5 997 lukukertaa ·
2 vastausta
6k lukukertaa
2 vastausta
Kuinka minun pitäisi ratkaista LECA-seinäongelmani?
Jotta voisiko pitkän tarinan lyhyeksi: Remontoin vanhaa Skånelänga-taloni ja olen juuri valanut uuden laatta talon puolikkaaseen. Nyt aion muurata ohuet LECA-seinät talon ulkoseinien sisäpuolelle saadakseni tasaisen pinnan rapattavaksi ja hieman eristystä ilman, että suljen ulkoseinän sisäpuolen kylmällä ja kosteudella. Nyt ongelmaani: Talo on rakennettu puurakenteena ja kaikki puurakenteiset lohkot ovat täytetty tiilellä. Tämän sisäpuolella on muurattu tiiliseinä, jossa on joitakin senttimetrejä ilmarakoa ulkoseinään, mutta yhdessä talon kulmassa tämä tiilirakenne puuttuu. Aiottu LECA-seinä, jonka olen ajatellut muurata, tehdään 70mm LECA-harkoilla, jotta se ei vie liikaa lattiapinta-alaa, ja siihen tulee 30-40mm ilmarako. Kuitenkin siinä osassa, jossa on vain puurakenteinen seinä ilman tiiliseinää, ilmarako onkin 30-40mm PLUSSA 150mm tiiliseinän puutetta, enkä halua niin suurta ilmarakoa. Tämä ratkaistaan valitsemalla leveämmät LECA-harkot sille osalle, jotta ne tulevat samalle tasolle tiiliseinän olevan osan kanssa, jossa käytän 70mm leveitä LECA-harkkoja.
Ongelma näkyy alla olevassa kuvassa. Siinä osassa, jossa aion käyttää leveitä LECA-harkkoja, perustuksen perustuskivet ulkonevat 150-180mm (noin 100-150 korkeina) koska päätin valaa laatan hieman alemmas kuin puurakenteen pohjaträ (jotta kaikki betoni ei valuisi ovien kautta ulos...). Tämä tarkoittaa, etten voi muurata ensimmäistä kierrosta 30mm ilmaraolla ulkoseinään. Kysymys on, kuinka ratkaisen sen. Ajatus on muurata ensimmäinen kierros 70mm harkoilla aivan kiinni perustuskiveen, ja sitten korottaa kiveä korkeudella, joka on sama kuin LECA-harkot (eli 190mm), jotta voin sen päälle muurata toisen kierroksen leveämmistä harkoista (250mm tai mitä se sitten onkaan, en ole vielä mitannut tarkasti). Mitä mieltä olette siitä? Uskotteko, että rakennelma, jossa muuraan/valan perustuksen kiven korkeudelle 70mm harkkoja ja sitten muurataan seuraavat kerrokset leveämmistä harkoista, joita tukee puolet 70mm harkosta ja puolet korotetusta perustuskivestä, tulee olemaan tarpeeksi kestävä LECA-seinän paineelle?

Ongelma näkyy alla olevassa kuvassa. Siinä osassa, jossa aion käyttää leveitä LECA-harkkoja, perustuksen perustuskivet ulkonevat 150-180mm (noin 100-150 korkeina) koska päätin valaa laatan hieman alemmas kuin puurakenteen pohjaträ (jotta kaikki betoni ei valuisi ovien kautta ulos...). Tämä tarkoittaa, etten voi muurata ensimmäistä kierrosta 30mm ilmaraolla ulkoseinään. Kysymys on, kuinka ratkaisen sen. Ajatus on muurata ensimmäinen kierros 70mm harkoilla aivan kiinni perustuskiveen, ja sitten korottaa kiveä korkeudella, joka on sama kuin LECA-harkot (eli 190mm), jotta voin sen päälle muurata toisen kierroksen leveämmistä harkoista (250mm tai mitä se sitten onkaan, en ole vielä mitannut tarkasti). Mitä mieltä olette siitä? Uskotteko, että rakennelma, jossa muuraan/valan perustuksen kiven korkeudelle 70mm harkkoja ja sitten muurataan seuraavat kerrokset leveämmistä harkoista, joita tukee puolet 70mm harkosta ja puolet korotetusta perustuskivestä, tulee olemaan tarpeeksi kestävä LECA-seinän paineelle?

Valitettavasti minulla ei ole vastausta kysymykseesi, mutta olen hieman samassa tilanteessa kuin sinä. Minulla on vanha ristikkotalo, josta aion poistaa eristeen ja korvata sen jollakin hengittävällä.
Miten päädyitte käyttämään juuri Leca-block? Olen myös harkinnut tätä ratkaisua, mutta en ole vielä päättänyt mitään. Oliko sinulla muita materiaaleja mielessä ja mikä sai sinut päättämään Leca:sta?
Miten päädyitte käyttämään juuri Leca-block? Olen myös harkinnut tätä ratkaisua, mutta en ole vielä päättänyt mitään. Oliko sinulla muita materiaaleja mielessä ja mikä sai sinut päättämään Leca:sta?
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Rakentaa leveä portaat terassilta epätasaiselle maalle – kuinka ratkaista korkeusero
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Hur skulle ni lösa montering av vattenlås?
Badrum -
Ongelmia betonilaajennusten kiinnittämisessä vanhaan valettuun seinään - miten ratkaista?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka