Kuinka paljon uskallan *turvamarginaalilla* kuormittaa lattiaa, jossa on 175x45-palkisto, cc60, 28 mm mäntylattia? Tarkoitus olisi katsoa 255 kg painavaa kamiinaa, jonka kuormituspinta-ala on 635x485 mm. Tietenkin asetan pellin kamiinan alle. Toimisikohan se? Spontaanisti tuntuu epävarmalta, vaikka en laskennallisesti osaa sanoa...

Jos sinulla on kolmen istuttava sohva, johon istuu kolme henkilöä, kukin painaa 100 kg (ei kohtuutonta). Jaa tämä neljälle jalalle, jotka ovat kooltaan 3*3 cm... En myöskään osaa arvioida laskelmia, mutta suhteessa toisiinsa ei pitäisi olla mitään vaaraa. Toiset, jotka tuntevat tämän paremmin, tietävät varmasti paremmin.

Kiitos, keskustelu vaikuttaa järkevältä.

Juttelin juuri naapurini kanssa, joka auttoi minua uuden palkiston kanssa, ja hänen vastauksensa oli "255 kg? Lasketko leikkiä? Tuo lattia kestää jopa tonnin." Sitä en kuitenkaan usko, mutta 255 kg tuntuu melko turvalliselta. Onko kellään tietoa, jakautuuko paine mitenkään lattialevyn avulla vai onko sillä käytännössä merkitystä (melko ohut messinkilevy)?

Luulen itse asiassa, että naapurillasi ei ole täysin väärin. Minulla on kaveri, jolla on 700 litran akvaario toisessa kerroksessa. Ei pienintäkään merkkiä joustosta...
/C

Pelti ei jaa painoa koko pinnalleen, vain hyvin paikallisesti jalkojen/uunin pohjan ympärillä.

Uskon myös, että lattia kestää tämän ilman ongelmia.

Oletko muuten laskenut savupiipun painoon? Jos käytät modulaarista savupiippua ja sinulla on korkea katto, oletan, että ne voivat painaa jonkin verran?

Todennäköisesti ei ongelmaa. Mutta jos olisin sinä, ottaisin yhteyttä nuohoojaan (joka tulee hyväksymään). On olemassa joitakin erityisiä kantavuussääntöjä, jotka koskevat juuri kamiinoita.

Kuulin tapauksesta Tukholman keskustassa (tosin kerrostalossa, eri säännöt), jossa haettiin ja saatiin rakennuslupa kaakeliuuniin. Kun kaikki oli valmista, nuohooja määräsi purkamaan, koska palkisto oli liian huono. Hänen vaatimuksensa oli, että uunin alla olisi oltava paloturvallinen palkisto. Jos talo palaa, kaakeliuunin pitäisi yhä seistä savupiipun päällä. Perusteena oli, että jos palkisto romahtaa palossa, raskas kaakeliuuni ei saisi pudota alas ja rikkoa alempien kerrosten palkistoa. Mutta tätä ei siis saatu tietää ennen kuin uuni oli paikallaan.

Nuohoojan päätöstä ei käsittääkseni voi valittaa.

Ok kuulostaa hyvältä. Ei, savupiipussa ei ole mitään hätää - takka on vanhan muurauksen kohdalla, jossa minulla on tällä hetkellä valurautatakka. Ainoa lisäys on pieni mutka savutorvi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.