Viime vuonna liimasin palonsuojalevyn myyjän ohjeiden mukaan. Se tuntui vakaalta ja sai nuohoojan hyväksynnän. Nyt vuotta myöhemmin levyt seisovat siististi sivulla ja liima on roskakorissa. Katso kuva:
Sain hieman aikaa toisen projektin lomassa, joten ajattelin saattaa päätökseen joitakin pienempiä projekteja, kuten tämän, ja tasoittaa siirtymät sekä maalata pinnat, kun huomasin, että levyt yhtäkkiä joustivat. Niinpä tökkäsin yhtä levyistä, joka sitten irtosi kokonaan seinästä.
Liima oli kiinni vain puunreunoissa, jotka ovat lähimpänä muuria kuvassa. OSB-levyn pinnalla ei ollut yhtään liiman jäämiä, joten oletan, että se on yksi syy? Mutta samalla liimaa ei jäänyt paljonkaan kiinni palonsuojalevyihin, se oli enemmän kuin kuori muutamilla kiinnityskohdilla, joten ne irtosivat heti, kun nostin levyt alas ja tökin liimaa hieman enemmän.
Niinpä ajattelin ruuvata OSB-levyn irti ja korvata sen kipsilevyllä, jotta välttäisi kaiken orgaanisen, mutta mitä muuta voisin tehdä varmistakseni, ettei tätä tarvitse tehdä uudelleen jonkin ajan kuluttua?
Levy on melko varmasti peräisin Jötulilta (ostin ylijäämäpaloja, joten en saanut alkuperäispakkausta) ja oletan, että liima liittyy siihen (valkoinen muovipakkaus oranssilla mömmöllä), mutta niiden sivun asennusohjeet johtavat takaisin "Lisävarustesivulle", jossa kerrotaan, että levy on maailman paras ja erittäin helppo asentaa. Minulla ei ole paljon muuta kuin myyjän kuvaus, joka oli "levitä liima kuin laasti ja paina levy seinään ja ole iloinen".
Onko sinulla lisää hyödyllisiä viisauksia tästä asennuksesta, jotta onnistun paremmin?
Sinulla on kai kaksi vaihtoehtoa?
1, Tehdä kuten he ehdottavat, eli sotkea ja olla iloinen.
2, Whatever.... (summon Shiva)
.
.
.
.
3, Odottaa asiantuntemusta, joka tullaan välittämään täällä.
Voin vastata kysymykseen itse nyt, kun olen saanut kiinni Jötulin tyypistä, joka oli paremmin perillä kuin ruotsalainen jälleenmyyjä. Hänen mukaansa mukana tuleva liima ei ole kovin hyvä ja hän suositteli sen sijaan Tec 7:ää. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että nuohooja vaati käyttämään mukana tullutta liimaa oikean lämmönkestävyyden ylläpitämiseksi, ja koska nuohoojalla on monopoli kaikkeen, mikä liittyy savupiippuun, en voi tehdä muuta kuin yrittää uudestaan, mutta kipsillä OSB:n sijaan (vaikka se toimisi kaikilla alustoilla). Jötul-tyyppi ehdotti myös pari ruuvia, mutta nuohooja sanoi siihen tiukan EI:n. Voisi myös kokeilla laattaliimaa, eikä nuohoojalla ollut siitä ainakaan vihaisia mielipiteitä.
Mutta miten nuohooja tietää minkä liiman olet käyttänyt sitten? Tärkeintä on kai, että levyt pysyvät paikallaan. Miten ne kiinnittyvät ei luultavasti kuulu hänen osastoonsa.
Villi arvaus on, koska liima on falukorvin väristä ja levyt ovat vaaleanharmaita. Se näkyy 18 mailin päähän, kuinka se on liimattu, kun alkuperäinen liima pitäisi levittää hammastetulla haralla, joten minun tapauksessani se puristuu ulos koko levyn pitkältä sivulta.
Nokikolarin, joka hyväksyy tämän, on mukava ja niin edelleen, mutta erittäin tarkka, ja rakennelmani on toistaiseksi hyväksytty vain suullisesti, kunnes kattoturvallisuus hyväksytään ensi vuonna (katon vaihto), ja vasta sitten saan paperilla, että kaikki on hyväksytty. Joten en uskalla kokeilla ratkaisua, josta nokikola riitelee.
Onko se kalkkisilikaattilevy? Se ehkä lukee ketjussa jossain. Ruuvin kiinnitin sellaisen takkamme taakse. Asetin ruuvit niin, että ne eivät saaneet niin paljoa säteilyä. Nuohouspalvelu hyväksyi tämän ilman ongelmia.
Onko se kalsiumsilikaatilevy? Ehkä ketjusta löytyy tietoa siitä. Kiinnitin sellaisen meidän kamiinan taakse. Asetin ruuvit siten, etteivät ne altistu paljoa säteilylle. Nuohooja hyväksyi tämän ilman ongelmia.
Ulkonäön perusteella se on kalsiumsilikaatilevy, kyllä.
Joo, minun on sitten piilotettava kaikki maalin ja tasoitteen taakse ja tehdä se nätiksi, enkä usko, että nuohooja huomaisi, jos käyttäisin jotain muuta, kun nyt tehdään uusi yritys. Mutta kun kyseessä oli kaminainstallaation tarkastus, monet ajatukseni ja ehdotukseni hylättiin. Mukaan lukien ruuvit, rakennusliima ja myös muut levyvariaatiot (minerit/vastaavat).
Mutta kuten sanottu, minulla on jo liima nyt, joten ihan kodinrauhan vuoksi teen uuden yrityksen sillä vain.