BirgitS
Kosteiden tilojen matot ovat täysin tiiviitä. Kuten vesieriste keramiikkalaattojen kanssa.
 
Hienoa, olen saanut tähän mennessä kaksi vastausta! Jos tiivistän kaiken, molemmat ehdottavat, että toisessa osassa käytetään diffuusion avointa ja toisessa ei, ja ero on sitten pintakerroksissa!
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Mekaanikon ajatuksia. Voisiko olla järkevää eristää maata esimerkiksi 10 cm paksuudelta ja noin 60 cm leveydeltä autotallin ulkoseinien ympäri, jos tilaa on? Voidaan myös laittaa eristystä sokkeliin ja peittää se pellillä ja sementtilevyllä.
 
J Jochi sanoi:
Erään mekaanikon ajatuksia. Voisiko olla järkevää tehdä maalevyeristys esimerkiksi 10 cm paksuudella noin 60 cm leveänä ympäri autotallin ulkoseinien, jos tilaa on?
Voisi myös asettaa eristys sokkeliin ja peittää se pellillä ja sementtilevyllä.
Kuulostaa erilaiselta näkemykseltä 😀 Mutta en ehkä aivan ymmärrä, mitä tarkoitat!
Eristää ulkopuolelta 60 cm, tarkoitatko silloin sokkelin loppumista, vai ulkoseinää? Ulkopuolinen eristys on varmasti hyvä ratkaisu!
Mutta miten ajattelit pohjapintaa sisäpuolella? Entä sisäseinät eristämisessä tiivistekerroksen ja kosteuden lukitsemisesta eri puolien välillä! Kyllä, otan mielelläni vastaan hyviä ehdotuksia, mutta aina ei ehkä ymmärrä, mitä tarkoitetaan suoraan 😀
 
R Rättochfel sanoi:
Kuulostaa vähän erilaiselta lähestymistavalta😀Mutta en ihan ymmärrä, mitä tarkoitat!
Eristää ulkopuolelta 60 cm, tarkoitatko sillä, missä sokkeli päättyy tai ulkoseinää? Ulkopuolelta eristäminen on varmaan hyvä ratkaisu!
Mutta miten ajattelit sisäpuolen pohjapintaa? Lisäksi sisäseiniä eristyksen osalta ajatellen tiivistyskalvoa ja kosteuden lukitsemista eri puolille! Otan mielelläni vastaan hyviä ehdotuksia, mutta aina ei ehkä ymmärrä heti, mitä tarkoitetaan😀
Ei ole paljon tehtävissä lattialle matalan huonekorkeuden takia muu kuin paksu matto. Alhainen lattialämpötila ulkoseinien lähellä paranee matalissa ulkolämpötiloissa (alle 8 °C) kahdella toimenpiteellä

- eristämällä sokkeli ulkopuolelta ja peittämällä se pellillä ja levymateriaalilla,
- eristämällä maata talon ympärillä rajoittaakseen alhaista lattialämpötilaa reunavyöhykkeellä.
Maan lämpötila lattian alla on suurimman osan vuodesta todennäköisesti 8-10 °C välillä, paitsi ulkoreunoilla (reunavyöhyke), missä lämpötila on talvella alhaisempi. Tämä paranee maaneristyksellä.
 
Hienoa, kiitos, nyt ymmärrän ajatuskulut! Jo se on hyvä😀Sitten katto ei ole tasainen vaan siinä on kulma ja voin rakentaa "ylöspäin", ehkä se sitten vaikuttaa täyteen korkeuteen tilan ulkoreunassa! Mutta laittaa 10 cm eristettä lattialle sisäpuolelle? Minusta tuo styroksi/ betoni vaikuttaa pitävän kylmän hyvin poissa!
 
R Rättochfel sanoi:
Hienoa, kiitos, nyt ymmärrän ajatusprosessit! Jo se on hyvä😀Se ei sitten ole tasakatto, vaan siinä on kulma ja voin rakentaa "ylöspäin", ehkä se sitten vaikuttaa täyteen korkeuteen tilan ulkoreunassa! Mutta laittaa 10 cm eristettä lattialle sisäpuolelle? Mielestäni se styrox/betoni näyttää pitävän kylmän hyvin poissa!
Luulen, että se on hyvä ratkaisu, mutta en ole rakennusinsinööri.
 
Et voi asentaa EPS-levyä tai EPS-betonia? Toki menetät vähän lattian korkeutta, mutta saat paremman eristyksen alaspäin.

Tiedän, että tämä on kiistanalaista, mutta monia taloja on rakennettu näin, mukaan lukien meidän. Nyt muutamme autotallimme enemmän eristämättömästä laatasta asuintilaksi ja aiomme tehdä siellä samalla tavalla.
 
  • Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
C
J Jochi sanoi:
Mekaanikon ajatuksia. Voiko olla järkevää maaperän eristystä ehdottaa noin 10 cm paksuista ja noin 60 cm leveää autotallin ulkoseinien ympärille, jos sille on tilaa?
Sitä kutsutaan yleensä routa- tai reunuseristeeksi, mutta se on ennen kaikkea täydentävä eristys lattian/alapohjan alla.
https://www.isover.se/supporten-tipsar/tjalisolering-kring-platta-pa-mark
 
Super
C cpalm sanoi:
Sitä kutsutaan yleensä roudan tai reunaeristykseksi, mutta se on ensisijaisesti täydentävä eristys lattian/plaattopinnan alle.
[linkki]
, kiitos, nyt se oli erinomaisesti selitetty, jopa minä ymmärrän sen😀Se oli uusi näkökulma, mielenkiintoista!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.