Hei,

Olen parhaillaan korjaamassa pientä keittiötäni talossa 1700-luvun loppupuolelta. Talossa on ollut vanha leipomouuni, mutta se on jo monien vuosien ajan ollut täytetty kivillä/laastilla eli käyttökelvoton. Nyt toivon, että ottaisin vähän tilaa tuosta vanhasta jättimäisestä savupiipusta saadakseni hieman käytännöllisemmän keittiön.

Kuvassa, jossa on rautapata ja pieni liesi, suoraan ylhäällä menee savupiippu. Eli savupiipulla on 2 neljästä sivusta, jotka menevät maahan asti, viimeinen kulma on korvattu rautatangolla. Nyt olen purkanut tämän ja aion rakentaa sen uudelleen kuten ennenkin, mutta tilaa oikealle liedelle ja uunille rautapadan viereen.

Mietin, voiko nykyistä huuvaa nostaa ylös saadakseni vähän enemmän tilaa ruoanlaitossa. Luulevatko te, että sen voi kiinnittää välipohjaan ja kestääkö se mahdollisen kuorman, eli voi sanoa 2 neljästä sivusta, jotka ovat olleet rautatankoa? Kestääkö tämä paino makaa palkkien päällä, mitä luulette? Jos rakentaa jonkinlaisen teräspalkkirakenteen tai vastaavan ja antaa tämän levätä kattopalkkien päällä. Tietenkin minun täytyy hankkia joku asiantunteva henkilö tekemään se, mutta ajattelin vain heittää idean tänne ja katsoa, mitä mieltä olette ajatuksesta.

Vanha keittiö, jossa on valurautaliesi, pieni keittolevy, roikkuvia kattiloita, pulloja ja laatikko seinää vasten. Lattialla on värikäs laatta.
Vanhasta keittiön muurista purettu osa, näkyvissä betonin ja kivien kasa, vasara ja lapio vieressä, osana remonttiprojektia.

Voit luottaa siihen, että tiili ja laasti painavat 1,8 kg/dm3. Sitten on "vain" laskettava, kuinka suuri määrä savupiipusta poistetun tukirakenteen yläpuolella on dm3 ja kerrottava se 1,8:lla. Luonnonkivi, jos sitä esiintyy, painaa 2,7 kg/dm3. Sitten on arvioitava, kuinka suuri osa savupiipun painosta lepää tukirakenteen päällä, mutta jos laskee neljänneksen, ei varmaan ole ali-dimensionoitu, edellyttäen että savupiippu on symmetrisesti rakennettu. Olisin kyllä harkinnut tätä ongelmaa ennen tukirakenteen poistamista. Ei ole täysin riskitöntä leikkiä näin vanhojen muurirakenteiden kanssa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.