Minulla on kellari, jossa työpajani sijaitsee suoraan olohuoneemme alapuolella maantasolla, ja ajatukseni on pian tehdä jokin toimenpide lisätäkseni äänieristystä kellarin kattoon, koska verstas ei ole vielä täysin sisustettu ja käytössä.

Tällä hetkellä kerrokset ovat ylhäältä olohuoneesta alas:
- Laminaattilattia
- Aluslattia lastulevy (~35mm tai mitä se nyt on)
- Palkisto lasivillalla (olen lisännyt ylimääräistä lasivillaa vaihdettaessa aluslattiaa maantasolle)
- Kellarin kattopaneeli

Eli kellarin katto koostuu vain yhdestä kerroksesta vanhaa puupaneelia ilman ponttia, joten siellä on rakoja sekä joitain reikiä täällä ja siellä. Ajatukseni on ollut asentaa OSB + kipsilevy tai vastaavaa kellarin kattopaneelin päälle tiivistämään äänien kulkua ylöspäin. Ehkä OSB + Kipsilevy + akustiikkapaneeli, eli sellaiset puusäleillä (tai muu paneelityyppi, joka on tehty akustiikan vaimentamiseen).

Lisäksi kellarin katon toimenpiteen ohella ajattelin yrittää löytää sopivan kumimaton betonilattialle kellarissa, mikä yleisesti varmaankin vaimentaisi äänen kimmokkeita verstaassa, jotta vähemmän siitä päätyisi olohuoneeseen.

Onko jollakulla muulla ajatuksia, vinkkejä tai neuvoja tähän liittyen?

Kun yritetään äänieristää, tulisi valita materiaaleja, joilla on korkea tiheys. Ehdotan harventamaan sisäkattoa Gyproc akustiikkaprofiililla AP 25, verhottuna 2 kerroksella kipsiä. Jätä noin 3 mm rako ympäröiviin seiniin. Tiivistä jokainen kerros akustiikkamassalla. Lattiarakenteessa olisi ollut parempi käyttää korkean tiheyden mineraalivillaa lasikulan sijasta.

• Tykkään
Jochi
  • Laddar…
N Nissegandhi sanoi:
Kun yrittää äänieristää, kannattaa valita materiaaleja, joilla on korkea tiheys. Minun ehdotukseni on harventaa sisäkattoa Gyproc akustiikkaprofiililla AP 25 ja päällystää 2 kerroksella kipsilevyä. Jätä rakonen, noin 3 mm, ympäröivien seinien ja katon väliin. Tiivistä jokainen kerros akustiikkamassalla. Lattian kannalta olisi ollut parempi käyttää mineraalivillaa, jolla on korkeampi tiheys lasikuidun sijasta.
Hyvä vinkki Gyprocin akustiikkaprofiilin käytöstä, aion tutkia sitä tarkemmin ja katsoa, jos se toimisi, minulla on muutama koristeellinen palkki kellarin katossa, jotka menevät poikittain useissa kohdissa, joten täytyy sovittaa jotain niiden väliin, ja jättää sitten todennäköisesti 3 mm ja tiivistää akustiikkamassalla palkkien kohdalta. Mitä tulee lasivillaan vs mineraalivillaan, minun käsitykseni mukaan ne ovat hyvin samankaltaisia äänieristyksen suhteen, ei että sillä olisi merkitystä tässä tapauksessa, koska en aio repiä lattiaa tai kattoa auki ja vaihtaa materiaalia lattiarakenteessa.

En ajatellut, että sinun pitäisi tehdä eristyksen uudelleen, mutta kannattaa valita kivivilla äänieristykseen, koska sillä on suurempi tiheys kuin lasivillalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.