5 896 lukukertaa ·
6 vastausta
6k lukukertaa
6 vastausta
Kuinka jyrsitään suoraan?
No niin. Jos näitte lankani riehuvasta porakoneesta, luulette varmaan, että minulla ei ole mitään otetta sähkötyökaluihini.
Mutta kaivoin esiin käsijyrsimeni pitkästä käyttämättömyydestä ja yhtäkkiä en enää pysty jyrsimään suoraan.
En tarkoita vapaalla kädellä, vaan minun piti jyrsiä ura laudan reunaa pitkin ja tietysti asetin toisen laudan tueksi, jota vasten tasaisen "jalan" osa liukuisi.
Suoraan se EI mennyt!
Enemmänkin kuin lapsen piirtämä viiva, vähän hutkien sinne tänne.
Olen kokeillut siirtää jyrsintä molempiin suuntiin. Yhtä huonosti.
Olen kokeillut käyttää kahta ohjauslautaa, joiden välissä jyrsin voi liukua. Mutta se pieni millimetri, joka kuitenkin tarvitaan, jotta jyrsin pystyy liikkumaan, onnistuu silti käyttämään heilumiseen.
Reunan jyrsintä terällä, jossa on pieni rulla, joka liukuu reunaa pitkin, sujuu hienosti.
Ongelma on siis, kun minun pitäisi jyrsiä ura hieman kauemmas reunasta.
Mitä teen nyt väärin?
Mutta kaivoin esiin käsijyrsimeni pitkästä käyttämättömyydestä ja yhtäkkiä en enää pysty jyrsimään suoraan.
En tarkoita vapaalla kädellä, vaan minun piti jyrsiä ura laudan reunaa pitkin ja tietysti asetin toisen laudan tueksi, jota vasten tasaisen "jalan" osa liukuisi.
Suoraan se EI mennyt!
Enemmänkin kuin lapsen piirtämä viiva, vähän hutkien sinne tänne.
Olen kokeillut siirtää jyrsintä molempiin suuntiin. Yhtä huonosti.
Olen kokeillut käyttää kahta ohjauslautaa, joiden välissä jyrsin voi liukua. Mutta se pieni millimetri, joka kuitenkin tarvitaan, jotta jyrsin pystyy liikkumaan, onnistuu silti käyttämään heilumiseen.
Reunan jyrsintä terällä, jossa on pieni rulla, joka liukuu reunaa pitkin, sujuu hienosti.
Ongelma on siis, kun minun pitäisi jyrsiä ura hieman kauemmas reunasta.
Mitä teen nyt väärin?
Onko jyrsin terä suora?
Lisään syvyyttä asteittain, joten ongelma ei varmasti ole syvyydessä. Mutta on totta, että olen kokeillut vain yhdellä jyrsin-terällä, joka voisi olla tylsä tai saanut kolhun, mikä tekee siitä vinon. Tämä minun olisi pitänytkin itse ajatella tarkistaa, teen sen ja palaan asiaan!
Klikkaa tästä vastataksesi