vattenmelon
Katso kuvia alla.

Haluan vaihtaa kivilevyn avotakan yläpuolella. Se on alkuperäinen 60-luvulta, tosin viehättävä, mutta edellinen omistaja on käynyt berserk ja maalannut hienon avotakan valkoiseksi, eikä kivilevy enää sovi yhteen valkoisen tai huoneen kanssa.

Aion yrittää maalata tiilet ja laastin hieman luonnollisempiin väreihin maalareiden vinkkien mukaan. Haluan myös vaihtaa kivilevyn toiseen, vaikka tuntuukin ikävältä poistaa "alkuperäisosa".

Luulen, että levy on laastin tai rappauksen päällä, en tiedä, onko se kiinnitetty enempää kuin näin.

Miten olisitte edenneet irrottamaan kivilevyn ilman liikaa vahinkoa? Taltta ja vasara alapuolelta ja varovasti naputtaen sisäänpäin?

Vanha kivi takan päällä, jossa näkyy kulunut valkoinen maali ja halkeama. Sininen ympyrä korostaa halkeamaa seinän vieressä. Kulunut 60-luvun kivitaso takan päällä, maalattu valkoiseksi. Tason alta paljastuu alkuperäinen tiili tai laasti. Sininen ympyrä korostaa yksityiskohtaa.

Näyttää melkein siltä, että levy on muurattu seinään, ja silloin todennäköisesti osa rappauksesta irtoaa. Saattaa olla, että joudut rappaamaan koko seinän uudelleen, jos sinulla on epäonnea. Levy on varmaankin kiinnitetty rappauslaastilla alle ja ei ole kovin tiukasti kiinni, vaan lepää vain yläpuolella.

• Tykkään
vattenmelon
  • Laddar…
AXS
Jos käyttö ei ole liian kovaa, olen onnistunut käyttämään multicutteria. Se toimii sopivan nopeasti, jotta se ei poista liikaa materiaalia.

Muuten ehkä hyvin kohdistettu isku alapuolelta tekee ihmeitä.

• Tykkään
vattenmelon
  • Laddar…
vattenmelon
AXS AXS sanoi:
Jos käyttö ei ole liian kovaa, olen menestynyt monitoimileikkurin kanssa. Etenee sopivan hitaasti, jotta ei poista liikaa materiaalia.

Muuten ehkä hyvin kohdennettu isku alapuolelta toimii.
Kiitos, molemmat vaihtoehdot vaikuttavat kokeilemisen arvoisilta. Minulla ei ole monitoimileikkuria, mutta aina hyvä tekosyy ostaa uusia leluja :giggle:. Kokeilin nopeasti ruuvimeisselillä, käyttö tuntui keskimäärin kovalta.

• Tykkään
AXS
  • Laddar…
vattenmelon
J jonaserik sanoi:
Näyttää melkein siltä, että levy on upotettu seinään ja silloin varmaan osa rappauksesta irtoaa. Ehkä joudut rappaamaan koko seinän uudelleen, jos sinulla on huono tuuri. Levy on varmaan asetettu rappauslaastin päälle eikä ole kovin tiukasti kiinni, vaan lepää päällä.
Kiitos vastauksesta. Aloitan raaputtamalla hieman lisää ja katson, onko se kuten sanot "upotettu seinään".

Koputtamalla ylöspäin alareunasta levy saattaa irrota muurista. Levy on kiillotettu, joten tavallinen laasti ei tartu siihen. Toimi varovasti ja toivo onnea, että levy voidaan vetää suoraan ulos, kun se on irti.

• Tykkään
vattenmelon
  • Laddar…
vattenmelon
AXS AXS sanoi:
Jos käyttö ei ole liian kovaa, olen onnistunut käyttämällä monitoimileikkuria. Se etenee sopivan hitaasti, jotta ei poisteta liikaa materiaalia.

Muuten ehkä hyvin suunnattu isku alhaalta tekee ihmeitä.
J jonaserik sanoi:
Napauttamalla yläreunaan alhaalta voi olla, että levy irtoaa muurista. Levy on sileäksi rapattu eikä tavallinen laasti tartu siihen. Ole vähän varovainen ja toivoa onnea, että levy voidaan vetää suoraan ulos, kun se irtoaa.
Muutamat ei liian kovat iskut kuminuijalla riittivät hyvin, ja sitten leikkasin hieman maalia ja laastia. Ei suuria vaurioita, ei pitäisi olla ongelmia asentaa uutta kivilevyä ja maalata kauniisti myöhemmin.

Kiitos vinkeistä!

Kiviseinän vaurioitunut osa, jossa laasti ja paljastetut tiilet näkyvissä; valmistautuminen uusimista ja maalausta varten. Vaurioitunut takan yläosa, jossa muurauksen ja maalin jäänteitä, valmisteilla uuden kivilevyn asennukseen ja maalaamiseen.

• Tykkään
gaia ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.