7 372 lukukertaa ·
9 vastausta
7k lukukertaa
9 vastausta
Kuinka löytää oikea työtaso (oikeaan hintaan)?
Hei!
Aion rakentaa kolme Ikean hyllyä Bestå-sarjasta mittojen 120x40x38 mukaan TV/äänikalusteeksi.
Kokonaispituudeksi tulee siis 360 cm ja syvyydeksi 40. Sen päälle pitäisi laittaa pähkinäpuinen (tai väriltään samankaltainen) työtaso.
Mutta on vaikea löytää mitään näillä mitoilla. Miten tämä yleensä toimii? Pitääkö ostaa työtaso väärillä mitoilla ja sitten leikata oikean kokoiseksi? Tuleeko siitä todella kallista? Vai olisiko käytännöllisempää ostaa kolme levyä mitoilla 120x40? En löydä myöskään näitä mittoja..
Tunnen itseni aivan eksyneeksi.. puutyöt eivät ole vahvoja puoliani
Aion rakentaa kolme Ikean hyllyä Bestå-sarjasta mittojen 120x40x38 mukaan TV/äänikalusteeksi.
Kokonaispituudeksi tulee siis 360 cm ja syvyydeksi 40. Sen päälle pitäisi laittaa pähkinäpuinen (tai väriltään samankaltainen) työtaso.
Mutta on vaikea löytää mitään näillä mitoilla. Miten tämä yleensä toimii? Pitääkö ostaa työtaso väärillä mitoilla ja sitten leikata oikean kokoiseksi? Tuleeko siitä todella kallista? Vai olisiko käytännöllisempää ostaa kolme levyä mitoilla 120x40? En löydä myöskään näitä mittoja..
Tunnen itseni aivan eksyneeksi.. puutyöt eivät ole vahvoja puoliani
Silvanista voit ostaa levyn ja saada sen sahattua paikan päällä. Voit varmasti tehdä erikoistilauksen omilla mitoillasi, mutta silloin siitä tulee todella kallista. Oletan, että on muitakin rakennustavarakauppoja kuin Silvan, jotka tarjoavat sahauspalvelua.
Useimmat rakennustarvikeliikkeet tarjoavat sahauspalvelua, mutta valitettavasti koko levy omien mittojesi mukaan tulee maksamaan jonkin verran. Tein eräänlaisen baaritiskin kotona Clas Ohlsonin tammihyllylevyistä, liitin ne yhteen liimalla ja tapilla sekä hioin yhteen. Tuli erittäin hyvä, ja erittäin kohtuulliseen hintaan. Nuo hyllylevyt olivat kuitenkin vain 30 cm syviä ja 16 mm paksuja, joten projektiisi ne eivät ehkä ole täysin sopivia. Mutta itse ideaa mielestäni kannattaa pohtia. Ei lainkaan vaikeaa, jos vain on tarkka. Muuten IKEA:lla on keittiötasoja kohtuulliseen hintaan.
Miten liitit ne? Reiät puisilla tapeilla ja sovitus yhteen? Ymmärsinkö oikein?_bystrom_ sanoi:Useimmat rakennustarvikekaupat tarjoavat sahauspalvelua, mutta koko levyn hankinta tarpeidesi mittoihin tulee valitettavasti maksamaan jonkin verran. Tein eräänlaisen baaritiskin kotiimme Clas Ohlsonin tammihyllylevyistä, liitin ne yhteen tappi- ja liimaliitoksin ja hioin ne yhteen. Lopputulos oli todella hyvä, ja erittäin kohtuulliseen hintaan. Nuo hyllylevyt olivat vain 30 cm syviä ja 16 mm paksuja, joten projektiisi ne eivät ehkä sovi. Mutta itse ideaa kannattaa harkita. Ei lainkaan vaikeaa, kunhan on tarkka. Muuten IKEAhan tarjoaa keittiön työtasoja edulliseen hintaan.
Ajattelen nyt vähän lompakolla... katselin IKEA:n työtasoja ja laminaattivalikoimassa oli seuraavat pähkinäkuvioiset.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50124098
Kustannus 186x62 työtasolle on vaivaiset 315 kr. Kaksi sellaista peittäisivät pituustarpeen.
Näyttääkö se kamalalta, koska se on laminaattia? Täytyy katsoa sitä luonnossa ennen kuin päätän.
Jos mietin ostaa 186x62 ja sahata oikeisiin mittoihin, pitäisikö minun sen sijaan panostaa massiivipuisille levylle ja käsitellä siitä pähkinäsävy? Mitä mieltä olette? Olen ihan hukassa..
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50124098
Kustannus 186x62 työtasolle on vaivaiset 315 kr. Kaksi sellaista peittäisivät pituustarpeen.
Näyttääkö se kamalalta, koska se on laminaattia? Täytyy katsoa sitä luonnossa ennen kuin päätän.
Jos mietin ostaa 186x62 ja sahata oikeisiin mittoihin, pitäisikö minun sen sijaan panostaa massiivipuisille levylle ja käsitellä siitä pähkinäsävy? Mitä mieltä olette? Olen ihan hukassa..
Viimeksi muokattu:
Yes, ostin sellaisia tappi merkitsimiä Clas Ohlsonilta myös.Fraggo sanoi:
Porasin reiät yhteen levyyn, laitoin tappi merkitsimet.
Paina yhteen, jotta tulisi jälki ja porasin toiseen.
Tuli loistavaa ja todella helppoa.
Paljon liimaa ja hyvä puristus tunnin ajan.
Laminate on aina ruma mielestäni. Lattia kuten työtaso.
Koska se näkyy niin selvästi, että se on feikki...
Angånede IKEA niin maksaa kai tällainen massiivinen 186 cm levy noin 1000-1100 siellä?
Mikä on budjettisi?
Yksi idea voisi olla käyttää mäntyä ja petsata tummempi väri.
Ei ehkä tule kuin pähkinäpuu, mutta ainakin tummempi.
Katsotaan, miten käy.. kävin pikaisesti IKEA:ssa etsimässä työtasoa tuntumien ja materiaalin arvioimiseksi. Itse kuvio oli odotettua parempi, mutta ei tietenkään näyttänyt täysin aidolta.
Katselin myös Bauhausissa puutyötasoja, 2500:sta ja ylöspäin. Laminaattitaso 1400, näiden etuna oli, että ne olivat tarpeeksi pitkiä, joten ei tarvitse liittää. Nykytilanteessa en oikeastaan haluaisi käyttää tuhansia työtasoon. Minulla on tuttava, joka työskentelee rakennustarvikeliikkeessä ja puhun hänen kanssaan huomenna saadakseni neuvoja ja mahdollisesti vähän alennusta.
Viimeistään perjantaina päätöksen pitäisi olla tehty. On selvää, että aina haluaa parasta, mutta pelkään, että uudessa kämpässä on muutakin, mitä minun pitäisi priorisoida kuin (liian) kallis työtaso..
Katselin myös Bauhausissa puutyötasoja, 2500:sta ja ylöspäin. Laminaattitaso 1400, näiden etuna oli, että ne olivat tarpeeksi pitkiä, joten ei tarvitse liittää. Nykytilanteessa en oikeastaan haluaisi käyttää tuhansia työtasoon. Minulla on tuttava, joka työskentelee rakennustarvikeliikkeessä ja puhun hänen kanssaan huomenna saadakseni neuvoja ja mahdollisesti vähän alennusta.
Viimeistään perjantaina päätöksen pitäisi olla tehty. On selvää, että aina haluaa parasta, mutta pelkään, että uudessa kämpässä on muutakin, mitä minun pitäisi priorisoida kuin (liian) kallis työtaso..
Siitä tuli laminaattityötaso, jossa on blokattua pähkinää muistuttava ulkonäkö. Yhteyshenkilöni rakennustavaratalossa järjesti hyvän hinnan, 3600x400x30, pyöristetyt kulmat, sahattu ja valmiina tuhannella kruunulla. Ongelmana siis ratkaistu! 
Klikkaa tästä vastataksesi