4 880 lukukertaa ·
13 vastausta
5k lukukertaa
13 vastausta
Kuinka minun tulisi mitoittaa tämä palkki oven yläpuolella?
Hei!
Liitetyssä kuvassa näet nyt, kuinka ajattelin rakentaa autotallini etusivuston.
Kattotuolit tilaan, joten oletan, että toimittaja mitoittaa ne asianmukaisesti.
Kaikki kuvan harmaat alueet ovat 125*125 mm.
Yläkerta on suunniteltu yksinkertaiseksi vierasmökiksi.
Porttiavaus on 4085 mm leveä.
Kysyn nyt, onko 125*125 mm riittävä palkiksi portin yläpuolelle, vai pitäisikö minun etsiä jonkinlainen liimatappipalkki?
Ehkä on jokin näppärä kaava, jolla tätä arvoa voi laskea?
Suurkiitos etukäteen.
Fredrik
Liitetyssä kuvassa näet nyt, kuinka ajattelin rakentaa autotallini etusivuston.
Kattotuolit tilaan, joten oletan, että toimittaja mitoittaa ne asianmukaisesti.
Kaikki kuvan harmaat alueet ovat 125*125 mm.
Yläkerta on suunniteltu yksinkertaiseksi vierasmökiksi.
Porttiavaus on 4085 mm leveä.
Kysyn nyt, onko 125*125 mm riittävä palkiksi portin yläpuolelle, vai pitäisikö minun etsiä jonkinlainen liimatappipalkki?
Ehkä on jokin näppärä kaava, jolla tätä arvoa voi laskea?
Suurkiitos etukäteen.
Fredrik
Viimeksi muokattu:
Moderator
· Stockholm
· 57 861 viestiä
En ole varmaankaan oikea henkilö vastaamaan, mutta en näe mitään mittoja, joita ne, jotka yleensä pystyvät tekemään hyviä laskelmia täällä, todennäköisesti tarvitsisivat.
Spontaanisti ei näytä siltä, että palkki kantaisi mitään kuormaa. Sinulla onhan kattotuoli, jonka hanbjälke tulee kantamaan kuorman.
Sen sijaan on suuri riski, että kattotuolin mitoituksesta tulee melko hankalaa. Näyttää olevan pitkä jänneväli. Ja jos ylemmällä kerroksella on tarkoitus oleskella, tulee lattiapalkkeille kova kuorma.
Spontaanisti ei näytä siltä, että palkki kantaisi mitään kuormaa. Sinulla onhan kattotuoli, jonka hanbjälke tulee kantamaan kuorman.
Sen sijaan on suuri riski, että kattotuolin mitoituksesta tulee melko hankalaa. Näyttää olevan pitkä jänneväli. Ja jos ylemmällä kerroksella on tarkoitus oleskella, tulee lattiapalkkeille kova kuorma.
Hei!
Kiitos viestistä!
Kyllä on outoa, että kuvat pienenevät niin paljon.
Kuvassa, jonka latasin, mitat näkyvät selvästi.
Garagen leveys on 5535 mm ja ulkoseinien välinen cc-mitta on silloin noin 5400 mm.
Oven leveys on 4085 mm.
Pelin leveys oviaukon kummallakin puolella on 475 mm. Ajattelin, että kaikki neljä eturekisteriä olisivat kooltaan 125*125.
Kaikki vastaukset otetaan kiitollisina vastaan.
Ystävällisin terveisin,
Fredrik
Kiitos viestistä!
Kyllä on outoa, että kuvat pienenevät niin paljon.
Kuvassa, jonka latasin, mitat näkyvät selvästi.
Garagen leveys on 5535 mm ja ulkoseinien välinen cc-mitta on silloin noin 5400 mm.
Oven leveys on 4085 mm.
Pelin leveys oviaukon kummallakin puolella on 475 mm. Ajattelin, että kaikki neljä eturekisteriä olisivat kooltaan 125*125.
Kaikki vastaukset otetaan kiitollisina vastaan.
Ystävällisin terveisin,
Fredrik
Hei!
Kiitos vastauksesta!
Siellä tulee olemaan puupaneeli.
Ajatuksena on myös, että yläkertaan voi mennä.
Voisiko olla niin, että voit jonkin kaavan avulla laskea sopivan mitan?
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Kiitos vastauksesta!
Siellä tulee olemaan puupaneeli.
Ajatuksena on myös, että yläkertaan voi mennä.
Voisiko olla niin, että voit jonkin kaavan avulla laskea sopivan mitan?
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Yksi palkki aukon yli ei luultavasti riitä!fredand44 sanoi:
Jos haluat auton sisään, sinun on varmasti oltava jotain, joka kantaa pidemmälle autotallissa.
Jotta voit laskea palkkeja, sinun täytyy päättää, kuinka tiheään ne asennetaan.
Antamallasi vapaalla pituudella voin suoraan sanoa, että kun palkit ovat cc 600, sinun on käytettävä liimapuu- tai teräspalkkeja.
Jos kattopalkit on mitoitettu kantamaan lattiaa mainitulla jännevälin pituudella, en usko, että tarvitset ollenkaan palkkia portin yläpuolelle, se olisi kuin kakku kakun päällä. Puuseinän paino ei ole huolenaihe.
Jos sinun täytyy rakentaa seinä alas kattoorrelta, jotta portti sopii, voit asentaa palkin, mutta koska sen voi ruuvata kiinni kattoorreen, se ei tarvitse erityistä kantavuutta.
Nyt olen elektroniikkainsinööri enkä rakentaja, joten edellä sanottu perustuu vain pieneen tekniseen yleissivistykseen, ei erikoisosaamiseen.
(Rakennuksessani yksi kattoorresta lepää portin yläpuolella olevan palkin varassa ja siihen meni paljon terästä, jonka laskin itse, mutta se on eri tarina. Rakennus pysyy kuitenkin pystyssä
)
Jos sinun täytyy rakentaa seinä alas kattoorrelta, jotta portti sopii, voit asentaa palkin, mutta koska sen voi ruuvata kiinni kattoorreen, se ei tarvitse erityistä kantavuutta.
Nyt olen elektroniikkainsinööri enkä rakentaja, joten edellä sanottu perustuu vain pieneen tekniseen yleissivistykseen, ei erikoisosaamiseen.
(Rakennuksessani yksi kattoorresta lepää portin yläpuolella olevan palkin varassa ja siihen meni paljon terästä, jonka laskin itse, mutta se on eri tarina. Rakennus pysyy kuitenkin pystyssä
Palkki portin yllä on pieni ongelma, pohdi sen sijaan lattiaa!
En usko, että saat kattoristikot, jotka kestävät ullakkokerroksen lattian, ja jos saatkin, ne tulevat groteskin kalliiksi (ja turhan kalliiksi). Minun autotallillani on samankaltaiset mitat ja valitsin kattoristikot, joiden mitat ovat 220, koska se oli rajatapaus 195 ja 220 välillä, cc 1200. Tilasin lattiajuoksijat 75x220, 5300 pitkät. Nämä yhdessä kattoristikoiden kanssa antavat cc 600 ja niiden pitäisi kestää ullakon lattia, vaikka heilahdus todennäköisesti tulee olemaan suurempi kuin mitä hyväksyttäisiin asuinrakennuksessa.
En usko, että saat kattoristikot, jotka kestävät ullakkokerroksen lattian, ja jos saatkin, ne tulevat groteskin kalliiksi (ja turhan kalliiksi). Minun autotallillani on samankaltaiset mitat ja valitsin kattoristikot, joiden mitat ovat 220, koska se oli rajatapaus 195 ja 220 välillä, cc 1200. Tilasin lattiajuoksijat 75x220, 5300 pitkät. Nämä yhdessä kattoristikoiden kanssa antavat cc 600 ja niiden pitäisi kestää ullakon lattia, vaikka heilahdus todennäköisesti tulee olemaan suurempi kuin mitä hyväksyttäisiin asuinrakennuksessa.
Enl luonnoksen ei pitäisi olla kattotuoleja!injonil sanoi:Palkki portin yli on pieni ongelma, mieti sen sijaan lattiaa!
En usko, että saat kattotuoleja, jotka kestävät ullakon lattian, ja jos ne tekevät, niistä tulee groteskin kalliita (ja tarpeettoman kalliita). Minun autotallissani on samankaltaiset mitat ja valitsin kattotuolit, joiden mitat ovat 220, koska se oli rajatapaus sen ja 195 välillä, cc 1200. Olen tilannut lattianpalkit 75x220, 5300 pitkät. Nämä yhdessä kattotuolien kanssa antavat cc 600 ja niiden pitäisi kestää ullakon lattia, vaikka notkahdus todennäköisesti on suurempi kuin mitä asuintalossa sietäisi.
Näyttää siltä, että palkit kohtaavat keskellä.
Hei!
Kiitos kaikista vastauksista!
Voisi sanoa, että keskustelu siirtyi myös käsittelemään kattotuoleja, mikä oli minulle yhtä mielenkiintoista!
Olisi mahtavaa, jos Injonil voisi katsoa seuraavaa kysymystä:
Ajatukseni on, että kattotuoleilla on cc 1200, ja jokaisen kattotuolin välissä on myös lattiapalkki. Joten cc-mitta kaikkien lattian muodostavien palkkien välissä on cc 600 mm. Jos ymmärsin oikein, sinulla on mitta 75*220 lattiapalkeissa, mutta miten mitat ovat hanpalkissasi kattotuoleissasi? *220*x? Olisi myös mahtavaa, jos haluaisit paljastaa, ostitko kattotuolisi ja suunnilleen, mitä ne maksoivat? Koetko, että ullakkolattiasi heiluu paljon?
Suurkiitos kaikille!
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Kiitos kaikista vastauksista!
Voisi sanoa, että keskustelu siirtyi myös käsittelemään kattotuoleja, mikä oli minulle yhtä mielenkiintoista!
Olisi mahtavaa, jos Injonil voisi katsoa seuraavaa kysymystä:
Ajatukseni on, että kattotuoleilla on cc 1200, ja jokaisen kattotuolin välissä on myös lattiapalkki. Joten cc-mitta kaikkien lattian muodostavien palkkien välissä on cc 600 mm. Jos ymmärsin oikein, sinulla on mitta 75*220 lattiapalkeissa, mutta miten mitat ovat hanpalkissasi kattotuoleissasi? *220*x? Olisi myös mahtavaa, jos haluaisit paljastaa, ostitko kattotuolisi ja suunnilleen, mitä ne maksoivat? Koetko, että ullakkolattiasi heiluu paljon?
Suurkiitos kaikille!
Ystävällisin terveisin
Fredrik
Minun kattotuolini ovat 45x220, mutta ne ovat ostettuja kattotuoleja, joten en tiedä niiden luokitusta. En myöskään tiedä hintaa, koska ne sisältyivät rakennussarjaan.
Olen juuri pystyttämässä runkoa, joten en ole vielä päässyt testaamaan lattian taipuvuutta. Mutta koska se on hieman rajalla, aion tukea joka toinen metri ja kiinnittää lattialevyt ruuviliimalla päälle. Se on varmasti riittävän hyvä!
Olen juuri pystyttämässä runkoa, joten en ole vielä päässyt testaamaan lattian taipuvuutta. Mutta koska se on hieman rajalla, aion tukea joka toinen metri ja kiinnittää lattialevyt ruuviliimalla päälle. Se on varmasti riittävän hyvä!
Rakensimme melkein identtisen talon viime kesänä. Leveys 6m, palkit 600 cc, kattotuolit 1200 cc, 45 asteen kulma.
Palkit ovat 45x220, samoin hanpalkit. KUITENKAAN tukevat seinät ovat suunnilleen keskellä, joten olen samaa mieltä siitä, että et selviä 6 metrillä 220 mm palkeilla.
Kattotuolit ja luokitellut palkit maksoivat yhteensä 11-12000 kattotuolitehtaalta täällä Gotlannissa.
Palkit ovat 45x220, samoin hanpalkit. KUITENKAAN tukevat seinät ovat suunnilleen keskellä, joten olen samaa mieltä siitä, että et selviä 6 metrillä 220 mm palkeilla.
Kattotuolit ja luokitellut palkit maksoivat yhteensä 11-12000 kattotuolitehtaalta täällä Gotlannissa.
Jo, tavallinen puutavara voi olla hankalaa. Minulla on tarkalleen 5m seinien välillä. Kun ollaan siinä rajoilla, niin ne sinun ylimääräiset senttimetrit 5,4m voivat tehdä aika suuren eron.
Jos ostat tavallisia kattotuoleja, saat ullakon. Ullakon etäisyys seinien välillä on siis huomattavasti lyhyempi kuin alakerrassa, vähintään 2m lyhyempi. On MAHDOLLISTA rakentaa ratkaisu, jossa autat ripustamalla lattian kattotuoleihin ullakon rakenteiden avulla. Kuitenkin se vaatii luultavasti paljon lisätyötä ja kattotuolien on oltava hieman ylikokoisia kestääkseen tämä lisäkuorma.
Jos ostat tavallisia kattotuoleja, saat ullakon. Ullakon etäisyys seinien välillä on siis huomattavasti lyhyempi kuin alakerrassa, vähintään 2m lyhyempi. On MAHDOLLISTA rakentaa ratkaisu, jossa autat ripustamalla lattian kattotuoleihin ullakon rakenteiden avulla. Kuitenkin se vaatii luultavasti paljon lisätyötä ja kattotuolien on oltava hieman ylikokoisia kestääkseen tämä lisäkuorma.
Klikkaa tästä vastataksesi