Hei!
Minulla on kesämökki/talo, joka on rakennettu myöhään 1800-luvulla. Vuonna 1969 isoisäni osti sen ja remontoi sitä hieman. Yksi tehty asia oli kellarin kaivaminen noin 1/3 talon alle. Siitä lähtien kun olin pieni, mökki on kallistunut sillä osalla. Nyt on kulunut vielä 25 vuotta, ja omistan nyt talon ja olen ajatellut korjata sen. Ilman mittaamista sanoisin, että se on vajonnut noin 15 cm. Talo seisoo muutaman metrin päässä isosta rinteestä, joten on ymmärrettävää, että se on tapahtunut, ja se tulee varmasti jatkamaan vajoamista hitaasti ajan myötä, mutta sitä en ajatellut korjata.

Kellari sijaitsee keittiön ja viereisen huoneen alla. Keittiössä on lattiassa luukku ja käytämme kellaria jääkaappina, koska siellä ei ole sähköä.

Koska kellari on niin kylmä, että sitä voi käyttää jääkaappina, se on myös erittäin kostea. Tämä on aiheuttanut, että palkisto ja sokkeli ovat ajan myötä lahonneet.

Minulla on siis kaksi ongelmaa ratkaistavana, sekä mökin nostaminen että palkiston ja sokkelin korjaaminen.

Mökin nostamisesta ja rakentamisesta ymmärrän, mutta en tiedä mikä tekninen ratkaisu olisi paras tapauksessani. Näen kaksi pääsuuntausta:
1. Nostan mökin ja luon pilarit perustuksen ja mökin väliin, jotta saan paremman ilmanvaihdon ja toivottavasti pääsen eroon kosteusongelmasta. Tietenkin menetän silloin mahdollisuuden käyttää kellaria jääkaappina. Ratkaiseeko se kosteusongelman, vai onko kellari edelleen kylmä?
2. Nostan mökin ja suljen sitten raon, joka jää perustuksen ja talon väliin. Jos en tee mitään muuta, olen samalla ratkaisulla kuin aiemmin. Riittääkö silloin tehdä uusi lattiarakenne perinteisin säännöin vai onko minulla edelleen ongelmia? Koska en käytä kellaria muuhun, minulla ei ole ongelmaa kosteuden kanssa, jos se ei aiheuta vahinkoa. Vai täytyykö minun myös suojata koko kellaritila muovilla?

Kuten voitte lukea, olen miettinyt asiaa hieman, mutta en todellakaan tiedä mikä ratkaisu olisi paras. Käännyn siksi teidän puoleenne ja toivon, että voisin tulla hieman viisaammaksi 🙂

//Simon

Todennäköisesti, jos kukaan ei ole käynyt siellä tekemässä sen myöhemmin, talo on rakennettu diffuusioavoinna. Voi rakentaa diffuusioehkäiseväksi (nykyajan standardi, useilla tavoilla parempi) tai diffuusioavoinna (kuten ennen tehtiin, sillä on myös omat etunsa), mutta on typerää sekoittaa niitä.

Ehdottomasti valitsisin vaihtoehdon 2. Olisi sääli menettää kellari; suurilla raoilla sokkelin ja seinän välillä kellarista tulee pikemminkin erittäin syvä torpanperusta. Se pysyy jatkossakin viileänä, mutta on riski, että se muuttuu entistä kosteammaksi kun lämmin kostea ilma puhaltaa entistä helpommin suoraan sisään ja viilenee (ja siten luovuttaa kosteuttaan).

Ehkä tämä ei ole vastaus, jonka haluat, huolimatta siitä, miten teet, tämä on valtava projekti. Kun olet päättänyt, miten haluat toimia kellarin kanssa, olet todennäköisesti tekemisissä asioiden kanssa kuten uuden paneelin asentaminen (siitä tulee noin 15 cm liian lyhyt, jos nostat talon niin, että se on tasaisella).

Kellarin kosteuden suhteen vastaus on valitettavasti salaojitus. Jos siellä ei ole sähköä, on asioita kuten ilmankuivaimet turha miettiä. Mutta salaojittaa kellari, joka on vain osittain talon alla, kuulostaa todella helvetin työläältä koska sinun täytyy kaivaa lattian alle jne.

Joka tapauksessa, kuten sanottu, valitsisin vaihtoehdon kaksi. Nosta talo tunkkien varaan siellä, missä puu on terve, vaihda kaikki vahingoittunut puu, laita aluspaperi uuden lattiatason ja kellarimuurin väliin ja laske se sitten takaisin alas. Se tulee ehdottomasti kärsimään kosteudesta jälleen ajan myötä, mutta luultavasti se selviää 1-2 sukupolvea lisää, jos se on selvinnyt näin kauan ilman esimerkiksi aluspaperia (teet parannuksen siinä).

Itse asiassa on myös vaihtoehto 3: suoristat talon ja korjaat vahingoittuneen lattiatason, sitten rikot mahdollisen kellarilattian ja täytät kellarin jollakin kapillaarisesti katkaisevalla ja salaojittavalla (esim. Hasopor-vaahdolasilla). Sitten kaivat kunnon maakellarin jonnekin muualle tontille.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Olen tietoinen projektin laajuudesta. Siksi kukaan ei ole tehnyt mitään asian eteen aikaisemmin 🙂. Paneeli laulaa viimeisiä säveliään, joten se täytyy vaihtaa lähiaikoina joka tapauksessa. Salaojitus sen sijaan tuntuu hieman liian työläältä. On mainittava, että kellarissa on vain maa- tai soralattia.

Jatkan sitten vaihtoehdolla 2. Minulla on vielä muutama kysymys.
Millä täytän raon? Valanko sen umpeen vai käytänkö vain puuta?
Miten rakennan lattialuukun niin, ettei siitä tule kosteusongelmaa?
Savupiippu on aivan kellarin reunalla. Voiko siitä tulla ongelma, kun taloa nostetaan? Onko riski, että se jää paikoilleen ja taloa nostetaan sen ympärillä?

SWe_ SWe_ sanoi:
Kiitos hyvästä vastauksesta.
Olen tietoinen projektin laajuudesta. Siksi kukaan ei ole tehnyt asialle mitään aiemmin 🙂. Paneeli on viimesiä aikojaan käytössä, joten se täytyy vaihtaa lähitulevaisuudessa joka tapauksessa. Salaojituksen tekeminen tuntuu sen sijaan vähän liian työläältä. On mainittava, että kellarissa on vain maapohja.

Siirryn vaihtoehtoon 2. Minulla on muutama kysymys jäljellä.
Miten täytän raon? Valan kiinni vai käytänkö vain puuta?
Miten rakennan lattialuukun niin, ettei siitä tule ongelmaa kosteuden kanssa?
Savupiippu on juuri kellarin reunalla. Voiko siitä tulla ongelma, kun talo nostetaan? Onko riskiä, että se jää paikoilleen ja talo nousee sen ympärillä?
No mutta tottakai! :D

Se, että savupiippu jää paikoilleen ja talo nostetaan sen ympärillä on juuri se, mitä halutaan tapahtuvan. Jos savupiippu nousisi, se saattaisi kaatua...

Täytä raot sopivalla puulla. HUOM! siltapaperi kiven ja puun välissä! Riippuen siitä, miltä se näyttää, voi olla tarpeen käyttää joko paloja, kiiloja molemmilta puolilta tai kiilaksi sahattuja tukipuita. Tärkeintä on saada se vakaaksi ja hyväksi kulmien alla, jos sinulla sitten on jotain tukevaa, minkä varaan talo nojaa, sanotaan vaikka 1,5 metrin välein, se riittää todennäköisesti oikein hyvin (puhummeko siis jonkinlaisesta pienestä torpasta?)

Kuumaa vinkkiä!! Poista mahdolliset ikkunakehykset ja ovilehdet siltä puolelta taloa ENNEN kuin nostat talon. On kuultu yhtä ja toista tarinaa rikkoutuneista ikkunoista ja ovista, joita ei ole voitu avata jälkeenpäin...

Miten tarkoitat, että lattialuukku aiheuttaa ongelmia kosteuden suhteen?

• Tykkään
SWe_
  • Laddar…
Kiitos kaikista vinkeistä, nyt näen valoa tunnelin päässä. Se on vanha asuintalo, jossa on kaksi kerrosta ja arvioitu pohjapinta-ala on 50-60m2. Lasken tarvitsevani vahvoja tunkkeja. Luuletko, että 10t riittää kulmissa?

Olen miettinyt ikkunoita, mutta ongelmana on, että ne ovat jo kiinni uppoamisen takia. Täytyy yrittää pakottaa ne auki ennen kuin aloitamme, muuten täytyy vain toivoa parasta. Sisäovet eivät mene kiinni, joten ne ovat aina auki jo 😅

Kellarinluukusta ajattelin, että jos teen umpilattian koko lattian alle, en halua, että kosteus tulee ylös luukun kautta, jos se tehdään yhtä yksinkertaiseksi kuin se on nyt. Tai eikö se ole ongelma?

Saavuin mökille tänään, joten voin tarkistaa asioita, jos siitä olisi apua. Liitän pari kuvaa myös. Sisäkuvassa kamera on suorassa.

Keltainen kaksikerroksinen talo järven rannalla, ikkuna ja tynnyri edustalla, taustalla metsäinen maisema ja iltavalaistus. Keltainen puutalo metsäympäristössä, jossa on valkoiset ikkunanpuitteet ja pieni kuisti. Edessä on vihreää nurmikkoa ja puinen tynnyri. Vanha keittiö, jossa oviaukko makuuhuoneeseen. Kulunut puulattia, keittiövälineet seinällä ja vihreä laatikko polttopuiden kanssa oikealla. Maa- ja eteentymä vanhan olohuoneen tai kellarin nurkassa, valkoinen putki kiinnitetty kattoon, rosoinen kiviseinä taustalla. Vanhan talon kellari, jossa on vanha puupalkki katossa, kiviseinät ja pieni ikkuna, jonka alla on sammalta ja likaa.

10 ton riittää todennäköisesti hyvin. Olen tehnyt tämän kerran aiemmin ja rehellisesti sanottuna yllätyin siitä, kuinka helppoa se oli, kun ajattelee mitä sitä luuli. Mutta aikaa vievää, sitä se on.

Jos olet huolissasi kosteuden nousemisesta alhaalta, voit varmaankin laittaa kumilistan luukun ympärille alapuolelle?

• Tykkään
Appendix
  • Laddar…
Kiitos, nyt tunnen oloni varmaksi aloittaakseni tämän projektin 🙂

• Tykkään
torparavgrund ja 1 muu
  • Laddar…
SWe_ SWe_ sanoi:
Kiitos, nyt tunnen oloni turvalliseksi ryhtyäkseni tähän projektiin 🙂
Päivitä mielellään ketjussa, miten sitten sujuu!

• Tykkään
SWe_
  • Laddar…
Nyt olen aloittanut remontin.
On selvää, että talo on painunut, mutta se ei ole ainoa ongelma. Talo ei enää seiso talon perustan etuosassa. Jätän sanomatta, onko talo vai perusta siirtynyt. On myös selvää, että eristyksessä on ollut paljon hiiriä.

Laser näyttää korkeimman ja matalimman pisteen huoneessa, joka on noin 4x4m.

Huoneen nurkka remontoitavana; lattialla laser mittauslaite ja punainen rautakanki. Lattia- ja seinäpinnoilla näkyy vanhan talon kulumisen merkkejä. Mittanauha ja laserlinjat tiiliseinää vasten osoittavat korkeuseroja huoneen korjauksessa. Mittanauha seisoo lattialla ja seinää vasten, näyttäen korkeuden kulmassa. Laservalo osoittaa lattian tasoa epätasaisella pinnalla. Yläpohjan vanha eristys näkyy osittain poistettuna, paljastaen puupalkit ja eristysvillaa. Huoneen puupaneloitu katto ja pieni kattoikkuna näkyvissä. Vanhan talon seinässä näkyy paljastunutta eristettä ja aukkoja, joissa on merkkejä hiirten toiminnasta. Seinää on ilmeisesti siirretty. Kulmassa oleva vanha puupalkki, joka on osittain rappeutunut, ja betoniympäristö. Pieni ikkuna oikeassa yläkulmassa. Renovointiprojekti: seinä avattu, eristys näkyvissä; ilmeinen vaurio, hiiren jälkiä; talo ei ole enää perustuksilla etureunassa.

//Simon

• Tykkään
Appendix
  • Laddar…
On jännittävää seurata. Onnea matkaan.

• Tykkään
SWe_
  • Laddar…
Nyt on vihdoin talo nostettu (paitsi yksi nurkan pala). Se oli huomattavasti vaikeampaa ja raskaampaa kuin olin kuvitellut. Näin jälkikäteen ajateltuna, minun olisi pitänyt käyttää 20t tunkkeja. Mutta myös 10t on erittäin iso voima ja eniten aikaa kului siihen, että löysi jotain riittävän vakaata nostettavaa ja alustaa, joka voisi jakaa painon maahan. Kuten näette alla olevasta kuvasta, minulla on 2kpl 45x220 alustana pohjassa, jotka ovat reilun metrin pituisia, näiden yläpuolella on muutama hukkapala. Kaikki laski noin desimetrin ennen kuin alkoi vastustaa ja silloin muualla maaperä tuntuu kovalta, kun kävelee sen päällä. Taloa vasten kaikki vaan murskautui ennen kuin saimme muutaman tukevan raudanpalan, joka voisi jakaa voiman ylöspäin. Mutta se ei riittänyt, vaan meidän piti nostaa myös sisäpuolelta tunkilla, joka nosti kantolinjaa. Yhteensä on nostettu noin 12 cm.

Se on myös tehnyt selkeämmäksi sen, mitä on tapahtunut. Perustusmuuri on murtunut ja sitten taittunut sisäänpäin. Joten talo on pysynyt paikallaan.

Huomenna toivomme saavamme nostot valmiiksi ja asennettua uuden lattiarakenteen.

Lyft hus med synligt mellanrum mellan träkonstruktion och grundmur, visar stödstrukturer och bärlinor för att stabilisera huset. Kuva näyttää nostetun talon perustuksen, keskeneräisen maan ja kellarin osat. Lattiapalkki, työkaluja ja puiset portaat ovat näkyvissä. Talon nosto työn alla, tunkki käytössä talon perustuksen alla. Puuosat levittävät painoa ja tukevat nostoa.
Taloa nostetaan tunkilla, jonka alla on puunpala ja tukipuita. Näkyvissä on osa alapohjan rakenteista ja kulunut perustuskivi.

• Tykkään
Appendix ja 1 muu
  • Laddar…
Siistiä!
Mikä on suunnitelma eteenpäin?
Mihin seinä nyt nojaa?

Jag ser att jag har varor dålig på att ta bilder idag. Vilket som så har vi idag lyft färdigt det som var kvar och säkrat upp så att huset nu står själv. Vi har även reglar upp bjälklaget i ena rummet och gjort ytterramen i andra rummet. Även trossbotten är på god väg.

Det vi märkte när vi lyfte huset var att bärlinan mitt i huset i stort sett bär hela ytterväggen. Så det vi gjort är att förstärka den genom att sätta reglar på vardera sidan och sen lagt en nu syll på grundmuren som bärlinan ligger på. Regeln närmast ytterväggen ligger också dikt an mot nya och gamla syllen. Det känns väldigt stabilt så jag hoppas det också är det 😅.

Jag har också förankrat nya syllen i grundmuren vilket jag hoppas ska förhindra att grundmuren viker in sig mera. Det får tiden utvisa.
Huoneen nurkka, jossa näkyy puurunko ja betoniperustus; seinän väliin asennettu tuuletin ja porakone. Sisätilan remontti, jossa näkyy vanha kipsiseinä, paljas betoninen perustus ja ikkunat. Työkaluja ja tukirakenteita näkyy seinän alaosassa. Vanha kiviperustus vahvistettuna uusilla puupalkkien regloorilla, porakone ja harja, osana talon peruskorjausprojektia. Huoneen lattiarakenne paljastettuna, useita puuniskatiljoja, työvälineitä ja remontoitua seinää ikkunan alla näkyvissä. Huoneen lattian tukipalkit ja ikkunasta tulviva valo. Puuosat ja työkalut keskellä, tikkaat nojaavat seinään. Rakennusprojekti kesken.

//Simon

• Tykkään
Öyivind ja 2 muuta
  • Laddar…
Nyt olen palannut kotiin intensiivisen työviikon jälkeen. Lattia on asennettu, puuliesi on taas paikallaan, ja muutamat paremmat käytetyt keittiökaapit ovat korvanneet vanhat kuluneet.

Seuraavalle vierailulle jää vielä asettaa muovi kellarin maahan, ja sitten meidän täytyy tietysti tarkistaa muut pinnat nyt kun meillä on hieno lattia 🙂.

Vaikka olemme tehneet uskomattoman paljon työtä 30 asteen lämmössä joka päivä, kaikki on sujunut hyvin ja olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen.

Rakennustyömaa: Hiljattain asennettu puulattia, työkalut ja ylös taittuva luukku näkyvissä. Taustalla tikkaat ja seinäkoristeita. Uusi puulattia työkalujen ja rakennustarvikkeiden ympäröimänä. Taustalla tumma puinen seinä ja huoneen keskellä luotilauta. Uusi puulattia asennettuna huoneeseen, jossa keskeneräinen seinä ja esineitä, kuten sähköporakone ja mittalaite. Vanha puuhella ja uusittu lattia keittiössä, jossa on valkoiset kaapit, tikkaat ja pieni kaappiryhmä mausteineen. Kuva kellarista, jossa näkyy maapohja ja betoniseinät. Katossa on puupalkkeja ja putki kulkee kattoa pitkin.

//Simon

• Tykkään
InsidersUnited ja 4 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.