3 431 lukukertaa ·
7 vastausta
3k lukukertaa
7 vastausta
Kuinka tehdä lovi pilariin?
Hei kaikille,
aion rakentaa vierastalon liimapuupylväistä ja vaneripalkkeista. Olin ajatellut tilata pylväät valmiiksi työstettyinä Moelvenilta, palkkien ja lasikasettien urat cnc-jyrsittynä tehtaalla. Mutta nyt näyttää siltä, että toimitusaika on kohtuuttoman pitkä, joten olen kallistumassa siihen, että teen urat palkkeihin itse.
Urat on tehtävä 160x160 mm pylväisiin, jotka ovat noin 3,5 metriä pitkiä (eli raskaita ja hankalia). Urat tulee olla 300 mm korkeita ja 45 mm syviä.
Mikä menetelmä täyttäisi seuraavat toiveet parhaiten?
- Korkea tarkkuus. Haluan tietysti saada tiukan ja tarkan istuvuuden pylväiden ja palkkien välille.
- Työkalut. Minulla ei ole pääsyä puusepänverstaaseen, joten minun on tehtävä työ käsityökaluilla/sirkkelillä/pöytäsahalla tai muulla, joka on kohtuullisen kannettava.
- Tehokas. Yhteensä on tehtävä noin 60 uraa, enkä halua tehdä tätä koko kesää, joten miten työn voisi tehdä tehokkaasti jigejä hyödyntäen?
Mitä sanotte? Sahata, jyrsiä vai jotain muuta?
aion rakentaa vierastalon liimapuupylväistä ja vaneripalkkeista. Olin ajatellut tilata pylväät valmiiksi työstettyinä Moelvenilta, palkkien ja lasikasettien urat cnc-jyrsittynä tehtaalla. Mutta nyt näyttää siltä, että toimitusaika on kohtuuttoman pitkä, joten olen kallistumassa siihen, että teen urat palkkeihin itse.
Urat on tehtävä 160x160 mm pylväisiin, jotka ovat noin 3,5 metriä pitkiä (eli raskaita ja hankalia). Urat tulee olla 300 mm korkeita ja 45 mm syviä.
Mikä menetelmä täyttäisi seuraavat toiveet parhaiten?
- Korkea tarkkuus. Haluan tietysti saada tiukan ja tarkan istuvuuden pylväiden ja palkkien välille.
- Työkalut. Minulla ei ole pääsyä puusepänverstaaseen, joten minun on tehtävä työ käsityökaluilla/sirkkelillä/pöytäsahalla tai muulla, joka on kohtuullisen kannettava.
- Tehokas. Yhteensä on tehtävä noin 60 uraa, enkä halua tehdä tätä koko kesää, joten miten työn voisi tehdä tehokkaasti jigejä hyödyntäen?
Mitä sanotte? Sahata, jyrsiä vai jotain muuta?
Karrock
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 064 viestiä
Karrock
Remontoija
- Västra Götaland
- 1 064 viestiä
Mikä on kolmas mitta? Pilarin leveys, joten 300*45*160? Siinä tapauksessa sahaisin (selkäsaha, käsipyörösaha). Jos kyseessä on monimutkaisempi lovi, käyttäisin käsijyrsintä. Molemmissa tapauksissa tekisin hieman tiukasti ja viimeistelisin pinnan talttapäällä kunnes se sopii kuten haluat.
Kyllä, juuri niin, 300x45x160. Joten jos minun pitäisi sahata, leikkauksen pitää olla 160 syvä, vaihtoehtoisesti 80 jos sahaan molemmilta puolilta. Miten ajattelet, että teen sen pyörösahalla, nehän eivät selviä sellaisista syvyyksistä?Karrock sanoi:
Joo, se voisi toimia, mutta aika työlästä kun on monia uria, jotka täytyy tehdä.Z z_bumbi sanoi:
Mitä mieltä olette moottorisahasta, kuten tämä? Pitäisi olla melko helppoa porata reikä ja sitten käyttää.
https://www.toolab.se/festool-svard...uRvJa9mQ73yJwz3pcvbnSJQfnPkwPNWAaAhAwEALw_wcB
Karrock
Remontoija
· Västra Götaland
· 1 064 viestiä
Karrock
Remontoija
- Västra Götaland
- 1 064 viestiä
Tyylikäs. Aiotko käyttää sitä muuhunkin? Muuten saat hienon Husqvarna akkusahan puoleen hintaan. Ei ole niin tärkeää, millä poistat materiaalin, mutta jos haluat hyvän istuvuuden, sinun on varauduttava viimeistelemään talttapihdeillä tai mahdollisesti varovaisesti jyrsimellä.
Ei, siitä tulee varmaan koriste, mutta sen voi vuokrata parilla sadalla https://www.hyreshuset.se/produkt/svardsagKarrock sanoi:
Katsotaan kuinka hyvä siitä tulee ja jyrsitään tarpeen mukaan.
Onko kyseessä tukipilarin upotus palkkien urituskohtia varten?
Siinä tapauksessa tein sen pistosahalla omissa pilarissani terassille.
Säädä pistosahan syvyys ja sahaa paljon kiekkoja. Kokeilin syvyyttä koepalalla, jotta se olisi oikea syvyys.
Nämä kiekot lyödään pois vasaralla, tasoitetaan sitten taltalla ja lopuksi hiotaan pinta tasaiseksi.
Tässä on video, joka näyttää miten se tehdään.
Tein paljon enemmän kiekkoja, koska en ole yhtä taitava taltan kanssa.
Minulla ei ollut jigiä, joten asetin palikan pilarin päälle kiinnittimellä tueksi pistosahalle, jotta sahaisin suorassa eikä liian syvälle pilariin.
Siinä tapauksessa tein sen pistosahalla omissa pilarissani terassille.
Säädä pistosahan syvyys ja sahaa paljon kiekkoja. Kokeilin syvyyttä koepalalla, jotta se olisi oikea syvyys.
Nämä kiekot lyödään pois vasaralla, tasoitetaan sitten taltalla ja lopuksi hiotaan pinta tasaiseksi.
Tässä on video, joka näyttää miten se tehdään.
Tein paljon enemmän kiekkoja, koska en ole yhtä taitava taltan kanssa.
Minulla ei ollut jigiä, joten asetin palikan pilarin päälle kiinnittimellä tueksi pistosahalle, jotta sahaisin suorassa eikä liian syvälle pilariin.
Klikkaa tästä vastataksesi