Olen ostanut uudet listat yhteen huoneeseen ja ne ovat juuri nyt lattialla siinä huoneessa. Kuinka kauan niiden pitäisi olla siellä, jotta ne eivät myöhemmin kutistuisi? Mikä on lyhin aika?

...onko se temppu, joka toimii oikeasti?

Listat, kuten kaikki muukin puu, liikkuvat vuoden aikana ilman kosteuden muuttuessa.

Minä naulaan ja liimaan (myös päätypintaa) listat ja teen pehmeät saumat ennen kuin maalaan viimeisen maalikerroksen, silloin näytän välttävän halkeamat jne., riippumatta siitä, mihin aikaan vuodesta asennan listat.

• Tykkään
guggen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sanoi:
...toimiiko tämä temppu todellisuudessa?

Listat, kuten kaikki muutkin puuosat, liikkuvat vuoden aikana kosteuden muuttuessa.

Naulaan ja liimaan (myös päätypinta) listat ja käytän pehmeää tiivistystä ennen kuin maalaan viimeisen maalikerroksen, niin näyttäisi välttyvän halkeamilta jne. riippumatta siitä mihin aikaan vuodesta asennan listat.
Kyllä se toimii, olen huoneessa, jossa minulla on todiste ikkunan ympärillä. Ostin listat 2:een 3:sta ikkunasta ja asensin ne suhteellisen nopeasti ajattelematta, että niiden pitäisi levätä. Lopulta sain 2 mm raot 45 asteen sahauksien väliin, jotka jouduin täyttämään. Kolmanteen ikkunaan ostin listan myöhemmin, mutta olin laiska asentamaan sen, joten se sai levätä siellä useita kuukausia, sahasin ja naulasin sen ja se ei ole kutistunut pätkääkään. Mietin kuitenkin, mikä on minimiaika, jotta listat ehtivät tottua ennen asennusta.

Ok, ja miten sopii se, että olen tehnyt viisikymmentäyksi ikkunaa ja ovea enkä koskaan antanut minkään levätä ennen kuin asennan listat logiikkaan täällä? Ei halkeamia.

Uskon, että on tärkeämpää olla ostamatta märkää puutavaraa kuin antaa asioiden levätä... sekä asentaa oikein.

• Tykkään
sturnus
  • Laddar…
Se riippuu... muutama päivä... viikko.

Katso, miten se on säilytetty myyjällä, ulkovarasto tai sisävarasto.

/ATW

MathiasS MathiasS sanoi:
Ok, ja kuinka sopii se fakta, että olen tehnyt viisikymmentäikkunaa ja ovea eikä koskaan ole ollut mitään halkeilua ennen kuin kiinnitän listat logiikan mukaan? Ei halkeamia.

Uskon, että on tärkeämpää olla ostamatta kosteaa puuta kuin antaa asioiden levätä... sekä asentaa oikein.
Ostat aina sisätiloissa säilytettyjä listoja... tai et ehkä ole niin nopea laittamaan niitä kuin luulet... ;)

Annan aina listojen levätä pari kolme vuotta ennen kuin laitan ne kiinni.

/ATW

• Tykkään
tergo ja 1 muu
  • Laddar…
Se vaihtelee. Viime vuosina enimmäkseen sisätiloissa säilytetty. Mutta, näen selvemmän korrelaation siinä, miten olen asentanut kuin siinä, miten listat on säilytetty.

Jos en ole liimannut ja naulannut listoja kiinni + liimannut päätypuita kohtaan, missä listat liitetään kulmassa, ne halkeavat, aina, ennemmin tai myöhemmin. Siellä missä olen tehnyt "oikein", on *hyvin* harvinaista, että se halkeaa.

• Tykkään
nino
  • Laddar…
Ne jotka olen ostanut ovat Byggmaxilta ja niitä säilytetään ulkona katon alla, voi olla viisasta antaa niille muutama päivä kotiutua :)

Muutaman viikon ne yleensä saavat maata.

Uskon, että listoissa olevan kosteuspitoisuuden on tärkeämpää kuin levon aika. Jos ostat listoja talvella, jotka ovat olleet pitkään matalassa ilmankosteudessa sisätiloissa, ja asennat ne, ne todennäköisesti turpoavat ennemmin kuin kutistuvat asennuksen jälkeen, ja jiirit todennäköisesti sulkeutuvat ennemmin kuin avautuvat. Tällainen liimattu sauma kestää yleensä hyvin.

Jos ostat jotain, mikä on ollut korkeassa kosteudessa ja kuivuu asennuksen jälkeen, todennäköisesti jiirit avautuvat, ja liimaus on todennäköisesti liian heikko pitämään niitä kiinni. Yritän itse välttää rakennuslatoja, jotka myyvät listoja heidän kylmästä varastostaan/driveinistä, koska mielestäni ne voivat olla liian kosteita

Liimaaminen ja kunnollinen kiinnitys on joka tapauksessa edellytys.

• Tykkään
basseman
  • Laddar…
Te, jotka olette kokeneita, saattavat tietää, miksi leveät listat, kuten oven ympärillä, täydellisesti jiiriin sahatut asennuksen aikana, usein halkeavat jiirin sisäosasta, mutta harvoin ulkoreunasta, jossa listat kohtaavat?

• Pyökkinen ovenkarmi, jonka listat on kiinnitetty jiiriin. Kysymys siitä, miksi sisäreuna halkeaa helposti jiiristä.
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Zcalman
  • Laddar…
H Hybro sanoi:
Te, jotka olette kokeneita, tiedätte ehkä, miksi leveät listat, kuten oven ympärillä, täydellisesti jiiriin asennuksen yhteydessä, yleensä halkeavat jiirin sisäreunassa, mutta harvoin ulkoreunassa, missä listat kohtaavat?
Se johtuu siitä, että listat kutistuvat eniten leveydeltään ja lähes eivät ollenkaan pituudeltaan. Silloin rako suurenee sisänurkassa ja ulkonurkasta tulee tiukempi.

• Tykkään
Nissens ja 5 muuta
  • Laddar…
S Snickarkirre sanoi:
Tämä johtuu siitä, että verhous supistuu eniten leveydeltä ja melkein ei ollenkaan pituudelta. Silloin rako kasvaa sisänurkassa ja ulkonurkasta tulee tiukempi.
Oikein

• Tykkään
Snickarkirre
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.