Hei, rakenna kirjahylly 16mm, ja tarvitse kiinnittää taustalevyn, joka on 4mm mäntylevyvaneria.

Ajattelin liimata vanerilevyn ja pitää sen paikoillaan 35mm dyckertilla. Mutta testasin nyt dyckertin kanssa, ja joka ikinen dyckert halkeaa mdf:n. Tajusin, että se voisi olla vaikeaa, koska mdf on herkkää "päätypinnassa". Miten se sitten tehdään? Puristin ei sovi näihin mittoihin.

Olen aiemmin ruuvannut (esiporannut) ja liimannut, kun olen tehnyt laatikoita vanerista, mutta 4mm vaneri ei ole paljon, johon kiinnittää ruuvi uppokantaisella päällä. Voiko liimata ja sitten käyttää kiinnitysruuveja, joissa on suuri litteä pää, kunnes liima kuivuu, ja sitten poistaa ruuvi?

Tai vain käyttää asennusliimaa, joka ei vaadi painetta samalla tavalla kuin tavallinen puuliima?

Sen pitäisi olla yleinen ongelma...

Kokeilin muuten käsin naulata "tavallisen" 1,2x20 dyckert nyt päätypuuhun, ja se sujui loistavasti. Ehkä voisi jättää liiman pois ja vain käsinaulata takakappaleen? Haittapuolena on, että menetetään kantavuus hyllyyn, kun ne on kiinnitetty vain sivuihin.

Tai hankkia 15-20 mm dyckert pickaan ja käyttää puuliimaa, sitten dyckert, tuskin halkeaa mdf:ää kuten 35 mm dyckert tekee.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
aner43
  • Laddar…
Kokeilin 15 mm dyckertia suoraan päätypuuhun, ja se voi silti halkeilla hieman, todennäköisesti vähemmän, jos dyckertin pitäisi ensin kulkea vanerin läpi mutta silti ärsyttävää.

Tältä se siis näyttää. Nyt kun olen asettanut hyllyn takalevyyn, minulla on suuri halu vain kääntää se, liimata takapuoli ja sitten laittaa se takaisin takalevyyn, hylly on kyllä raskas, mutta ei tarpeeksi tuottaakseen hyvää painetta pelkällä painovoimalla.

• Hylly asetettu selälleen lattialle, levyjen väliin kiinnitettyjä hyllylevyjä. Hyllyn alla puristin.
Liimaa ja pidä kiinni naulapyssyllä

• Tykkään
Alko
  • Laddar…
Aion liimata runkorakenteen takareunan ja kaikki hyllyt, sitten kiinnittää sopivalla määrällä dyckert (20mm) pitämään painetta, kunnes liima kuivuu. Siitä tulee vankka.

• Tykkään
Alko
  • Laddar…
Olisin käyttänyt puristinta tai superliimaa. Puristin välilevyllä ja "jigillä", joka tekee siitä suoran. Superliima muutamalla pisaralla, jotka kiinnittyvät käsin paineella ja sitten puuliimalle annetaan aikaa kuivua. Kun liima on kuivunut, voi esiporata muille kiinnitysmenetelmille, mutta en tiedä, onko sillä merkitystä, kun liima on kuivunut?

Cheesen
A Alko sanoi:
Kokeilin 15mm dyckert suoraan päätypintaan, ja se voi silti hieman haljeta, todennäköisesti vähemmän jos dyckert ensin kulkee vanerin läpi, mutta silti ärsyttävää.

Näin se siis näyttää. Nyt kun olen asettanut hyllyn taustalevylle, minulla on suuri houkutus vain kääntää se, liimata takapuoli, sitten asettaa sen takaisin taustalevylle, hylly on raskas, mutta ei riittävän raskas luodakseen hyvän paineen vain painovoiman avulla.
kyllä painovoima riittää, jos alusta on tasainen ja hylly on suora. Jos tunnet, että se on liian vähän, voit kai asettaa talvirenkaat päälle.

• Tykkään
Alko
  • Laddar…
K
Tuota voi pakottaa miten hyvin tahansa. Laita pari palkkia pakottamaan niin saat paremman paineen koko hyllylle.

Kiitos kaikista vinkeistä. Olin löytänyt hyvän häftapparat, joten päädyin liimaamaan ja häftäämään. 4mm filmivaneri ei ole kovin vahva, joten oli helppo painaa alas hieman kupruilevaa levyä. Niitit ovat vain 8mm, mutta pysyvät erittäin hyvin liiman kuivuessa. Tuntuu todella jämäkältä ja hyvältä.

• Tykkään
Tintin24 ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.