Ja sitten alamme lähestyä finaalia. Se on hauskaa mutta raskasta ja melko vaikeaa. Vaikeaa saada oikea koostumus ja tasoittaa sopivasti. Mutta kuten näyttää juuri nyt, olen todella tyytyväinen.

Mutta sitten tulemme vaikeaan osaan.

Penkkiä käytetään muun muassa joulupöydän ja vastaavien ruokatarjoiluun. Ymmärrämme, että se tulee tahraantumaan.

Miten parhaiten suojata rappaus? Voiko rappaukseen sekoittaa jotakin siihen osaan? Vai voiko käyttää jotain erityistä maalia sen sijaan?

Silikatti tuntuu erittäin sopimattomalta juuri siihen. Tarvitaan mahdollisimman hyvää pyyhintämahdollisuutta.

• Rakennustyömaa, jossa muovilla peitetty seinä, tasoitettu osittain. Edessä valot ja työkaluja.
  • Rakennustyömaa, jossa on juuri rapattu seinä, muovilla suojattu ikkuna-aukko, lapio ja harja nojaamassa seinää vasten.
  • Olohuoneen kulma, jossa näkyy keskeneräinen takka, rapatut seinät ja tiililattia, valkoisella huppumaisella kannella varustettu savuhormi.
Dr Benz Dr Benz sanoi:
Penkkia käytetään muun muassa ruokatarjoiluun joulupöydässä ja vastaavissa. Ymmärrämme, että ruokaa voi rois­kua.

Miten pintaa voisi parhaiten suojata? Voiko pintaan lisätä jotain sekoitetta kyseiselle alueelle? Vai olisiko jokin erityinen maali sopivampi?
Valitettavasti oikopolkuja ei taida olla.
Lähes kaikki sotkee "puhtaan" pinnan, ellei suojaa sitä maalilla tai vesi­lasilla.

Irtomaiset läpinäkyvät pleksilasilevyt, jotka voi ottaa esille vain näihin tilaisuuksiin?
Tyyppi tämä (ja sahaile tarvittaessa)

https://www.bauhaus.se/hobbyskiva-rias-klar-2x500x1500-mm

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
J jawen sanoi:
Valitettavasti ei taida olla oikopolkuja. Lähes kaikki värjää "puhdasta" rappauspintaa, ellei sitä suojata maalilla tai vesilasi.

Irrotettavat läpinäkyvät pleksilasilevyt ottaa esille juuri näitä tilanteita varten?
Tyyppi tätä (ja sahaa sopivaksi jos tarvitsee)

[linkki]
Hyvä vinkki.

Siis, se pitää maalata. Kaikki rapattu pinta pitää maalata. Mutta kysymys oli lähinnä, voiko sekoittaa jotain jo rappaukseen, joka suojaisi. Mutta silloin ei tarvitse odottaa pintojen tekemisen kanssa, vaan sen voi ratkaista jälkikäteen.

Onko sinulla vinkkiä maalista juuri penkille suojaksi? Niin kiiltävä kuin mahdollista, mutta se voi ehkä näyttää oudolta!

Mitä tarkoitat vesilasilla?

J jawen sanoi:
[linkki]

[linkki]
Amen katsos. Loistavaa kiitos! ☺️

J jawen sanoi:
[linkki]

[linkki]
Pitäisikö tämä levittää rappausten päälle ennen maalausta?

Eihän sitä siis sekoiteta rappauksen tai värin joukkoon, jos olen ymmärtänyt oikein?

Mikä antaa parhaan mahdollisen vaikutuksen?

Erittäin informatiivista ja jännittävää luettavaa käytöstä. Olen juuri aloittanut kellarin siivoamisen kotona. Mielestäni siellä oli todella sekavaa kaikkien eri valmistajien käyttöjen kanssa.
Rejäl sanoi:
useimmat silikaatit, jotka maalikaupat myyvät, ovat kuitenkin melko tiiviitä itsessään.
Mikä tekee maalista erilaisen tiheyden? Maali, jonka saan halvalla kontaktien kautta, on joko Flüggerin tai Beckersin mineraalisilikaatti. Kuinka suuri ero sillä oikeastaan onkaan? Olen äskettäin tehnyt uudelleen salaojituksen ja asentanut isodränin. Kaikki on kuivaa ja hienoa tällä hetkellä. Eristämättömät betonilattiat, joihin ajattelin laittaa mikrosementin diffuusioavoimella sealerilla. Haluan kuitenkin, että kosteus voi kulkea vapaasti joka puolelta ilman liikaa vastusta.

A
J Jocke-JB sanoi:
Todella informatiivinen ja jännittävä lukeminen laasteista. Olen juuri aloittanut kellarin puhdistamisen kotona. Mielestäni oli erittäin sekavaa kaikkien eri merkkien laastien kanssa.

Mikä maalissa tekee siitä erilailla tiiviin?
Maali, johon minulla on edullinen pääsy kontaktien kautta, on joko Flüggerin tai Beckersin mineraalisilikaatti. Kuinka suuri ero sillä oikeastaan on?
Olen äskettäin uudelleenviemäröinyt ja asentanut isodräniä. Kaikki on kuivaa ja hienoa tällä hetkellä.
Eristämättömät betonilattiat, joihin ajattelin laittaa mikrosementin diffuusioavoin sealerin kanssa.
Silti haluan, että kosteus pääsee ulos joka suunnasta ilman liikaa vastusta.
Jos otamme Beckersin silikaatin, se sisältää akrylaattisampolymeeriä, mikä tekee maalista enemmän tai vähemmän tiiviin, eivätkä niin avoimen kuin Keimin silikaattimaalit..

https://beckers.se/sites/default/files/pim/documents/Mineral_Silikatfärg_Byggvarudeklaration.pdf.pdf

Ainoa silikaatti, joka on diffuusioavoin, josta tiedän, on Keimin silikaattimaalit. Keim Granital on yksi parhaista silikaattimaaleista markkinoilla.
Keimin maaleja ovat myös ainoat silikaattimaalit, joita saa käyttää suojeluarvomerkityissä taloissa, joissa rappaukset on maalattava.
Keimillä on myös sisäkäyttöön tarkoitetut silikaattimaalit, jotka löytyvät heidän kotisivuiltaan.

https://www.keim.com/sv-se/granital/

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkään
neo11 ja 1 muu
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Jos otamme Beckersin silikaatin, se sisältää akrylaattipolymerejä, mikä tekee maalista enemmän tai vähemmän tiivistä, eikä niin avointa kuin Keimin silikaattimaalit..

[linkki]

Ainoa tuntemani diffuusiota avoin silikaatti on Keimin silikaattimaalit..
Keim Granital on yksi markkinoiden parhaista silikaattimaaleista..
Keimin maalit ovat myös ainoat silikaattimaalit, joita saa käyttää suojelukohteena olevissa taloissa, joissa rappaus pitää maalata..
Keimillä on myös sisäsilikaattimaalia, jota on saatavilla heidän verkkosivuillaan..

[linkki]
Aion ehdottomasti tarkistaa Keimin.

Silikaatti vaikuttaa olevan vähän kuin vaateiden vesipilari.
Sitä saa kutsua vedenpitäväksi melko alhaisella rajalla.
Luulen, että se on 2000 mm (suurempi = tiiviimpi), mutta voi olla melko pettynyt, jos ostaa itselleen takin, jota mainostetaan "vedenpitävänä" tuolla tasolla.

Olisi mielenkiintoista pystyä selvittämään tarkemmin, kuinka avoimia nämä muut maalit ovat.
Mutta siinä on varmaan monta tekijää huomioon otettavaksi.

A
J Jocke-JB sanoi:
Aion ehdottomasti tutkia Keimin.

Silikaatit vaikuttavat olevan vähän kuin vesipilari vaatteissa.
Sitä voidaan kutsua vedenpitäväksi melko matalalla rajalla.
Luulen, että se on 2000 mm (korkeampi = tiiviimpi), mutta varmaan olisi pettymys, jos ostaisi takin, jota mainostetaan ”vedenpitäväksi” sillä tasolla.

Olisi mielenkiintoista saada selville tarkemmin, kuinka avoimia nämä muut maalit ovat.
Mutta siinä on varmasti monia tekijöitä, jotka on otettava huomioon.
Onnea selvittämiseen😉

Keittiö... etkö aio laittaa kaakelia hieman ylös työtasoilta?
Helppo pitää puhtaana ja saatavilla on monia eri tyylejä.

Maalattu rappaus, siihen tulee jälkiä vaikka maali olisi kuinka kestävä. Kaakeli kestää paljon ja jos rautapata osuu voimalla, voi vaihtaa yhden laatan ilman että se näkyy.

Huddingebo Huddingebo sanoi:
Keittiö... etkö aio laittaa kaakeleita hieman ylös työtasoista?
Todella helppo pitää puhtaana ja saatavilla on monenlaisia tyylejä.

Maalattu rappaus, siihen tulee jälkiä, oli maali kuinka kestävä tahansa. Kaakelit kestävät jonkin verran, ja jos valurautapata kolahtaa voimakkaasti, voi vaihtaa yhden laatan ilman, että se näkyy.
Ei keittiö. Vaan ruokailuhuone ja penkki ajateltu tarjoilutilaksi. Ymmärrän, että sitä ei voida tehdä työtason tai muun vastaavan pyyhittävän tasan mukaiseksi. Siihen tulee ajan myötä patina. Mutta haluan suojata sen niin hyvin kuin mahdollista.

Mielenkiintoinen ajatus kaakeleista. Aion keskustella siitä vaimon kanssa, mutta luulen kuitenkin, että se pysyy pelkästään rapatuna.

• Tykkään
Huddingebo
  • Laddar…
Milloin voi alkaa maalata seiniä?

Huomasin, että kesti kauan (liian kauan) kuivua. Koska huone on noin 25 neliömetriä ja suljettu muusta talosta, siellä ei ole lämmitystä tai suoraa ilmanvaihtoa.

Joten laitoin sisään kosteudenpoistajan, joka kyllä ​​työskentelee, mutta se ei kerää kovin paljon päivässä. Ehkä 1-2 litraa. Mutta ajattelen, että kestää useita viikkoja/kuukausia ennen kuin se kuivuu kokonaan.

Kipsi on nyt paikallaan ja nyt viimeistelen hienosäätöä rappauksella. Tämä tarkoittaa, että seuraava askel on maalaus ja se pitäisi tehdä ensi viikolla. Onko vain mentävä eteenpäin, koska se kuivuu itsestään ajan myötä, kun aion käyttää silikaattimaalia.

Vai onko pinnan oltava homogeenisesti kuiva, jotta siitä ei tule laikullista?

Toivon, että voin alkaa maalata.

• Huone, jossa on kipsilevyseinä viimeistelyvaiheessa. Lattialla on työvälineitä, valoja ja kosteudenpoistaja. Iso ikkuna avautuu puutarhaan.
  • Huoneen sisustus keskeneräisessä remontissa; pöydällä rakennustarvikkeet, katto- ja seinäeristeet asennettu. Takanurkassa kostea tila.
Dr Benz Dr Benz sanoi:
Milloin seinät voi alkaa maalata?

Huomasin, että kuivuminen kesti pitkään (liian pitkään). Kun huone, noin 25 neliömetriä, on suljettu muusta talosta, siellä ei ole lämmitystä tai suoraa ilmanvaihtoa.
Lisää vähän lämpöä & joku tuuletin niin kuivain kykenee paremmin kuivaamaan. (aseta kuivain korkealle, ripusta kattoon)
Enkä koskaan neuvoisi ketään maalaamaan "kostean" rappausseinän päälle riippumatta silikaattimaalista.

Muutama päivä hieman lämpöä & ilmankiertoa mahdollistaa maalaamisen ensi viikolla.

• Tykkään
Dr Benz
  • Laddar…
J jawen sanoi:
Lisää vähän lämpöä ja joitain tuulettimia, niin kosteusimurisi voi kuivaa paremmin. (asetetaan kosteusimuri korkealle, ripustetaan kattoon)
Enkä koskaan neuvoisi ketään maalaamaan ”kostealle” rappausseinäpinnoille riippumatta siitä, mitä silikaattimaalia käyttää.

Muutaman päivän hieman lämmöllä ja ilmanvaihdolla voit helposti maalata ensi viikolla.
Ok, ymmärrän.
Mutta tarkoitatko, että pinnan pitäisi olla melkein täysin homogeeninen (värin suhteen), jotta se olisi ok?

Minulla on kosteusimuri täysillä juuri nyt, jotta ilma kiertää. Sitten minulla on myös pieni tuuletin, joka kohdistuu sinne, missä tarvitaan eniten. Joten siirrän sitä paikasta toiseen kuivattaakseni enemmän. En käytä lämpöä vielä, koska ajattelen, että se voi kuivua liian nopeasti? Mutta ehkä siinä ei ole mitään riskiä kuitenkaan.

Lämpötila on noin 10-12 astetta, ehkä jopa 15, jos aurinko paistaa ja olen siellä töissä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.