Hei!

Olen purkanut rankarakenteiset seinät ja lattiat vanhasta kosteusvaurioituneesta kellaristani. Nyt seinissä ja lattiassa on siis paljas betoni. Lämpötila on noin 20 astetta, ja ilmankosteus on 50 - 55 % kuivaimen ollessa käynnissä. Ovatko nämä sopivat olosuhteet jäljellä olevan kosteuden kuivattamiseen seinistä ja lattiasta, vai tarvitseeko minun lisätä enemmän lämpöä?

Kysymys olettaa, että ei ole muita taustalla olevia syitä kosteusongelmiin kuin 50 vuotta vanha rankarakenteinen puu, jonka toivon olevan tilanne.

riippuu siitä, miten ulkopuoli on, jos siinä on salaojitus ja suoja/eristys kivijalkaa/seinää vastaan.. muuten se on kuin kosmetiikkaa ja joudut tekemään saman asian uudelleen x-vuoden sisällä... MUTTA jos se on kunnossa, ei ole ongelmia

Mutta anna kuivua jonkin aikaa, jos ei laske enempää, niin sitten vain naulat kiinni minun mielestäni

Varmista vain, että huone on tiivis, jos sinulla on avoinna oleva ilmanvaihto tai vastaava, on vaikeaa kuivua. En tiedä, miten eristäminen ulkopuolelta vaikuttaa, mutta jos sinulla ei ole salaojitusta/eristystä, on olemassa riski, että tuot jatkuvasti kosteutta myös seiniin.

Salaojitus on hallinnassa ja ulkopuolella seinät ovat kosteussuojattuja. Kuitenkin kosteudenpoisto on vaikeaa, koska portaat yläkertaan ovat avoinna. Mutta kosteudenpoistolaite laskee kuitenkin kosteuspitoisuuden noin 60 %:sta noin 50 %:iin, kun se toimii täysillä.

AJ82 AJ82 sanoi:
Salaojat ovat hallinnassa ja ulkopuoli seinät on kosteussuojattuja. Kuitenkin kuivaus on vaikeaa, koska on avoimet portaat yläkertaan. Mutta kuivaaja laskee joka tapauksessa kosteuspitoisuuden noin 60 %:sta noin 50 %:iin, kun se käy täydellä teholla.
Sittenhän se on hyvä =) ja jos se vaihtelee 50-60 % välillä

• Tykkään
AJ82 ja 1 muu
  • Laddar…
Mikä oli kuivaamisen tarkoitus. Kirjoitat "gamla fuktskadade källare", onko kyseessä uusi kosteusvaurio?

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J sanoi:
Mikä oli kuivaamisen tarkoitus. Kirjoitat "gamla fuktskadade källare" onko se uusi kosteusvaurio?
Ne ovat korotettuja puuseiniä ja -lattioita, jotka ovat olleet paikallaan liian kauan ja jotka ovat lahovaurioituneet. Betoni on sitten kastunut, koska se ei ole voinut hengittää.

50-60% on kyllä tarpeeksi kuiva, niin kuivaa ei ole minun kellarissani. Siellä on tällä hetkellä välillä 67%/18,3°C ja 73%/16,9°C ja se tuntuu ihan hyvältä.

• Tykkään
AJ82
  • Laddar…
D Dilato sanoi:
50-60% on kai tarpeeksi kuiva, niin kuivaa ei minulla ole kellarissani. Siellä on tällä hetkellä 67%/18,3°C ja 73%/16,9°C ja se tuntuu täysin ok:lta.
Ajattelen, että ehkä voisi elää korkeammalla kosteuspitoisuudella, kun kaikki on jo kuivaa, mutta ehkä pitäisi laskea sitä kuivataksesi, mikä on jo kostunut?

AJ82 AJ82 sanoi:
Ajattelen, että ehkä voi elää korkeamman kosteuspitoisuuden kanssa kun kaikki on jo kuivaa, mutta että ehkä tarvitsee laskea sitä kuivattaakseen sen, mikä on jo kastunut?
Enhän ole mikään asiantuntija, mutta luulen, että:

On varmaan vaikeaa kuivattaa enempää kuin mitä olet jo tehnyt, kosteus siirtyy kosteasta paikkaan kuivaan, joten mitä kuivemmaksi yrität saada betonilattian, sitä enemmän se imee kosteutta alhaalta, ja koska olet itse sanonut, että "betoni on kastunut", sinulla on varmaan kuten minullakin, eristämätön lattialaatta ilman kosteuskalvoa, niin sitä ei saa "kuivaksi" oikeasti.

Kesällä/syksyllä 2021 oli niin kosteaa kellarissani, että kivijäljitelmä-lattiani, joka koostui liimatuista neliönmuotoisista muovilaatoista, irtosi lattiasta ja muuttolaatikot vahingoittuivat kosteudesta ja hajosivat.
Olin matkoilla helmikuusta marraskuuhun eikä kellarissa ollut lainkaan ilmanvaihtoa.

Nyt minulla on kokolattiamatto ja tavallinen matto suoraan betonilattian päällä ja käytän kosteuspoistajaa ajastimella 15-30 minuuttia joka yö, ja kaikki on hyvin.

Minulla on myös lämpötila- ja kosteusmittareita melkein jokaisessa talon huoneessa, joten pysyn kärryillä.

AJ82 AJ82 sanoi:
Hei!

Olen purkanut kipsiseinät ja lattiat vanhassa kosteusvaurioituneessa kellarissani. Nyt seinät ja lattia ovat paljaalla betonilla. Lämpötila on noin 20 astetta ja ilmankosteus 50 - 55 % kuivaajan ollessa päällä. Onko nämä kelvolliset olosuhteet jäljellä olevan kosteuden kuivattamiseen seinistä ja lattiasta, vai tarvitsetko lisälämpöä?

Kysymys olettaa, ettei kosteusongelmille ole muita taustalla olevia syitä kuin 50 vuotta vanha kipsi, mikä toivottavasti on tilanne.
Vanha kellari? Tiedätkö miltä se näyttää lattian alla, sijaitseeko se suoraan kuten tapana (vanhemmissa taloissa) maassa. Yksi tapa saada selville, miten se on, on avata lattia jossain hyvässä kohdassa. Onko sen alla kalliota vai pelkkää savea/maata/soraa, kaivaa lähes niin pitkälle kuin kädet riittävät nähdäksesi, nouseeko vettä kohdassa.

J jonaserik sanoi:
Vanha kellari ? Tiedätkö miltä lattian alla näyttää, onko se suoraan kuten vanhoissa taloissa tapana on maassa. Yksi tapa selvittää miten se on, on avata lattia hyvästä kohdasta. Onko sen alla kalliota vai vain savea/maata/soraa, kaivaa niin paljon kuin käsivarret riittävät nähdäksesi, kerääntyykö vesi kuoppaan.
1936. En tiedä miltä se näyttää laatan alla.

D Dilato sanoi:
En ole mikään asiantuntija, mutta uskon, että:

On varmasti vaikeaa kuivata enemmän kuin mitä olet tehnyt, koska kosteus siirtyy kosteasta kuivaan, joten mitä kuivemmaksi yrität saada betonilattiaa, sitä enemmän se imee kosteutta alhaalta. Ja koska olet itse sanonut, että "betoni on kastunut", sinulla on luultavasti, kuten minulla, eristämätön laatta ilman kosteussulkua, joten sitä ei voi todella saada "kuivaksi".

Kesällä/syksyllä 2021 kellarissani oli niin kosteaa, että kivijäljitelmälattiani liimatuista neliön muotoisista muovilaatoista irtosi lattiasta, ja muuttolaatikot vaurioituivat kosteudesta ja hajosivat. Olin matkoilla helmikuusta marraskuuhun eikä kellarissa ollut lainkaan ilmanvaihtoa.

Nyt minulla on kokolattiamatto ja tavallinen matto suoraan betonilattiassa, ja käytän kosteudenpoistajaa 15-30 minuuttia joka yö ajastimella, ja kaikki on hyvin.

Minulla on myös lämpötila- ja kosteusmittarit melkein joka huoneessa koko talossa, joten pidän niitä silmällä.
Kuulostaa järkevältä. Minulla on myös lämpötila- ja kosteusvalvonta, joten huomaan jos tilanne pahenee. Nyt epäilen, että kosteuspitoisuus vähenee kun tulee enemmän talvea, mutta kesällä kosteudenpoistaja saattaa taas olla tarpeen.

AJ82 AJ82 sanoi:
1936. En tiedä miltä se näyttää platan alla.
1936, siellä on varmasti ohut (noin 5-7 cm) betonilaatta suoraan alla olevan maan päällä. Voit kuulla sen, jos otat laudan ja koputat lattiaan. Jos laatta on ohut, siitä voi kuulua ontto ääni, ja jos se on paksu, ääni on enemmän tukeva. Sanoit, että palkit betonia vasten ovat ikään kuin lahonneet, kosteus tulee laatan läpi ja tämä voi johtua siitä, että vesi on vähän alempana. Tuohon aikaan ei yleensä laitettu ehkä enempää kuin muutama cm hiekkaa/soraa tasoittamaan valua varten, ehkä jopa ilman raudoitusta.

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.