Aion pian asentaa ovenkarmit talooni. Joissakin paikoissa etäisyys on 20 cm, joka minun täytyy täyttää ovenkarmilla sekä lisäosalla. Miten asentaisitte parhaiten oven tähän oviaukkoon? Oviaukko on siis 20 cm paksu.
Valitsisin asettaa oven niihin kiskoihin, jotka ovat siihen suuntaan, johon ovi avataan, muuten siitä tulee sekasotku, kun haluat avata kunnolla. Sitten sala ulos karmista toiselle puolelle, jotta listat voidaan kiinnittää.
On olemassa valkoiseksi maalattuja "salningsbrädor" MDF:stä, saatavilla valmiina pyöristetyllä reunalla.
Vain leikata oikeaan leveyteen ja pituuteen. Sitten kiinnitetään ne pistokohdilla asennusliimalla.
Helppoa kuin heinänteko! Luulen, en ole tehnyt sitä itse, mutta minulla on niin koko talossani.
Juuri niin, tai käytä vain tavallista mdf:ää, sen pitäisi olla niin ohut, että muutama cm karmista on vielä näkyvissä. Ruuvvaa se kiinni muihin tukipuihin, esiporaa ensin ja paikkaa sitten kipsillä. Sitten anna karmien mennä mdf-reunan yli niin, että pari mm siitä näkyy (mdf-levyn kulman pitäisi siis näkyä), ei aseteta karmeja tiiviisti piilolistan reunaan, se vain aiheuttaa rumia rakoja
Oven puolella, jossa ei ole piilolistaa, anna karmien mennä vain osittain karmille kuten tavallisesti.
Ovi asennetaan seinän tasalle siihen suuntaan, johon se avautuu. Smyygiat tehdään helpoiten MDF:stä (tai mahdollisesti rakennuslevystä), ja niitä saatetaan joutua leikkaamaan moneen suuntaan riippuen siitä, kuinka suora oven aukko/seinä on (harvoin asiat ovat suorassa kulmassa). Tavallisesti tungen kiiloja kolmen-neljän kohtaan, jotta kaikki on suoraa ja vaakatasossa, ja smyygin kiinnittäminen on helppoa. Mielestäni paras tapa on kiinnittää smyygi niittipyssyllä. Tuloksena on vain pienet hienot reiät, jotka on helppo tasoittaa kitillä (ruuvinreiät eivät ole miellyttäviä kitata, koska ne painuvat ja tarvitsee lisätä enemmän kittiä).
MDF-levyn sahattu puoli on kuitenkin vaikea saada siistiksi. Puolet siitä tulee näkymään sen jälkeen, kun olet asentanut listat. Tulee paljon hioa/pohjustaa/kitata, jotta siitä tulee sileä.