Hei kaikille. Nyt on kulunut jonkin aikaa siitä, kun viimeksi olin foorumilla esittämässä kysymystä teille kaikille taitaville ja asiantunteville.

Aion laajentaa taloani, ja aion tässä yhteydessä vaihtaa julkisivun. Talo on nyt verhoiltu riipputiilellä, mutta se tullaan verhoamaan puujulkisivulla, pystysuoralla ja vaakasuoralla Z-paneelilla 22x145.

Tarpeeksi lasketaan olevan yli 2000 metriä. Tähän tarvitsemme myös jyrsityn "vattlist" ja "mittlist".

Tähän asti valinta on ollut helppo, mutta nyt kun pitää valita toimittaja, olen tullut vähän neuvottomaksi.

Täytyykö minun valita hinnan ja laadun välillä?

Tässä alla esittelen kaksi vaihtoehtoani.
Vaihtoehto 1: joka tuntuu houkuttelevalta mutta kalliilta, on meidän paikallinen saha, Örslösa trä & hyvleri AB.
Täällä joudun maksamaan 20 kruunua metriltä sisältäen ALV:n, eli 40 000 kruunua. Tähän tarvitaan vielä materiaalin lähettäminen pohjamaalaukseen Trässbergs Måleriin. En ole vielä saanut hintatietoa, mutta arvioisin 12 kruunua metriltä sisältäen ALV:n. Maalauksen jälkeen kustannus olisi siis 64 000 kruunua, 32 kruunua per metri.

Vaihtoehto 2: On huomattavasti halvempi vaihtoehto mutta monet rakentajat, joiden kanssa olen puhunut, kyseenalaistavat laadun. Vaihtoehto 2 on pohjamaalattu paneeli Moelvenilta, eikä tämä vaihtoehto maksa enempää kuin 16 kruunua metriltä. Eroa on siis 16 kruunua.

Mitä kokemuksia sinulla/on teillä Moelvenista? Onko puutavara hyvälaatuista? Sillä tiedän, että Örslösa sahalla on laadukasta... Älyttömän tiheät ja hienot vuosirenkaat kaikessa, mitä olen nähnyt.

Kuinka itse pohtisit, jos olisit minun tilanteessani? Minä/emme ole rahoista tehtyjä mutta aiomme suorittaa täydellisen remontin, sisä- ja ulkopuolelta, 1,5 miljoonan kruunun summalla. Ajattelemme, että jokainen kruunu, joka voidaan säästää, siirretään enemmän ylellisiin "rakennusdetaljeihin" sisällä; tämä samalla kun emme halua kitsastella käytännön yksityiskohdista, kuten nyt julkisivun tapauksessa.

Olen nyt laskenut mukana ALV:n. Annan rakennusmieheni tehdä kaikki hankinnat, eli että hän tekee kaikki hankinnat ilman ALV:ta. Vaikka rakentaja lisää hankintakustannukseen sovitut 10 %, niin kokonaiskustannus erottuu jokatapauksessa näiden kahden vaihtoehdon välillä.
________

Mitä vaihtoehtoa sinä olisit valinnut, 1 vai 2 ja kuinka perustelisit valintasi

Hei,

Minulla on hyviä kokemuksia Moelvenin listatavarasta, mutta en ole nähnyt heidän paneeliaan. Voisitko tilata kotiin näytepalan tai tarkastella sitä jollakin lautatarhalla? Julkisivu ei ole rakennuspuutavaraa, ja uskon, että lujuus jne. ovat kunnossa, valitsitpa mitä tahansa. Pintakäsittely on varmasti vähintään yhtä tärkeä kuin puun laatu.

Yhteenveto. En ehkä käyttäisi liikaa ylimääräistä rahaa julkisivumateriaaleihin, jotka maalataan peittävästi. Tietenkin ei halua mitään, mikä on suoraan huonoa (mikä minulla ei ole syytä uskoa, että Moelven olisi). Säästäisin ehkä rahat parempiin työtasoihin, kylpyhuonetarvikkeisiin tai vastaaviin sisätiloihin.

Terveisin,
K

Olen ostanut useita Moelvenin tuotteita työssäni, sekä rakennusmateriaaleja kuten liimapuupalkkeja 19 metrin jänneväleillä että erilaisia paneeleja, mm. Thermowoodia. En olisi huolissani Moelvenin laadusta, syy siihen, että heidän hintansa ovat alhaisemmat, on luultavasti se, että heidän liikevaihtonsa on 10-100 kertaa suurempi kuin paikallisen sahasi. Paneeleista, jotka on tarkoitus pintakäsitellä, olisin mieluummin maksanut hieman enemmän maalista saadakseni huoltovapaamman julkisivun.

Kiitos vastauksistanne. Olen nyt tehnyt päätökseni. Se tulee olemaan Moelvens, mutta aion luultavasti sijoittaa hieman rahaa heidän "proffs":iin, eli että minun tarvitsee maalata julkisivumateriaali vain kerran asennuksen jälkeen. Tuntuu siltä, että säästää sekä rahaa että aikaa. Erityisesti jos lähtökohtana on ollut paikallisen sahan kustannukset ��

Onko täällä foorumilla joku, joka on ostanut välistrukturerattua julkisivumateriaalia Moelvensilta? Kokemuksia?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.