Ei vaikuta siltä, että remonttikipsi olisi mikään suuri suosikki, mutta päätin silti laittaa sitä ylös meidän pieneen yläkerran vessaan. Olen repinyt pois märkätilatapetin ja vanha kipsi näyttää surkealta.

Siellä, mistä ostin remonttikipsin, heillä oli vain 900 ja he sanoivat, etteivät halua myydä 1200, koska se meni niin helposti rikki käsittelyssä. Kun nyt aion asentaa sen vanhan kipsin päälle, puuttuu osittain koolauksia, koska ne ovat 600 keskikoolauksin.

Myyjä sanoi, että yleensä kipsi asennetaan vaakasuoraan, mutta silloin puuttuu yksi koolaus vaakasaumalle. Onko sillä mitään väliä, kun seinällä on jo yksi kerros kipsiä? En tiedä onko se hyvä idea liimata, kun voisi olla vaikeaa saada levy puristettua vanhaa vasten. Vai onko olemassa jokin erityinen laajentuva ruuvi, joka toimii levyjen yhdistelyyn?

On vähän myöhäistä nyt, mutta ehkä olisi ollut parempi repiä kaikki vanha kipsi pois ja laittaa kokonaan uutta.

/Mats

Mikä on kipsilevyn takana? Jos se on lastulevy tai vastaava, niin voi vain ruuvata ilman, että miettii missä koolaukset ovat.

Vanhan kipsin takana remonttikipsi. Sen takana vain eristettä.

/Mats

Aja liimalla, toimii tosi hyvin

• Tykkään
Nyfniken
  • Laddar…
Kyllä, levyjen liimaaminen vaikuttaa olevan oikea ratkaisu. Lopulta löysin Norgipsin ohjeet ja kipsiliima näyttäisi olevan se, jolla pitää liimata. Silloin se ratkeaa ja tulee paljon helpommaksi, kun minun ei tarvitse välittää mistään koolauksista. Se, mikä hiukan huolestuttaa minua, on se, että olen jo ruuvannut levyn yhdelle seinälle, jossa koolaukset täsmäsivät. Valitettavasti sanotaan, että ruuvaaminen ei kelpaa vaan täytyy liimata. En oikein ymmärrä miksi. http://www.norgips.se/viewres/index1,1779.htm/2a4cf72cbf1aa82b74ae311b92fae44d0529736b.pdf

/Mats

• Tykkään
ChristofferRobin
  • Laddar…
liimata Ardex S48:lla, liima ja kipsilevyt reagoivat keskenään ja muodostavat lähes homogeenisen yksikön, mitä ei tapahdu ruuvin kanssa.
Irrota levy ja liimaa se paikalleen sen sijaan, kiinnitä jokunen ruuvi sinne tänne tarvittaessa, mutta irrota kaikki ruuvit, kun liima on kovettunut.

Mikä on riski ruuvaamisessa? Kipsilevyjähän ruuvataan normaalisti kiinni ja se menee ihan hyvin. Onko riski, että ruuvit menevät levyn läpi? Levyn keskiosa on lisäksi merkitty pienillä viivoilla tasaisin välein, ajattelin, että ne ovat ruuvien merkkejä.

Ostin kiinnityslaastia, jonka on tarkoitus olla tarkoitettu kipsilevyjen kiinnittämiseen ja Norgips suosittelee kiinnityslaastia, joten toivon, että se toimii yhtä hyvin kuin Ardex S48

/Mats

eihän siinä ole riskiä jos sinulla on tukipuut takana, mutta kuten ymmärsin, levyjen mitat olivat väärät, siksi suositus on liimata ne sen sijaan

Joissakin tapauksissa se ei pidä paikkaansa, mutta pystyttämäni levy on kiinnitetty kolmella ruuvirivillä. Yksi kummassakin reunassa ja yksi keskellä. Loput levyt liimaan. Tuntuu siltä, että se pysyy riittävän hyvin. Se oli vähän kuin kengänhornilla sovittamista ja vaikeaa saada se pieneen huoneeseen, joten olen iloinen, ettei sitä tarvitse poistaa.

/Mats

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.