä, että se kastuu, se on ulkona ympäri vuoden ;) Juuri nurmikko kärsii paljon enemmän, jos on liian märkää ulkona.
En ole koskaan kuivattanut (siis palkannut ketään kuivattamaan taloani aiemmin! Siksi minun täytyy kysyä.
Mitä tarkoitat, kun sanot, että talo ei välitä, jos se kastuu? Jos on kaivettu 2,5 metriä suoraan alas talon ympärillä. Kuten aiomme tehdä. Oletetaan, että sataa 2 päivää sillä aikaa. Eikö se ole huonoa talolle, että paljon vettä kerääntyy sinne.. Eikö juuri näin kosteusvauriot kellarissa synny. Että paljon vettä on ollut perustusta vasten ja lopulta tullut sisään. Vai ajattelenko väärin?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.