Aion rakentaa 60-luvun omakotitaloon satulakattoisella laajennuksella, joka on talon pitkää sivua vastaan. Laajennus tulee olemaan osa olemassa olevaa huonetta, enkä halua palkkia, joka madaltaa katon korkeutta.

XXX
XXX
XXX
XXX
XXX
XXXHHHH
XXXHHHH

H = Hammarband
X = Limträbalk

Otamme avauksen noin 3,6 metriä talomme pitkältä sivulta, ja olemassa oleva hammarband ei pysty kantamaan kattoa yksin, koska kattotuolit ja välipohja lepäävät hammarbandin päällä. Olen ajatellut sijoittaa limträbalkin (315*115 mm) parin limträ-pilarin (115*115) päälle. Olen valinnut leveän limträbalkin, koska sen täytyy mahtua uusien kattotuolien alle poistamatta liikaa materiaalia kohdasta, jossa palkki lepää pilareilla.

En voi noin vain korvata olemassa olevaa hammarbandia, joten ajatus on ollut asentaa limträbalk hammarbandin viereen ja kiinnittää jotenkin hammarbandi ja kattotuolit palkkiin. Limträbalkin täytyy siis olla samalla korkeudella kuin hammarband. Leikkaan sitten kattotuolit pitkittäin hammarbandin mukaan.

Yleensä käytetään palkkikenkää palkin ja kattotuolin välillä, mutta vaikuttaa vaikealta saada riittävästi kestävyyttä, koska kattotuoli on heikko (mitat 140*45) osassa, joka lepää hammarbandin päällä, koska se on viistetty. Voiko esimerkiksi kiinnittää hammarbandin kulmaliitoksella limträbalkiin niin, että se pitää, tai valmistaa jonkin metalliprofiilin, joka yhdistää palkin ja hammarbandin? Tietääkö joku, kuinka tällainen ongelma yleensä ratkaistaan? Olen etsinyt netistä, mutta en löydä valmiita ratkaisuja.

• Kattoon asennettu limipalkki ja eristysmateriaalit, näkymä ullakolta katsottuna.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.