Olen asentanut karkean harjalautan (45x170), jotta se kestää hieman räystäillä. 50 cm viimeisen kattotuolin ulkopuolelle aion asentaa sähkovinssin.

Vinssi voi nostaa 200 kg (400 lisälohkolla). Kestääkö harjalautani tämän? Vai pitäisikö vaihtaa se K24:ään?

Onko ketään, joka voisi laskea tämän?

Näin se näyttää:

0 1          2                           3                          4
|-----------|----------------------|----------------------|
  |          
  |
  |
200kg


0. Räystäspelti

1. Vinssin ripustus lenkeillä 170:selle (ei ruuveja säännössä)

2. Ulommainen kattotuoli noin 50cm vinssin sisäpuolella

3, 4.  Kattotuolit cc120.

Harjalauta kiinnitetään kiinnikkeillä ja ankkurinauloilla jokaiseen kattotuoliin, jottei laitteesta tule "keinutanko".


muokkaus: kuva vääristyy vähän tallennettaessa. Kun muokkaan viestiä, se näyttää hyvältä. Toivottavasti ymmärrätte silti.

/Micke
 
Nyt olen saanut vastauksen yhdeltä, joka osaa laskea. Jos joku on kiinnostunut, vastaus (noin) on tässä:

Kuorma:
- 200kg
- 50cm uloimmasta kattorististä

Puuaineksen hyödyntämisprosentti:
- K12-puu - 91%
- K18-puu - 61%

Läpäytys K12-puussa: 6mm

Kuorma uloimmalla kattoristillä: 3 kN
Vetovoima ylöspäin toisella kattoristillä: 1.2 kN
Vetovoima alaspäin kolmannella ristillä: 0.2 kN

Kolmannella ristillä (kuvassa nro 4) tulee alaspäin suuntautuva voima, koska sääntö on kiinnitetty toisella ristillä (nro 3).

En olisi koskaan arvannut, että ero K12:n ja K18:n välillä oli niin suuri. Nyt olen vaihtanut harjariman K24:ään. Se tuntuu turvalliselta. 6mm läpäytys olisi lisäksi aiheuttanut ongelmia harjakaton tiilille, jotka olisivat voineet haljeta.

/Micke
 
Eikö olisi mahdollista tyylikkäästi tukea harjalautaa alaspäin kahdella vinostokilla seinäsääntöjä vasten?
 
Ajattelin sitä, mutta tuntui vaikealta tehdä siististi. Koko keskikolmio ristikkokannattimessa on avattavissa, joten ei ole paljon seinää jäljellä, johon liittää nämä tuet.

K24-puulla mielestäni siitä tuli hyvä ratkaisu. Seppä on tehnyt vinssille ripustushihnat, jotka riittävät koko 170:n ympäri.
 
Sellaista, joka tarvitsee nostaa ylös ja alas vintille, kun vuodenajat vaihtuvat.
- Vinterdäck
- Polkupyörät
- Windsurfingbräda
- Puutarhakalusteet
- jne.

Lisäksi kompressori asustaa vintillä (paineilma vedetään puusepänverstaaseen). Sen haluaa tietenkin myös joskus alas.

Mikään näistä ei tietenkään paina 200 kg. Mutta vinssi kestää 200 kg, joten haluan mitoittaa sen mukaan. Eihän koskaan tiedä, mitä seuraava talonomistaja aikoo nostaa vinssillä.
 
Siistiä! Kuka laski tuon ja mihin sitä käytettiin?

Terveisin
 
dogen sanoi:
Siistiä! Kuka laski tämän ja mitä käytettiin?

Ystävällisin terveisin
Todennäköisesti tämä laskettiin yksinkertaisella laskentaohjelmalla suunnittelijan toimesta... Ehdottomasti yksinkertainen laskelma, jonka kaikki suunnittelijat/rakennus- tai koneinsinöörit voivat tehdä käsin...
 
Magnus_Nordmark sanoi:
[quote author=dogen link=1130174380/0#6 date=1131524962]Mageeta! Kuka laski tämän ja mitä käytettiin?

Terveisin
Todennäköisesti tämä laskettiin yksinkertaisella laskentaohjelmalla suunnittelijan toimesta... Ehdottomasti yksinkertainen laskelma, jonka kaikki suunnittelijat/rakennus- tai koneinsinöörit voivat tehdä käsin..[/quote]

Laskeminen ei ole suuri ongelma, mutta missä on tietoa puulajien maksimisallituista jännityksistä ja E-moduulista?
 
Ah, te näytätte olevan perehtynyt asiaan. Mistä voisin oppia lisää tällaisista laskelmista (kotiympäristössä)? Voitteko suositella joitakin kirjoja?
 
dogen sanoi:
Ah, te tunnutte olevan perehtynyt aiheeseen. Missä voisin oppia lisää tällaisista laskelmista (kotitasolla)? Onko joitakin kirjoja, joita voisitte suositella?
Kirjastoissa on varmasti paljon kirjoja tästä aiheesta lainattavaksi. Valitettavasti minulla ei ole antaa mitään nimikkeitä. Kyseessä ovat kuitenkin perustiedot statiikasta, momenttilaskelmat jne., perusasiat lujuuslaskennoista. Etsi lujuusoppi/rakennus/kone alueelta. Tällä tasolla puhumme lukio- ja perusasteen yliopistotason laskelmista, vain eri soveltamisaloilla.
 
Ok, kiitos vinkeistä! Olisi kyllä mukavaa olla vähän enemmän perillä (mutta noin sanon melkein kaikesta) :)
 
dogen sanoi:
Ok, kiitos vinkeistä! Olisi ehdottomasti mukavaa olla vähän enemmän ajan tasalla (mutta niin sanon ihan kaikesta) :)
Jokaisen ihmisen pieni panos johtaa täydelliseen maailmaan.. ;-)
 
dogen sanoi:
Ah, ni verkar insatta. Vart kan jag lära mig mer om sådana beräkningar (på hemmapulnivå)? Några böcker ni kan rekommendera?
Katso
Enaxliga problem, Teknisk balkteori, Bengt Sundström, Hållfasthetslära, KTH, Sthlm.
Valitettavasti en löydä mitään ISBN-numeroa.
 
Kiitos vinkeistä! Aion katsoa ne!
 
mattiasp sanoi:
[quote author=dogen link=1130174380/0#9 date=1131558467]Ah, ni verkar insatta. Vart kan jag lära mig mer om sådana beräkningar (på hemmapulnivå)? Några böcker ni kan rekommendera?
Kolla
Enaxliga problem, Teknisk balkteori, Bengt Sundström, Lujuusoppi, KTH, Sthlm.
Jag hittar dessvärre inget ISBN-nummer.[/quote]

Det var tänkt som en referens till EN bok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.