Olen rakentamassa Attefallstaloa. Juuri nyt runko on juuri valmis. Kaikki tuntuu vakaalta, mutta tuntuu silti, että minun pitäisi pitää seinät pystyssä pitävät säleet paikoillaan vielä hetken. Minkä vaiheen jälkeen tunsitte tarpeeksi varmuutta poistaaksenne ne?
Sitten pohdiskelen vähän kattotuoleja. Ne ovat mitoiltaan 45x220. Ne ovat cc 60 ja etäisyys takaseinän ja etuseinän välillä on noin 4,2 m. Kuvauksen mukaan niitä ei tarvitse tukea muulla tavalla.
Olen vain hieman huolestunut kattotiilien painosta. Kestävätkö ne sen vai olisiko teillä ollut toisenlainen tuki?
En näe pystysuoraa muurilautaa sinun kuvassasi, se olisin halunnut, jos ei kaikilla kattopalkilla olisi pystysuora seinäpilari alla. 2x10" 4,2m:llä 0,6m cc varmasti kestää kattotiilet. Se tulee vakaammaksi, kun olet laudoittanut katon ja asentanut levyt tai naulaussäännön seinille. Jos haluat lisävakautta, laita ensin reikärauta vinottain niille pinnoille, joita haluat jäykistää.
Kun levyjä on seinien sisäpuolella, rakennus muuttuu vakaammaksi. Sinun on tietysti oltava runkorakenne päätyjen yläkolmiossa. Kattopalkkien jänneväli on suurimmassa mahdollisessa koossa, jos aiot laittaa eristystä ulkokattoon. Olisin ehdottanut 400 mm c/c. Voit nyt lisätä katon jäykkyyttä ruuvaamalla ja liimaamalla levyt ylä- tai alapuolelle.
Olen vain vahvistanut seisovilla hakasangoilla alueella, missä ikkunat ja ovet ovat. Koolausten korkeus on enemmän tai vähemmän kussakin kattotuolissa.
Jos et jaksa asentaa pystyssä olevaa lankkua hammarbandina, voit valita mallin, jossa hammarband on ulkopuolella seinäpuista, huomattavasti vähemmän työtä ja sen voi ruuvata ylös tässä vaiheessa myös. Vahvistaa ja vakauttaa rungon. Jos täydennät seinät ja katon kunnolla kiristetyillä vinonauhoilla, saat talon vakaaksi ilman kalliiden levymateriaalien käyttöä.