Hei kaikille,

aion rakentaa vierastalon liimapuupylväistä ja vaneripalkkeista. Olin ajatellut tilata pylväät valmiiksi työstettyinä Moelvenilta, palkkien ja lasikasettien urat cnc-jyrsittynä tehtaalla. Mutta nyt näyttää siltä, että toimitusaika on kohtuuttoman pitkä, joten olen kallistumassa siihen, että teen urat palkkeihin itse.

Urat on tehtävä 160x160 mm pylväisiin, jotka ovat noin 3,5 metriä pitkiä (eli raskaita ja hankalia). Urat tulee olla 300 mm korkeita ja 45 mm syviä.

Mikä menetelmä täyttäisi seuraavat toiveet parhaiten?

- Korkea tarkkuus. Haluan tietysti saada tiukan ja tarkan istuvuuden pylväiden ja palkkien välille.

- Työkalut. Minulla ei ole pääsyä puusepänverstaaseen, joten minun on tehtävä työ käsityökaluilla/sirkkelillä/pöytäsahalla tai muulla, joka on kohtuullisen kannettava.

- Tehokas. Yhteensä on tehtävä noin 60 uraa, enkä halua tehdä tätä koko kesää, joten miten työn voisi tehdä tehokkaasti jigejä hyödyntäen?

Mitä sanotte? Sahata, jyrsiä vai jotain muuta?
 
Karrock
Mikä on kolmas mitta? Pilarin leveys, joten 300*45*160? Siinä tapauksessa sahaisin (selkäsaha, käsipyörösaha). Jos kyseessä on monimutkaisempi lovi, käyttäisin käsijyrsintä. Molemmissa tapauksissa tekisin hieman tiukasti ja viimeistelisin pinnan talttapäällä kunnes se sopii kuten haluat.
 
Karrock Karrock sanoi:
Mikä on kolmas mitta? Pilarin leveys, joten 300*45*160? Siinä tapauksessa sahaisin (selkäsaha, käsipyörösaha). Jos se on monimutkaisempi syvennys, valitsisin käsijyrsimen. Molemmissa tapauksissa tekisin tiukaksi, ja hiotaan pintaa talttapäällä, kunnes se sopii haluamallasi tavalla.
Kyllä, juuri niin, 300x45x160. Joten jos minun pitäisi sahata, leikkauksen pitää olla 160 syvä, vaihtoehtoisesti 80 jos sahaan molemmilta puolilta. Miten ajattelet, että teen sen pyörösahalla, nehän eivät selviä sellaisista syvyyksistä?
 
Sinun tarvitsee vain sahata 45 syvälle mutta monta kertaa lähelle toisiaan. Sitten iskät pois muodostuneet liuskat vasaralla. Viilaa tasaiseksi tai jos haluat, käytä jyrsintä. Jos valitset jyrsimen, käytä jiigiä.
 
Z z_bumbi sanoi:
Sinun tarvitsee vain sahata 45 syvyydeltä, mutta monta kertaa lähellä toisiaan. Sitten lyö pois muodostuneet lamellit vasaralla. Raspaa tasaisesti tai jos haluat, käytä jyrsimää. Jos valitset jyrsimen, käytä jigiä.
Joo, se voisi toimia, mutta aika työlästä kun on monia uria, jotka täytyy tehdä.

Mitä mieltä olette moottorisahasta, kuten tämä? Pitäisi olla melko helppoa porata reikä ja sitten käyttää.

https://www.toolab.se/festool-svard...uRvJa9mQ73yJwz3pcvbnSJQfnPkwPNWAaAhAwEALw_wcB
 
Karrock
Tyylikäs. Aiotko käyttää sitä muuhunkin? Muuten saat hienon Husqvarna akkusahan puoleen hintaan. Ei ole niin tärkeää, millä poistat materiaalin, mutta jos haluat hyvän istuvuuden, sinun on varauduttava viimeistelemään talttapihdeillä tai mahdollisesti varovaisesti jyrsimellä.
 
Karrock Karrock sanoi:
Makee. Laskitko, että siitä on hyötyä muuhunkin? Muuten saat hienon Husqvarna-akku-moottorisahan puoleen hintaan. Ei ole niin suurta merkitystä millä muodolla poistat materiaalin, jos haluat hyvän istuvuuden täytyy viimeistellä talttapajalla tai varovaisesti jyrsimellä.
Ei, siitä tulee varmaan koriste, mutta sen voi vuokrata parilla sadalla https://www.hyreshuset.se/produkt/svardsag
Katsotaan kuinka hyvä siitä tulee ja jyrsitään tarpeen mukaan.
 
optimum
Onko kyseessä tukipilarin upotus palkkien urituskohtia varten?
Siinä tapauksessa tein sen pistosahalla omissa pilarissani terassille.
Säädä pistosahan syvyys ja sahaa paljon kiekkoja. Kokeilin syvyyttä koepalalla, jotta se olisi oikea syvyys.
Nämä kiekot lyödään pois vasaralla, tasoitetaan sitten taltalla ja lopuksi hiotaan pinta tasaiseksi.

Tässä on video, joka näyttää miten se tehdään.
Tein paljon enemmän kiekkoja, koska en ole yhtä taitava taltan kanssa.

Minulla ei ollut jigiä, joten asetin palikan pilarin päälle kiinnittimellä tueksi pistosahalle, jotta sahaisin suorassa eikä liian syvälle pilariin.

 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.