Olen yrittänyt selvittää, mutten ymmärrä, tuli tosi epävarma olo.

Säleikko on 45x145mm, galvanoitu lankanaula 100x3,4mm

Kun naulaan yhteen syll ja yläsäleikko seisovan säleikön kanssa: Pitäisikö minun lyödä kiinni 2 vai 3 naulaa? (Kuva 1)
Kun kiinnitän pystysuuntaisen hammarbandin, kuinka monta naulaa minun pitäisi lyödä jokaiseen säleikköön? (Kuva 2)
Kun kiinnitän hammarbandin, kuinka monta naulaa/metri ja mihin minun pitäisi lyödä naulat? (Kuva 3)
Ostin vahingossa väärät naulat, otin pakkauksen 125x4,0 nauloja. Mutta ei kai sillä ole väliä, jos välillä käytän paksumpia nauloja!?

• Puukehyksen rakenne, jossa esitetään vaakasuora syll, pystysuorat kehykset ja kolme naulaa kiinnitykseen.
  • Punainen pystypuu, johon on kiinnitetty vaalea vaakasuora palkki tekstillä "Stående hammarband"; näkyy useita nauloja.
  • Piirros puukehikosta ja hammarbandista, jossa on kiinni nauloja. Rakennusprojektiin liittyvä kysymys naulojen määrästä ja sijoittelusta.
P
A Almost0.5acres sanoi:
Olen yrittänyt lukea, mutta en ymmärrä, olen todella epävarma.

Sääntöpalkit ovat 45x145mm, galvanoitu lankanaula 100x3,4mm

Kun lyön yhteen alasidepuun ja yläsidepuun seisovien palkkien kanssa: Pitäisikö minun lyödä 2 vai 3 naulaa? (Kuva 1) Kun kiinnitän seisovan kattopalkin, kuinka monta naulaa kuhunkin palkkiin pitäisi lyödä? (Kuva 2) Kun kiinnitän kattopalkin, kuinka monta naulaa/metri ja mihin kohtaan naulat pitäisi lyödä? (Kuva 3) Ostin vahingossa vääriä nauloja, otin paketin 125x4.0 nauloja. Mutta eihän sillä ole väliä, jos käytän paksumpia nauloja vähän siellä täällä!?
Hei,

Lyömme 3 naulaa läpi kattopalkin tolppaan, sama pätee alasidepuuhun. Täällä voit käyttää 125x4.0 esimerkiksi yksi keskelle, kantopalkissa 2-3 naulaa riippuen kuinka hyvin se vetää, ei suositeltavaa käyttää 125x4.0.
Kun sitten naulaat toista kattopalkkia, on suositeltavaa siirtää liitokset ensimmäiseen kattopalkkiin nähden. Kun naulaat toista kattopalkkia, naulaa tolppien väliin, jotta naulakuormitus tolppien kohdalla ei kasva liian suureksi, riski tarpeettomaan halkeamiseen. Ei myöskään tässä ole suositeltavaa käyttää 125x4.0.

Kantopalkki= se mitä kutsut seisovaksi kattopalkiksi Tolppa= seisova palkki

Toivottavasti ymmärrät, muuten vain anna kuulua itsestäsi uudelleen…

• Tykkään
Landbogården
  • Laddar…
Kiitos Rejäl vastauksesta. Käytän ainoastaan 100x3,4 naulaa.
125:ia voin käyttää, kun minulla on mukana joku aikuinen, joka voi lyödä ne puolestani.

P
A Almost0.5acres sanoi:
Kiitos Rejäl vastauksesta. Käytän vain 100x3,4 piikkejä.
125-piikkejä käytän, kun minulla on mukana joku aikuinen, joka voi naulata ne puolestani.
Kyllä, se vaatii oikean miehen ranteen😂

• Haha
Almost0.5acres
  • Laddar…
@Almost0.5acres miksi kaksinkertaiset hammarband kuvassa 3? Ajattelen, että siitä tulee turha kylmäsilta.

P
F fribygg sanoi:
@Almost0.5acres miksi kaksinkertainen hammarband kuvassa 3? Ajattelen, että siitä tulee turha kylmäsilta.
Rakennetaan kaksinkertaisella, koska se on erittäin heikko yhdellä, kun rakennetaan puutavarasta, ja lisäksi on anteeksiantavampaa käyttää hieman taipuneita palkkeja, koska toisen kerroksen hammarbandin avulla voidaan oikaista...

Rejäl sanoi:
Rakennetaan kaksinkertaisilla, koska yhdellä rakentaessa se on todella heikko, kun rakennetaan hallarakenteena, ja on armollisempaa käyttää hieman kaartuneita runkotolppia, koska toisen kerroksen harjatangolla voi suoristaa...
Nyt TS:llä on myös pystysuora harjatanko, joten kaksinkertaiset vaaka-asennossa olevat 45 mm paksut harjatangot ovat luultavasti täysin tarpeettomia ja aiheuttavat tarpeettoman korkeat rakennuskustannukset ja lisäävät lämpöhäviötä.

• Tykkään
tergo
  • Laddar…
P
F fribygg sanoi:
TS:llä on myös pystyyn asennettu hammarband, joten kaksinkertaiset makaavat 45 mm paksut hammarbandit ovat varmaan täysin tarpeettomia ja aiheuttavat tarpeettoman korkean rakennuskustannuksen ja lisäävät lämmönhukkaa.
Suurin osa omatoimirakentajista rakentaa tällä tavoin... niin voisi ajatella, mutta pystyssä oleva hammarbandi ottaa vastaan kattotuolien ja palkistojen kuormat eikä sillä ole niin paljon tekemistä vakauden kanssa ulospäin tai sisäänpäin. Mutta voi rakentaa ilman niitä lisäämällä tukia ja valitsemalla suorempia koolauksia...

Rejäl sanoi:
Niin rakentavat useimmat rakentajat… niin voisi ajatella, mutta pystyssä oleva ottaa kattoristikon ja lattiajärjestelmän kuormat, eikä sillä ole paljon tekemistä ulospäin ja sisäänpäin vakauden kanssa.
Mutta voi rakentaa ilman, enemmän tukia ja suurempi valikoima suorempia lankkuja…
Se, että jotkut rakentavat ylimitoitettuna ja ilman ajattelua kustannuksista ja energiatehokkuudesta, on varmaankin totta, mutta tuskin välttämätöntä ja ehkä hieman typerää.

P
F fribygg sanoi:
Että jotkut rakentavat ylidimensionoitua ilman ajatusta kustannuksista ja energiatehokkuudesta pitää varmasti paikkansa, mutta se ei ole tarpeellista ja hieman tyhmää mielestäni.
Se on vakiintunut menetelmä, jota on käytetty pitkään, melkein kaikilla, jotka rakentavat tällä tavalla, on useita eristyskerroksia, joten kylmäsilta ei ole suurikokoinen tekijä...
Minä en koskaan rakentaisi vasaravöillä, kuten minulla on talossani nyt, eteläseinä on noin 9 metriä ilman tukea, joten siitä tulee aika hyvä vakaus verrattuna...

• Tykkään
mrmlz
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
@Almost0.5acres miksi kaksoisseinät kuvassa 3? Ajattelen, että se voi aiheuttaa turhia kylmäsiltoja.
Minulle on kerrottu, että pitäisi olla kaksi hammarlandia, jos kattopalkit eivät osu pystytolpan (pystyssä olevan säännön) päälle ja että ylempi hammarlandi asetetaan lomittain kulmiin lisävarmuuden vuoksi. Minulla ei ole kantavia palkkeja päädyissä, vain siellä missä kattopalkit tulevat lepäämään.
Kuten @Rejäl kirjoittaa, tulee olemaan 45mm eristystä molemmilla puolilla ulkoseinistä.

By the way🫣.
Miten kiinnittäisitte puurunko betonilaattaan?

A Almost0.5acres sanoi:
Olen kuullut, että pitäisi olla kaksi hammarband, jos takåsar eivät osu suoraan stolpe (stående regel) yläpuolella, ja että ylä-hammarband laitetaan limittäin kulmissa lisäturvallisuutena. Minulla ei ole bärlinor päätykolmioissa, vain siellä missä takåsar tulevat lepäämään.
Miten olette kiinnittäneet puurunko betonilaattaan?
Onko sinulla takåsar? Åsar, jotka eivät lepää päätykolmioilla? Kuvia toivotaan!

Pysty hammarband on todella hyvä, jos sinulla ei ole väggregel suoraan takstolen alla, mutta miksi kaksi makaavaa hammarband sen pystyn yläpuolella?

Expander-nauloilla, mielestäni ne ovat helpot ja kätevät.

• Tykkään
Almost0.5acres
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Onko sinulla kattotasot? Harjat, jotka eivät lepää päätykolmioillä? Kuva toivottu!

Pystyhammarbandi on todella hyvä, jos sinulla ei ole seinäkiveyttä suoraan kattokannattimen alla, mutta miksi kaksi vaakasuoraa hammarbandia pystyhammarbandin yläpuolella?

Laajennusnauloilla, mielestäni se on helppoa ja kätevää.
Tarkoitan (luulen), että kattotasot eivät ole erityisen painavia, kestävät itsestään päädyissä. (Aion tietenkin tukiristikon päädyt kattotasoihin) Kattotasot 45x220 lankusta "pienemmälle" katolle ja suuria, raskaita liimapuupalkkeja suuremmalle katolle.

• Puupiirustus rakennuksen rungosta, jossa näkyy pystypalkkeihin lepäävät takapalkit, esimerkkinä 45x220 ja liimapuupalkit suurelle katolle.
  • Kuvassa näkyy rakenteilla oleva talonkehikko, jossa on paljaat kattopalkit ja seinäkoolausta ilman verhousta.
  • Tykkään
fribygg
  • Laddar…
P
A Almost0.5acres sanoi:
Olen kuullut, että pitäisi olla kaksi vesikatenaulaa, jos kattopalkit eivät osu tolppaan (pystyssä seisova säännös), ja että ylävesikatenaula asetetaan kulmissa limittäin lisäturvallisuuden vuoksi. Ei ole kantopalkkeja päädyissä, vain siellä missä kattopalkit tulevat lepäämään.
Kuten @Rejäl kirjoittaa, ulkoseinien molemmilla puolilla on 45mm eristystä.

Muuten🫣.
Miten kiinnittäisitte puutolpan betonilaattaan?
Hei,

Käytämme 45x195 kantopalkkia, joka seisoo pystyasennossa ja kantaa kattopalkkien painon. Se toimii jopa 1200mm aukossa, mutta jos haluat käyttää kahta 45x145, se toimii myös.
Leveämmät aukot tarvitsevat laskelmat sopivasta liimapuutavasta, tämän yleensä toimittaa joko kattopalkkien valmistaja tai rakennesuunnittelija…
Jos teet kuvien mukaan, olisin käyttänyt kokonaisia tolppia päädyissä, jotka naulataan suoraan kattopalkkiin/yläkarmin, sillä ei ole syytä käyttää lyhyitä tolppia, jotka sitten jatketaan vesikatenaulasta ylös päätyihin..
Käytämme betoniruuvia tai betonilaatolaajenninta kiinnitykseen laatalle, aloitetaan yhdestä päässä, sitten noin 5-600 mm välein sopivasti tyyliin yksi jokaisen välin väliin.
Muista pehmeä tiiviste puukarmin ja betonilaatan väliin…

Liitän kuvan hyvästä betoniruuvista, merkillä ei ole niin suurta merkitystä.

Lisäkysymyksiä tai selvennyksiä varten, vain kysy😉

• Betoniruuvi EBS, kuusikulmainen pääty ja flänssi, kirkkaasti sinkitty. Specialhärdad ruuvi suoraan porattuun reikään ilman tulppaa.
  • Tykkään
Almost0.5acres ja 2 muuta
  • Laddar…
Hei
Kiitos hyvistä vastauksista ja vinkeistä. Aion miettiä tätä.

• Tykkään
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.