Hei

Jos tämä on otettu esille aiemmin enkä voi löytää tietoa, pyydän anteeksi.
Minulla on seuraava ongelma, jota en oikein saa selvitettyä.
Tiedän, että eristyksen ja paneelin välillä seinässä (on vaakasuuntaan paneeli) tulee olla ilmarako.

Ongelmani on, että en ymmärrä, miten seinien tuuletus päätyseinillä hoidetaan?

Monissa taloissa, joita olen katsellut, on pääty täysin tiivis, paneelin/eristyksen välillä on ilmarako, mutta ei tuuletusta ylhäällä katon kohdalla.

Voiko olla niin, että olen täysin ymmärtänyt väärin, voiko olla niin, että riittää, että seinissä on ilmarako, eikä tarvita "sisääntuloa/ulostuloa" tälle ilmaräälle?

Kiitollinen avusta
/

Seinä ei ole täysin tiivis, joten todennäköisesti tuuletus riittää.
En ole itse asiassa koskaan ajatellut sitä.

Olen myös harkinnut tätä ratkaisua, mutta kummallista on, että olen nähnyt monia uusia taloja, joista puuttuu tämä ilmanvaihto päätyseinillä. (Se puuttuu myös räystäällä, mutta siinä oletan, että on käytetty mögelstopperia sen sijaan.)

Kyllä, olen huomannut saman asian, en ole vielä päättänyt, miten itse toimin...

se voi johtua siitä, että se on kalloft ja päätykolmiot tuulettavat vintille sisään? minun taloni näyttää siltä. mutta muuten kulkevatko ne täysin paneelissa tai onko siellä aluskatetta?

Juuri tänään katselin veljeni taloa, päärakennus 80-luvulta oli terveellisesti alaspäin tuuletettu, mutta täysin uuden olohuoneen laajennuksen, joka avautuu suoraan katon harjaan, julkisivun yläosassa ei ollut tuuletusta. Eikä ole mitään kylmää ullakkoa tuuletettavaksi siis...

pääty onhan avoin kiertoon 3 sivulla (alhaalla + päätyseinien tuuletus). mutta sen pitäisi antaa melko voimakkaasti vähentynyt tuuletus päätyosan yläosassa... hmmm yritän löytää ratkaisun.

On myös syytä huomata, että tiettyä ambivalenssia on myös sukulaiskysymyksessä pystysuora ilmarako, kun käytetään seisovaa julkisivupaneelia.

Jos ei lisätä kahta kerrosta koolauksia (pystysuoraan, sitten vaakasuoraan) tai ainakin tietty etäisyys vaakasuorien koolausten alla, ei tule lainkaan pystysuoraa ilmarakoa, ja silloinhan on turhaa, että yläosassa olisi aukko.

Monet näyttävät ajattelevan, että pystysuoran ilmarakon voi jättää pois ja käyttää vain vaakasuuntaista koolausta. Jollakin virallisemmalla rakennussivustolla luin, että se oli ok "jos sijainti ei ole altis", mitä se sitten tarkoittaakaan. Mikä siis tarkoittaisi myös sitä, että ilma-aukko yläosassa olisi neuvoteltavissa.

Onko se mahdollisesti sellainen kysymys, jossa innokkaat "tee se itse" -rakentajat ovat tarkempia kuin ammattilaiset?

• Tykkään
Totte lille
  • Laddar…
Näen, että on muitakin kuin minä, jotka ovat hieman epätietoisia siitä, miten (tai onko tarpeen) tehdä.

Asiaan liittyy se, että minulla ei ole kallolofta, vaan olen eristänyt harjaan asti.

Olemme käyttäneet alasuojausmenetelmää päädyissä/pitkillä sivuilla http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4557&contextPage=5947

Pitkillä sivuilla valitsimme laittaa mögelstopin, mutta päädyssä meillä ei todennäköisesti tule olemaan mitään tuuletusta katon yläreunassa. Sitten vain toivotaan, että tämä toimii.

Crebel sanoi:
On myös huomioitava, että on olemassa tiettyä ambivalenssia myös siihen liittyvässä kysymyksessä, joka koskee pystysuoraa ilmarakoa, kun käytetään pystylaudoitusta.

Jos ei asenna kahta kerrosta rimoitusta (ensin pystyyn, sitten vaakaan) tai ainakin jonkinlaista etäisyyttä vaakasuoran riman alle, ei saa ollenkaan pystysuoraa ilmarakoa, ja silloin ei ole järkeä jättää avointa yläreunaan.

Monet vaikuttavat olevan sitä mieltä, että pystysuoraa ilmarakoa voi jättää pois ja käyttää vain vaakarimaa. Jollain virallisemmalla rakennussivustolla luin, että se oli ok "jos sijainti ei ole alttiina" mitä se nyt sitten tarkoittaakin. Tämä tarkoittaisi siis myös, että yläreunan ilmaväli olisi neuvoteltavissa.

Onko mahdollisesti kyseessä sellainen kysymys, jossa ahkerat itse-rakentajat ovat tarkempia kuin ammattilaiset?
Luulen, että löysin Beijeristä sanovan, että kun on peitepaneli ja peite on suurempi kuin 70mm, tuuletus on riittävä vain yhdellä rimalla. Kysymys kuuluu, miten esim. minun pitäisi tehdä omassa tapauksessani.. Olen alkanut asentaa 120/120 pystyyn. Pitkillä sivuilla ei ole ongelmaa, koska panelin yläpuolella on 45mm ilmaa aluskatteeseen (kylmä ullakko), minulla ei ole vuorauslautoja vaan näkyvissä oleva aluskate. Mutta päädyissä miten minun pitäisi tehdä siellä. Laitan 95 riman aluskatteeseen, sitten laitan peitteeksi 95, joka siis seuraa katon kulmaa ja maalataan harjan värillä. Silloin siitä tulee siis tiivis.

Mutta toisaalta, kuten mats_o sanoo, seinä ei koskaan ole täysin tiivis, ehkä erityisesti, jos asentaa 120/120 kuten minä..

leveät laudat vääntyvät ja kutistuvat/turpoavat hieman enemmän, ja silloin niistä tulee "toivottavasti" hieman tiiviimpiä. mielenkiintoinen aihe.

Pystypaneeli kansilaudalla ei todellakaan kärsi samasta ongelmasta pystysuuntaisen ilmarakon kanssa kuin ulkoseinän pystypaneeli.

Jos et halua käyttää aluskoolaus, et voi tehdä niin, että asennat 95:sensä katon kulman mukaisesti tavallisten kansilautojen päälle (jotka et anna mennä aivan katon kulmaan asti, vaan teet ne vähän yli senttimetrin lyhyemmiksi)?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.