Hei foorumi!

Minulla on kantava kevytbetoniseinä, joka kulkee talon läpi (Sydänseinä), ja tähän haluaisin osittain vaikuttaa piilottaakseni hieman ilmastointikanavia. Onko se mahdollista ja miten varmistan tämän niin, ettei koko talo hajoa palasiksi?

Kyseinen seinä on rakennettu kevytbetoniharkoista ja sen paksuus on 30 cm. Harkot ovat hieman kapeampia kuin 30 cm ja sitten on rappaus molemmin puolin. Seinään on jo talon rakentamisen aikana tehty suurempi oviaukko ja sen yläpuolella on kevytbetonipalkki, jossa luulisin olevan huomattavasti raudoitusta. Kattokorkeus on 240 cm ja sydänseinä pitää ylätasolle tarkoitetun betonilaatan (valmislattia H-muotoisilla betonipalkilla CC 1000 mm ja kaseteilla välissä). Kyseinen seinä on 7 metriä pitkä ja olemassa oleva oviaukko on noin 120 cm leveä.

Mitä haluaisin tehdä, on tehdä 60 cm korkeudelta (lattiasta) aukko, joka ulottuu 220 cm korkeuteen. Aukko tulee, jos se on teknisesti mahdollista, olemaan 150-160 mm leveä ja 200 mm syvä koko pituudeltaan 160 cm. Jos sillä on merkitystä, suunnittelen toisin sanoin, etten vaikuta koko viimeiseen kiveen kattoa vasten enkä seinän koko syvyyttä, mutta toisaalta oletan, että jäljelle jäävällä kevytbetonilla ei ole niin suurta merkitystä kantavuuden kannalta. Arvioisin, että on noin 1 metri vaikuttamatonta seinää projektini ja oven välillä. Tarkoituksena on, kuten sanottu, voida upottaa pystysuora spiro-kanava tähän matkaan.

Joten kysymys on tietysti: Onko tämä teknisesti mahdollista tehdä ja mitä toimenpiteitä minun pitää tehdä, ettei talo romahda. Mitä minun pitää vahvistaa? Liitän luonnoksen siitä, miltä se suunnilleen näyttää.

// Mats

• Skiss av lättbetongvägg med dörröppning och planerat ventilationsuttag, markerat som vertikalt rektangulärt hål bredvid dörren.
Ei kenelläkään ideaa?

Se, mitä olen saanut selville tähän mennessä, on että ottaen huomioon, että yläpuolinen välipohja on rakennettu H-palkkien varaan, jotka lepäävät 100 cm välein kyseisellä seinällä (palkit kulkevat kohtisuoraan seinästä), niin rakenteen heikentyminen pitäisi olla melko vähäistä, jos teen aukot kahden H-palkin väliin. Ylemmän kerroksen paineen tulisi olla sama, joten lohkojen puristuslujuuden ei pitäisi vaikuttua, mutta on mahdollista, että taivutuspaine kasvaa, koska vaikutan seinään kahden palkin välillä.

Arvostaisin todella, jos joku, jolla on koulutusta tästä, voisi kommentoida, koska lujuusoppi ei valitettavasti kattanut kevytbetonia. :)

// Mats

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.