Hei!
Minulla on eristämätön (pois lukien kuvattu huone) ja lämmittämätön kellari, jossa on aiemmin ollut lastulevyjä, lasikuitukangasta ja eristystä. Olen äskettäin purkanut niin rungon, levyt kuin eristyksenkin ja paljastanut seinät. Ne koostuvat osittain talon luonnonkiviperustasta, mutta sisäseinä on myös rapattu tiiliseinä. Talo on vuodelta 1933.

Haluan parantaa, vahvistaa ja raikastaa seinät, jotka ovat paikoin huonossa kunnossa, sekä tiilisaumoissa että itse rappauksessa.
Miten edetä? Olen ymmärtänyt, että on olemassa rappausta, joka on "diffuusioavoin" (paremman sanan puutteessa), mutta mitä muuta? Kastele, rappaa ja täydennä tiilisaumat? Kuten näet, tiilisauma on "muruinen" ja melko kuiva "härmääntyvä", samoin rappaus paikoin. Kuitenkin vain pienissä kohdissa tiili on näkyvissä.

Otan mielelläni vastaan vinkkejä ja neuvoja!

• Kohta tiiliseinää on paljastunut halkeaman kautta, tiilten saumat ovat kuluneet ja rapautuneet osittain, ja rapattu pinta on huonokuntoinen.
  • Punatiiliseinä, jossa näkyy kuluneet laastisaumat sekä joitakin paljaita tiilikohtia kellarin sisätilasta. Seinän rakenne on vanha ja paikoin rapistunut.
  • Vanha tiiliseinä osittain rapattuna; näkyy rapautuneita tiilisaumoja ja paljasta tiiltä. Osa seinästä on uusi kerros tasoitettua rappausta.
  • Vanha tiiliseinä, jossa on näkyvissä kulunut ja huokoisen näköinen laasti; tiilien väliset saumat ovat osittain murentuneet ja vaativat korjausta.
  • Vanha tiiliseinä, jonka rappaus on osittain murentunut ja tiilisaumat ovat kuluneet. Näkyvissä on alkuperäisiä tiiliä ja rappeutuneita kohtia.
N
Harjaa teräsharjalla tiilet ja saumat, onko rappaus irtonainen/pehmeä/hyvin poissaoleva.
Poista se vasaralla.
Kostuta reilusti ja levitä löysä pohjustuskerros kaikille puhtaille tiilipinnoille 3 mm c-laastilla.
Muutaman tunnin kuluttua tai seuraavana päivänä levitä sama laasti harjalla tai huopalevyllä.
Pidä se noin 5 mm nykyisen rappauspinnan sisäpuolella.
Seuraavana päivänä taas kastellaan ja rapataan 1 mm c-laastilla, ja tasoitetaan kanitzilla tai huopalevyllä.
Kaikki kalkkilaastit ja kc-laastit ovat diffusionavoimia, c-laasti on kc-laasti.
Mutta jos levität myöhemmin maalin, joka ei ole sitä, sillä ei ole väliä.
Nykyinen maali ei näytä olevan avoin.

• Tykkään
kinevenow ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.