10 804 lukukertaa ·
72 vastausta
11k lukukertaa
72 vastausta
Kuinka minun pitäisi parhaiten rapata seinät?
Vältän sekoittamasta KC:tä suosituksissa, koska siitä tulee vain monimutkaista...Claes Sörmland sanoi:
Mutta KC on kalkkisementtilaastin lyhenne...
Rappauslaasti on saatavana eri kovuuksina, ja se luokitellaan asteikolla A:sta E:hen, jossa A on vahvin tyyppi ja sitä kutsutaan myös sementtilaastiksi. Yleisimmät laastityypit rappaukseen ovat A, B tai C. Tyypit B ja C kutsutaan kalkkisementtilaastiksi, tai KC-laastiksi, ja ne ovat yleisimmät käytettävät seinien ja muurien rappauksessa. Yleissääntönä on, ettei koskaan saa rappata vahvemmalla laastilla kuin mitä pinnalla on käytössä oleva laasti. Jos seinä on muurattu B-laastilla, voit rapata B-tyypillä tai heikommalla laastilla.
Eräät kutsuvat tavallista B-laastia KC:ksi...
Nyt näyttää siltä, että siteeraat Byggmaxin verkkosivua (Googlasin tekstisi, koska se tuntui olevan ChatGPT):Rejäl sanoi:Vältän sekoittamasta KC:tä suosituksiin, koska siitä tulee vain hankalaa.
Mutta KC on lyhenne kalkkisementtilaastista.
Pintalaasti on saatavilla useissa eri kovuuksissa ja luokitellaan asteikolla A:sta E:hen, jossa A on vahvin vaihtoehto ja kutsutaan myös sementtilaastiksi. Yleisimmät pintalaastityypit ovat A, B tai C. Tyypit B ja C tunnetaan nimellä kalkkisementtilaasti, tai KC-laasti, ja ovat yleisimpiä seinien ja muurien rappauksessa. Perussääntönä on, ettei koskaan rappailla vahvemmalla laastilla pinnalle, jossa on heikompi laasti. Joten jos seinä on muurattu B-laastilla, voit rapata tyypin B tai heikommalla laastilla.
https://www.byggmax.se/putsa-på-murblock
Mutta muuraussementti (kalkkikivijauhe sekoitettuna portlandsementiin) ballastilla (hiekkaa) ei ole kalkkisementtilaastia, KC-laastia. Tuotteessa ei ole sammutettua kalkkia. Luulen, että Byggmaxin verkkosivuvastaava on hieman sekoittanut asiat. Myynnissä on sementtiperusteista pintalaastia, ei KC-laastia.
Joo, se oli se lähin mikä löytyi sohvalla..Claes Sörmland sanoi:
Mistä saat tämän?Claes Sörmland sanoi:
Mutta muurisementti (kalkkikivijauho sekoitettuna portlandsementtiin) lisukkeineen (hiekka) ei ole kalkkisementtilaasti, ei KC-laasti. Tuotteessa ei ole sammutettua kalkkia. Luulen, että Byggmaxin verkkovastaavat ovat hieman sekoittaneet asiat. He myyvät sementtipohjaista rappauslaastia, ei KC-laastia.
Olen koulutettu muurauksessa ja rappauksessa, ja juuri nyt käyn läpi koulutusmateriaalia, eikä missään mainita tätä?
Olen käynyt läpi vanhat sekoitussuhteet eri laasteille kirjallisuudessa ja historiassa, kun Gullex-muuraussementti esiteltiin Ruotsissa 50-luvulla, koska olin niin kyllästynyt siihen, ettei kukaan osannut kertoa, mikä erotti kaikki erilaiset pussituotteet toisistaan.Rejäl sanoi:
Gullex-muuraussementti oli ensimmäinen laasti Ruotsin markkinoilla ja se oli sekoitus portlandsementtiä ja kalkkikivijauhoa. Tämän päivän "muuraussementteinä" myytävät tuotteet sekoitetaan eri määrien täyteaineiden (hiekan) kanssa saadakseen esim. A-laasti, B-laasti ja C-laasti. Se ei siis ole perinteinen kalkkisementtilaasti, koska siinä ei ole sammutettua kalkkia (kalsiumhydroksidia), joka voisi palaa tuotteessa. Eli ainoa komponentti, joka palaa, on portlandsementti. Tämän tyyppistä laastia myydään "vähäalkalisina", ne ovat vähemmän syövyttäviä kuin KC-laastit, koska ne eivät sisällä sammutettua kalkkia.
Tässä sinulle tavallinen C-laasti, joka sisältää kalsiumhydroksidia:
Eli ei eroa, tavallinen C-laasti on KC-laasti..
https://www.finja.se/storage/ma/419...535A06546C5E1A69/Puts- - Murbruk C_sdb_sv.pdf
Eli ei eroa, tavallinen C-laasti on KC-laasti..
https://www.finja.se/storage/ma/419...535A06546C5E1A69/Puts- - Murbruk C_sdb_sv.pdf
Luulen, että pitää olla varovainen tämän KC:n kanssa, koska se ei pidä paikkaansa, mitä kirjoitit aiemmin, eli kalsiumhydroksidia näyttää olevan tavallisissa B- ja C-laasteissa myös.Claes Sörmland sanoi:
Olen käynyt läpi vanhoja sekoitussuhteita eri laastien kirjallisuudessa ja historiassa, kun Gullex-muurisementti esiteltiin Ruotsissa 50-luvulla, koska olin niin väsynyt siihen, ettei kukaan voinut antaa vastausta siihen, mikä erotti kaikki eri säkkituotteet toisistaan.
Gullex-muurisementti oli ensimmäinen laasti Ruotsin markkinoilla ja se oli sekoitus portlandsementtiä ja kalkkikivijauhetta. Tämän tyyppisiä tuotteita myydään nykyään "muurisementtinä", ja niitä sekoitetaan eri määrillä ballastia (hiekkaa) esimerkiksi A-laastin, B-laastin ja C-laastin saamiseksi. Se ei siis ole klassinen kalkkisementtilaasti, koska siinä ei ole sammutettua kalkkia (kalsiumhydroksidia), joka voisi kovettua tuotteessa. Toisin sanoen ainoa komponentti, joka kovettuu, on portlandsementti.
Siinä näyttää olevan KC-laasti, jota ei markkinoida sellaisena. Epäselvää Finjalta, mutta he eivät halua, että asiakkaat ajattelevat, heidän pitää seinätä. He ilmoittavat kuitenkin selvästi, että se sisältää kalkkia sideaineena, siis sammutettua kalkkia:Rejäl sanoi:

Jälleen kerran, jos lopetamme käyttämästä sanaa KC-betoni, joka on erittäin harhaanjohtava sana ja jota käytetään eri tavoin eri valmistajien toimesta ja koulutusteoriassa, jonka kävin noin 10 vuotta sitten, sitä ei käytetty ollenkaan ja kirjoissa, joita käytetään muuraus- ja rappausopinnoissa, tätä käsitettä ei enää ole mukana.Claes Sörmland sanoi:
Ei kaikissa, mutta ilmeisesti siinä Finjan tuotteessa, jonka olet maininnut. Sitä kuvataan myös KC-laastina teknisessä kuvauksessa. Eli ei pidä olla niin tietämätön, että arvaa mitä pussi sisältää, vaan täytyy lukea kyseisen tuotteen tekniset tiedot, jos haluaa tietää mitä ostaa. Jos haluaa ostaa KC-laastia, niin Finjan tuote on mahdollinen valinta.Rejäl sanoi:
Kutsuit sitä miksi haluat, mutta sinun on silti valittava, millä haluat rapata.Rejäl sanoi:Jälleen kerran, jos lopetamme sanan KC käyttö käytön, joka on erittäin harhaanjohtava sana ja jota käytetään eri tavoin eri valmistajien toimesta ja koulutusteoriassa, johon osallistuin noin 10 vuotta sitten, sitä ei käytetty lainkaan ja kirjoissa, joita käytetään muurauksen ja rappauksen opetuksessa, kyseistä käsitettä ei enää esiinny..
Joko laasti, joka perustuu muuricementtiin (kirjasi "muuricementtisekoitus"), eli laasti, joka ei käytä kalkkia sideaineena vaan ainoastaan portlandsementtiä siinä roolissa mutta sisältää kalkkikivijauhetta. Tai jos haluat muurata kalkkisementtisekoiteella, jossa on kalkkia sideaineena lisäksi portlandsementin sideaineeseen. Niillä molemmilla on etunsa ja haittansa, alhaisalkaalinen verrattuna syövyttävään, jälkipoltto tai ei, helpompi/vaikeampi työstää jne.
Yritän olla puhumatta KC:stä sillä tavalla, koska se voi olla hyvin harhaanjohtavaa noviisille..Claes Sörmland sanoi:
Ei kaikissa, mutta todistetusti siinä Finjan tuotteessa, jonka olet maininnut. Sitä kuvataan myös KC-laastina teknisessä kuvauksessa. Toisin sanoen ei pidä olla niin tietämätön, että arvailee mitä pussi sisältää, vaan on luettava kyseisen tuotteen tekninen kuvaus, jos haluaa tietää, mitä ostaa. Jos haluaa ostaa KC-laastia, niin Finjan tuote on mahdollinen valinta.
Kirja ei ole minun kirjani, vaan alan myyjien, konsulttien ja suorittavien yritysten eniten luottama ja käyttämä kirja..Claes Sörmland sanoi:
Kutsu sitä miksi haluat, mutta sinun on silti valittava, millä haluat rapata.
Joko laasti, joka perustuu murcementiin (eli "murcementlaasti" kirjassasi), eli laasti, jossa ei ole kalkkia sidosaineena, vaan ainoastaan portlandsementti siinä roolissa, mutta joka sisältää kalkkikivijauhetta. Tai jos haluat muurata kalkkisementtilaastilla, jossa on kalkkia sidosaineena portlandsementin lisäksi. Molemmilla on omat etunsa ja haittansa, matala-alkalinen vs. syövyttävä, jälkipalaminen tai ei, helpompi/vaikeampi työskennellä jne.
Mutta useimmat muuraukset eivät sitä lue..