25 534 lukukertaa ·
12 vastausta
26k lukukertaa
12 vastausta
Kuinka kiinnittää saneerauskipsilevy masoniittiin?
Kun höyrytin tapetteja yhdestä huoneesta, huomasin, että seinämateriaali oli masonite (minulla oli sellainen tunne, koska seinä tuntui hieman heikolta).
Rakennustarvikeliikkeen kaverin mukaan masonite oli halpamateriaali, jota käytettiin osassa seiniä 70-luvulla. Hänen vinkkinsä oli laittaa kunnostuskipsilevy masoniten päälle, jotta saataisiin enemmän tukevuutta. Hän väitti edelleen, että riittää ruuvata kipsi kiinni masoniteen ilman tarvetta osua takana oleviin koolauksiin. Onkohan tämä todella totta vai pitäisikö minun yrittää löytää koolauksia, joihin kiinnittää kipsilevy?
Rakennustarvikeliikkeen kaverin mukaan masonite oli halpamateriaali, jota käytettiin osassa seiniä 70-luvulla. Hänen vinkkinsä oli laittaa kunnostuskipsilevy masoniten päälle, jotta saataisiin enemmän tukevuutta. Hän väitti edelleen, että riittää ruuvata kipsi kiinni masoniteen ilman tarvetta osua takana oleviin koolauksiin. Onkohan tämä todella totta vai pitäisikö minun yrittää löytää koolauksia, joihin kiinnittää kipsilevy?
No jaa, en tiedä olenko samaa mieltä siitä, että masonite oli huonolaatuinen materiaali. Kysy sen sijaan, mitä vaihtoehtoja silloin oli, kun se rakennettiin. Oli tavallista laittaa masonite seinille ja myös kattoon keittiössä, eteisessä ja kylpyhuoneessa, joissa haluttiin yksinkertaisesti kestävämpi pinta, usein maalattu. Olohuoneessa ja makuuhuoneessa käytettiin treetexiä. Masonite ja treetex ovat olleet käytössä pitkän aikaa, ei vain 70-luvulla. Olen vähän hämmentynyt, kun näyttää siltä, ettei sinulla ole puutavaraa masoniten takana, vain koolaukset. Ainakin aiemmin siellä oli raakaponttia tai tavallisia lautoja takana. Henkilökohtaisesti en käyttäisi saneerauskipsiä. Mielestäni se on liian kallis verrattuna tavallisiin levyihin. Mielestäni ei haittaa, jos päätät pitää masoniten takana. Siihen voi mainiosti ruuvata, jos et kiristä liikaa.
Kun kerran asennat kipsiä, panosta siihen kunnolla tai älä ollenkaan.
Kuulostaa siltä, että myyjä halusi tehdä sen helpoksi ja edullisemmaksi, mutta kunnollinen kipsi ei ole paljoa kalliimpaa.
Panosta siihen, että poistat masoniitin, tämä on erinomainen tilaisuus tarkistaa mitä sen takana on ja tutkia. Parasta on, jos voit poistaa masoniitin ja jättää vain raakapontin. Ystävä teki näin omakotitalossaan: laittoi sitten gipsin, kitkoi saumat, hioi ja laittoi tapetit ylös, asensi uuden parketin ja laittoi listat.
Kuin uutta.
Toinen etu kunnollisessa tekemisessä on se, että saat kunnollisen seinän, johon voi ripustaa asioita.
Kuulostaa siltä, että myyjä halusi tehdä sen helpoksi ja edullisemmaksi, mutta kunnollinen kipsi ei ole paljoa kalliimpaa.
Panosta siihen, että poistat masoniitin, tämä on erinomainen tilaisuus tarkistaa mitä sen takana on ja tutkia. Parasta on, jos voit poistaa masoniitin ja jättää vain raakapontin. Ystävä teki näin omakotitalossaan: laittoi sitten gipsin, kitkoi saumat, hioi ja laittoi tapetit ylös, asensi uuden parketin ja laittoi listat.
Kuin uutta.
Toinen etu kunnollisessa tekemisessä on se, että saat kunnollisen seinän, johon voi ripustaa asioita.
Remonttikipsi on huomattavasti kalliimpaa kuin tavalliset kipsilevyt, tarkista miten käy kun kyseessä on karmit, listat ja niin edelleen, jos et aio poistaa niitä. Jos aiot poistaa kaikki listat, osta tavallista kipsiä ja anna masoniitin olla paikoillaan, sillä ei ole väliä, ruuvi kiinnittyy sen takana olevaan raakaponttiin...
Etu kunnostuskipsistä on juuri se, että se vie niin vähän tilaa, että usein ei tarvitse poistaa foder ja listoja. Jos asennat 13 mm:n kipsiä, joudut yleensä salaamaan ennen kuin voit laittaa foder takaisin, mikä tarkoittaa enemmän työtä. Sinun tapauksessasi poistaisin masoniten ja korvaisin sen kunnostuskipsillä, joka todennäköisesti vie vain 2-3 mm enemmän kuin nykyinen masonit. Hiukan korkeampi hinta todennäköisesti korvautuu moninkertaisesti sillä, että säästät melko paljon työtä.
Mielestäni remonttikipsi ei ole hyvä vaihtoehto sinun tapauksessasi, koska se on niin heikko, että se seuraa pienimpiäkin seinän epätasaisuuksia ja todennäköisesti joudut tasoittamaan koko seinät saadaksesi hyvän lopputuloksen. Tavallinen kipsi peittää enemmän ja antaa tukevamman seinän minun mielestäni.
Miten ajattelit tehdä seinän kanssa sitten? Tapetoida, maalata? Onko seinä heiluvainen vai miksi tarvitset lisätukea? Minun ajatukseni on muuten, että pidät lastulevyn, kiinnität sen naulalla ja tasoitat tarvittaessa. Kun olet sitten tapetoinut, ei näy mitään eroa. Säästät paljon työtä ja saat kestävämmän, lujemman seinän. Lastulevyä on myös 6 ja 9 mm paksuisena, erinomainen alusta tapetoinnille ja maalaukselle. Ympäristöystävällistä ja allergiaystävällistä. Voi kuinka paljon puhun. En ole myyjä, minulla on vain vaikeuksia nähdä kipsin edut.
Viimeksi muokattu:
Kiitos avuliaista vinkeistä!
Ajattelin maalata huoneen seinät.
Eräs puuseppä, joka korjasi talon kylpyhuonetta, tarkasti hiljattain kyseisen huoneen seinät. Yksi neljästä seinästä oli masoniittia, kun taas kolme muuta seinää oli kipsiä. Masoniittiseinältä olin alkanut höyryttää tapettia pois (ja näin sain masoniitin näkyviin). Puuseppä kiinnitti remonttikipsiä masoniittiseinään (jotta se sopii listoihin jne., hän valitsi 6 mm levyn). Muilla seinillä hän ehdotti testaamaan maalausta tapetin päälle nähdäkseni, toimiiko se, ennen kuin aloitan höyryttämään tapettia pois. Toivottavasti voin maalata suoraan tapetin päälle kolmella muulla seinällä ja maalata uudella kipsillä päällystetyn seinän, kun olen laittanut kangasta ja tasoittanut sauman.
Ajattelin maalata huoneen seinät.
Eräs puuseppä, joka korjasi talon kylpyhuonetta, tarkasti hiljattain kyseisen huoneen seinät. Yksi neljästä seinästä oli masoniittia, kun taas kolme muuta seinää oli kipsiä. Masoniittiseinältä olin alkanut höyryttää tapettia pois (ja näin sain masoniitin näkyviin). Puuseppä kiinnitti remonttikipsiä masoniittiseinään (jotta se sopii listoihin jne., hän valitsi 6 mm levyn). Muilla seinillä hän ehdotti testaamaan maalausta tapetin päälle nähdäkseni, toimiiko se, ennen kuin aloitan höyryttämään tapettia pois. Toivottavasti voin maalata suoraan tapetin päälle kolmella muulla seinällä ja maalata uudella kipsillä päällystetyn seinän, kun olen laittanut kangasta ja tasoittanut sauman.
Levitä kerros öljypohjaista pohjamaalia ennen kuin aloitat kittaamisen. Vähiten työtä, paras tulos, eniten hajua.
Voi sori. Tarkoitan tapettiin. Kipsilevyihin ei tarvitse tehdä mitään ennen tasoittamista, paitsi teippaus.
Öljypohjainen pohjamaali minimoi kuplien muodostumisen vanhalla tapetilla. Se voi silti kuplia, mutta silloin ei voi tehdä enempää. Irrota kaikki, mikä on löystynyt, sitten öljypohjamaali, sitten pakkeli ja lopuksi maali. Onnea!
Öljypohjainen pohjamaali minimoi kuplien muodostumisen vanhalla tapetilla. Se voi silti kuplia, mutta silloin ei voi tehdä enempää. Irrota kaikki, mikä on löystynyt, sitten öljypohjamaali, sitten pakkeli ja lopuksi maali. Onnea!
Klikkaa tästä vastataksesi