Haluaisin laittaa klinkkeriä takkani eteen ja alle "vihreälle alueelle" alla.
Takka seisoo tukevasti osalla muurista ja lattianiskat lepäävät myös osittain sen päällä.

Aiemmin takka oli 15 cm korotetulla jalustalla ja kipinäpelti koostui pellistä, joka oli muovimaton päällä, ei kovin tyylikäs minun mielestäni.
Nyt ajatus on, että se seisoo suoraan suuremmalla "klinkkerilattialla" ja muovimatto sen ulkopuolella vaihdetaan parkettiin.

Ilman, että hakkaan pois lisää tiiltä, saan aikaan levyn, joka on noin 3 cm paksu. Oletan, että se on vähän heikkoa seisomiseen ja kävelyyn? En uskalla oikein luottaa, että puutuki ei jousta ja todella en halua halkeamaa klinkkeriin.

Miten sinä jatkaisit minun asemassani?
Hakkaisitko pois koko tiilikerroksen ja valaisit noin 10 cm levyn, joka kiinnitetään muuraukseen?
Hakkaisitko pois joka toisen tiilen, jotta välttäisi valaa niin paljon?
Joku muu fiksu idea?

Kiitollinen vastauksesta!

• Sivuleikkaus ja ylhäältä katsova kaavio, jossa on takka, tiiliä, betonikerros, ja lattiarakenteet. Mukana mitat ja materiaalit, kuten teräspalkit.
Lostmoose Lostmoose sanoi:
Haluaisin laittaa klinkkeriä takkani eteen ja alle "vihreällä alueella", kuten alla näkyy.
Takka seisoo tukevasti osa muurista, ja lattianiskat lepäävät myös osittain sen päällä.

Aiemmin takka seisoi 15cm korotetulla jalustalla ja kipinäsuoja koostui pellistä, joka oli muovimaton päällä, ei kovin tyylikäs mielestäni. Nyt ajatus on, että sen pitäisi seistä suoraan suuremman "klinkkerilattian" päällä ja muovimaton ulkopuolelle vaihdetaan parketti.

Ilman, että poistan lisää tiiliä, voin tehdä levyn, joka on noin 3cm paksu, arvelen, että se on hieman hento seisoessa ja kulkiessa päällä? En oikein uskalla luottaa siihen, että puurakenne joustaa nolla, enkä todellakaan halua säröä klinkkeriin.

Kuinka sinä etenisit minun tilassani?
Poistaa koko tiilikerros ja valaa noin 10cm levyn, joka kiinnitetään muuriin?
Poistaa joka toisen tiilen, jotta ei tarvitse valaa niin paljoa?
Jokin muu fiksu idea?

Kiitollinen vastauksesta!
Voisikohan sinne kiinnittää rakennusvanerin??

J
Valaa EPS-betonilla lattiassa ja sitten tasoittaa 20-30 mm.

• EPS-betonin kerrokset; 1. Alustalevy, 2. Muovikalvo, 3. EPS-betoni, 4. Lattiaritilä, 5. Tasoituskerros. Kuvassa epäyhtenäiset kerrokset.
  • Tykkään
Lostmoose ja 1 muu
  • Laddar…
B Belastar sanoi:
Olisiko mahdollista kiinnittää siihen rakentamisvaneri, jos uskaltaa kysyä??
Kyllä, se varmasti on mahdollista, tai...se riippuu siitä, mihin ajattelit sen kiinnittää? Ajatteletko, että se olisi riittävän tukeva laatoille, vai mitä tarkoitat?

Joo, se varmasti, tai... se riippuu luultavasti mihin ajattelit kiinnittää sen? Ajattelitko, että se olisi riittävän tukeva laattojen asentamiseen, vai mitä tarkoitat?
Joo, jos saat levyn takan alle ja tuet alle ja laatoitat päällä??

J Jansson69 sanoi:
Valaminen EPS-betonilla lattiarakenteessa ja sitten itsestään tasoittuva laasti 20-30mm:
Riittäisikö se mielestäsi? Se vaikuttaa todella kätevältä, olen hieman epävarma siitä, kuinka paksu lattiarakenne on, en ole vielä poistanut lattiaa kunnolla. Mietin kuinka paksu EPS-levyn pitäisi olla? Haluaisin sen mahdollisimman ohuena.

B Belastar sanoi:
Ja jos saat levyn uunin alle ja tuet alle ja laatoitat päälle??
Ja, uuni ei vielä ole siellä, joten se ei ole ongelma.
Mihin olen hieman epäileväinen, on että se todellakin olisi tarpeeksi vakaa laatotukseen?
Käsittääkseni alustan tarvitsee olla melko tukeva?
Kuinka paksu sen pitäisi olla?

J
Riittäisikö se siis?
Kuulostaa todella kätevältä, olen hieman epävarma kuinka paksu lattiapalkisto on, en ole vielä poistanut lattiaa täysin. Mietin kuinka paksu EPS-levyn pitäisi olla? Otan sen mielelläni mahdollisimman ohuena.
Kyllä, tämä on suunniteltu puulattiapalkkien kylpyhuoneisiin.
Teet sen niin syväksi kuin voit, mutta sinun täytyy tehdä alapohja, jota sinulla todennäköisesti ei ole tänään.
Tämä tulee kestämään.

• Tykkään
Lostmoose
  • Laddar…
J Jansson69 sanoi:
Kyllä, tämä on suunniteltu puulattiaisille kylpyhuoneille.
Tee siitä niin syvä kuin voit, mutta tarvitset varmaan tehdä sokkelin, jota sinulla ei luultavasti vielä ole.
Tämä tulee kestämään...
Kyllä, sokkeli on olemassa, se ei vain näkynyt erinomaisessa paint-piirroksessani.
Koska sitä ei ole ensimmäisen viestisi kuvassa, oletan, ettei tarvita mitään raudoitusta yhdistämään EPS:ää ja tasoitemassaa? Pohjustetaanko, vai meneekö se näin?
Tarvitaanko raudoitusta EPS:ään?
Aion lukea lisää itse, mutta innostuin vähän, kun tämä yhtäkkiä vaikuttaa niin helpolta!😅

J
Kyllä, sokkolevy on olemassa, se ei vain ollut mukana erinomaisessa paint-piirroksessani. Koska sitä ei näy kuvassa ensimmäisessä viestissäsi, oletan, ettei tarvita mitään raudoitusta EPS:n ja tasoituslaatan yhdistämiseksi? Pitäisikö pohjustaa, vai onko se hyvä muutenkin?
Ei tarvita raudoitusta EPS:iin?
Aion itsekin tutustua asiaan vähän tarkemmin, mutta innostuin, kun se yhtäkkiä vaikuttaa niin yksinkertaiselta!😅
Ei, raudoitusta ei tarvita EPS:ssä, se on täytemateriaali ja takaa sinulle kiinteän lattian.

• Tykkään
Lostmoose
  • Laddar…
J Jansson69 sanoi:
Ei, EPS:ssä ei ole raudoitusta, se on täyttö, jotta saat jäykän lattian.
Okei, se on juuri tämä jäykkä lattia, joka huolettaa minua hieman. Lattian tukipuu, jonka olen piirtänyt, notkuu hieman, kun siihen astuu, kun taas savupiippu ja sen "hylly" ovat jäykkiä.
Jos EPS-betoni toimii "tukena/tuesta" savupiippua vasten ja se riittää, olen rauhallinen.
Jos taas EPS-lohkon on myös tuettava puista tukipuuta, alan miettiä asiaa.
Ne metallikehykset, jotka olen piirtänyt, eivät ole erityisen paksuja, tämä rakennettiin kesämökiksi 60-luvulla.
Vai onkohan tämä vain turhaa huolta? 😅
30 mm paksu tasoituslevy on aika tukeva, sekin kyllä.

J
Ei mitään hätää, aja vaan aja😉

• Tykkään
Lostmoose
  • Laddar…
Jahapp!
Sitten aloitetaan pikkuhiljaa!
Leikkasin pois jäljellä olevan lattian ja nostin eristeen ulos.
Jos kukaan ei pysäytä minua, ostan EPS-betonia työmatkalla kotiin tänään ja aloitan.

Haluaisin käyttää puoli tuntia ulkoreunan tiilirivin poistamiseen ja paksumman EPS-levyn asentamiseen siirtymään trossbottenia kohti, onko se vain turhaa?
Jos ei muuta, se eristää paremmin?

Raudoitus EPS:ssä?

Faijani ehdotti, että asettaisin 3-5 cm XPS-levyn trossbottenin alareunaan, onko se tyhmää?

• Vanhan tiiliseinän viereinen lattia on avattu remonttia varten, näkyvissä eristeitä ja tiivistä putkistoa. Vasemmalla puolella laminaattilattia.
J
Laita vain rakennusmuovia kaikkea puuta vasten, jota valat..

• Tykkään
Lostmoose
  • Laddar…
Noin, tänä iltana sain isän avustuksella otettua askeleen lähemmäksi!
Tuntuu hyvältä, että siirrytty purkamisesta rakentamiseen!
Sain vähän fiilistä ja purin pois tiilirivin lähimpänä saumaa, sekä laitoin paikalle vähän raudoitusta, joka oli jäänyt:
Tiiliseinäprojekti edistyy: vanha laasti poistettu ja uusi harjateräsverkko asennettu lattialle seinän viereen, muovi- ja tiilimateriaalien kera.
En tiedä tekeekö tämä mitään eroa, mutta tuskin siitä haittaakaan on, ajattelin.
Nyt on vain odoteltava, toivottavasti tasoite lauantaina aamupäivällä.
Lattiaremontti keskeneräisessä tilassa, näkyy poistettu tiilirivi ja betonitäyttö. Työkalu ja käsineet lattialla lähellä tiiliseinää.
Tiilirivin oikealla puolella olevan savupiipun ulkopuolinen alue ei saa laattoja, sinne tulee vain parkettia, täytin vanhan klakin reiän, jossa keittiön takka sijaitsi, enimmäkseen koska EPS:ää jäi yli.

• Tykkään
Jansson69 ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.