Hei, en tiedä, onko tämä oikea ketju tälle.

Olen rakentamassa taloa ja ajattelin kysyä, kuinka ajatellaan muovin/ilmansulun käyttö tässä rakenteessa.

Talo koostuu 2 kerroksesta, joten välipohjakin tulee olemaan lämmitetty. Joten oletan, että välipohjan kattoon ei tarvitse laittaa muovia, vain ulkoseiniin (korjatkaa, jos olen väärässä).

Entä sitten ulkoseinän kohdalla, jossa välipohja lepää palkin päällä? Miten se tehdään parhaiten?

• Talon puurakenne kahdella sinisellä ikkunaluukulla, keskustelu koskee höyrynsulkua ja sen sijoittelua seinissä ja katossa.
Etsi "Hur gör snickaren" Youtubesta, mielestäni erittäin hyviä videoita. Ei välttämättä vastaa kysymykseesi täysin, mutta erittäin hyvä resurssi amatööreille, jotka rakentavat taloja (mikä ei oikeastaan ole niin monimutkaista).

Toinen hyvä lähde on Svenskt Trä, jolla on täydellisiä piirustuksia monista rakenteista, mukaan lukien täydellinen lisärakennus, jota aiemmin kutsuttiin "Attefallare".

jonmo jonmo sanoi:
Etsi "Hur gör snickaren" YouTubesta, mielestäni erittäin hyviä videoita. Ei varmaa, että kysymykseesi löytyy täysin vastauksia, mutta erittäin hyödyllinen lähde amatööreille, jotka rakentavat taloja (mikä ei oikeastaan ole niin monimutkaista).

Toinen hyvä lähde on Svenskt Trä, jolla on täydelliset piirustukset monista rakenteista, mukaan lukien täydellinen lisärakennus, joka ennen tunnettiin nimellä "Attefallare".
Olen tutkinut sitä, mutta muistaakseni siinä tehdään yksikerroksinen rakennus kylmällä ullakolla, joten he laittavat muovin sisäkattoon. Mutta voin muistaa väärin, joten aion tarkistaa sen uudelleen nähdäkseni

• Tykkään
jonmo
  • Laddar…
Jos rakenne tulee näyttämään siltä kuin osoitat, sinun on asennettava höyryfolion kerros ennen kuin kiinnität kantopalkin välipohjaan. Mutta kuinka ajattelet rakentaa seinän ensimmäisessä kerroksessa, kun kantopalkki on seinärunkojen ulkopuolella?

• Tykkään
curtsson ja 1 muu
  • Laddar…
Helpoin tapa on asentaa kortling lattiarunkojen väliin joko seinätasossa tai hieman ulkopuolella, johon niittaa ja teippaa muovin.

Matti_75 Matti_75 sanoi:
Helpoin tapa on asentaa kortling lattianiskoihin joko seinään tai vähän ulos, johon niittaat ja teippaat muovin kiinni.
Kyllä, jos olisin ajatellut etukäteen ennen kuin asensin 45:an seinään ja laitoin välipalkiston, olisin laittanut muovin 45:an sisäpuolelle, mutta unohdin tämän täysin.

Joten kysymys on, miten se tehdään helpoimmalla tavalla, jotta saadaan tiiviiksi.

Mutta tarkoitatko sitten kottlingia juuri 90 asteen taitteeseen, että se saadaan kiinni kulmassa tyyliin lattia/seinä.

• Tykkään
DennisN
  • Laddar…
Riittää kun kuljet muovin ohi ja asetat kortlingen elinpiteeksi säännön kanssa ja muovitat sen myös. Taittele sitten muovi pystyssä olevia sääntöjä vasten tasolla 2.

N Nygge72 sanoi:
Hei, en tiedä, jos laitan tämän oikeaan ketjuun.

Olen rakentamassa taloa ja ajattelin kysyä, miten ajatellaan muovituksesta/höyrynsulusta täällä, kun rakenne näyttää tältä.

Talo koostuu 2 kerroksesta, joten se tulee olemaan lämmitetty yläpuolella oleva välipohja mukaan lukien. Joten oletan, että sitä ei pitäisi muovittaa välipohjan kattoon, vaan vain ulkoseinät (korjatkaa, jos olen väärässä).

Mutta sitten ulkoseinä, jossa välipohja lepää palkin päällä. Miten se tehdään parhaiten?
Muovita osa, jossa välipohja tulee, ja sitten muovita loput ja teippaa sauma, muuten siitä tulee hirveä työ saada tiivis.

BadrumFactory BadrumFactory sanoi:
Muovita pala, jossa lattiapalkit tulevat, ja sitten muovita loput ja teippaa sauma, muuten siitä tulee vaivalloista tehdä tiivis
Olen melko varma, että joudun vaikeaan hommaan, kun unohdin ”helpottaa” muovitusta ennen kuin asensin lattiapalkit valitettavasti 🫣

N Nygge72 sanoi:
Olen melko varma, että saan epämiellyttävän työn, koska unohdin "helpottaa" muovirenkaan asennusta ennen kuin asetin palkiston valitettavasti 🫣
Silloin ehkä sinun täytyy teipata jokainen palkki välipalkistossa 🙂 aika uusi ratkaisu asentaa välipalkisto mutta useimmiten FKS-rakenteella.

• Tykkään
Festlund
  • Laddar…
Silloin ehkä sinun täytyy teipata jokainen sääntö välipohjassa 🙂 melko uusi ratkaisu asentaa välipohja, mutta useimmiten FKS-rakenteella.
Onneksi niitä ei ole niin monta 🤣🤣

N Nygge72 sanoi:
Onneksi niitä ei ole kovin monta 🤣🤣
Se on hyvä, jatka taistelua 👍

Se tulee hyvä, jatka yrittämistä 👍
Mutta muovitetaan siis ulkoseinä, sitten muovi pitäisi vetää ulos hieman 5/10cm runkotolppaan päin ja teipata niin, että siitä tulee tiivis runkotolpan ja muovin välillä (sekä seinän ja palkiston välillä). Mutta muun osan palkistosta jätetään ilman muovia. Mietinkö oikein?

Pitää paikkansa👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.