10 862 lukukertaa ·
58 vastausta
11k lukukertaa
58 vastausta
Kuinka lasken, mitä liimapuupalkkia tarvitaan?
Miten menee Justus? Saatko mitään selville?
Paras vastaus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos voidaan olettaa, että palkki ei tarvitse kantaa mitään kattokuormia (mikä ei ole tiedossani) vaan ainoastaan lattian kuorman ullakkokerroksesta sekä kattokuorman verannalta, niin 4 m pitkä liimapuu palkki tulisi olla mitoiltaan 90x450. 190x360 on sama kapasiteetti. Olen laskenut laajapintaisella kuormalla 19,75 kN/m. Itse tekisin ensin perusteellisen mittauksen.
Minulla ei ole tilaa verandapalkkien alla, vain noin 15 cm. Tai voiko pultata palkkeihin liimapalkin sivuun?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Voit käyttää jonkinlaista voimakasta takorautakiinnikettä, eräänlaista suurennettua palkkikenkää. Mene sepän luo tai konepajaan.
Mahtavaa! Ja kuinka paljon huonompi on itse tehty palkki, esim. 8x45x195?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mitä 8 tarkoittaa?
8 kappaletta saadaksesi 195x360
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
En ole liimapuuekspertti, mutta jos käytät C 24 -puutavaraa ja sopivaa liimatyyppiä sekä voit laittaa sen kunnon puristukseen, eron ei pitäisi olla kovin suuri. Mutta se vaatii melko paljon puristimia/liimaraameja.
Ruuviliima? Vai tuleeko siitä huonompi?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mielestäni ruuviliimaaminen ei ole vaihtoehto, kun sinulla on niin monta lamellia. Jos käytät mitallistettua puuta, sinun tulisi ensin sahata laudat, jotta rakenteeseen ei jää pyöreitä kulmia.
Ovatko sellaiset liian heikkoja? https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/vinkel-skarvjarn/vinkeljarn-340037/J justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kyllä. En usko, että sellaisia kuin tarvitset, löytyy valmiina ostettavaksi.
Kuinka voimakkaita minun sitten tarvitsee olla?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mene konepajalle ja esittele ongelma. Näytä kuvia verantapalkkeistasi ja sano, että haluat suurennetut palkkikengät, jotka kestävät vähintään 15 kilonewtonia (noin 1500 kg).
Kuinka tiheään ruuvipuristimet olisi asetettava?J justusandersson sanoi: