1 900 lukukertaa ·
2 vastausta
2k lukukertaa
2 vastausta
Kuinka hyvin eristää puuranko/kivivilla verrattuna kevytsoraharkkoihin?
Minulla on 40-luvun talo, jossa autotalli on kellarissa ja siihen kuuluu aikakaudelle tyypillinen betoniramppi, joka johtaa parioviin. Olen aiemmin jakanut autotallin kahtia ja tehnyt toisen puolen tv-huoneeksi. Nyt aion vaihtaa vanhat pariovet. Ajatuksena on rakentaa seinä ja asentaa siihen tavallinen sisäänkäyntiovi, mahdollisesti hieman leveämpi malli.
Siitä tulee pieni seinäosa, noin 2,5 metriä leveä ja 2 metriä korkea. Olen saanut tarjouksia tämän rakentamiseen joko
- puukehyksellä, 145 mm kivivillalla, vanerilla ja kipsillä sisäpuolella ja jonkinlaisella kuitusementtilevyllä ulkopuolella, tai
- 150 mm lecaharkoilla ja rappauksella sisä- ja ulkopuolella
Luulen, että leca ja rappaus olisivat erittäin hienoja ulkoa ja sopisivat hyvin yhteen muun rapatun perustuksen kanssa, mutta entä eristys? Tuleeko autotallista merkittävästi kylmempi lecaharkoilla?
Siitä tulee pieni seinäosa, noin 2,5 metriä leveä ja 2 metriä korkea. Olen saanut tarjouksia tämän rakentamiseen joko
- puukehyksellä, 145 mm kivivillalla, vanerilla ja kipsillä sisäpuolella ja jonkinlaisella kuitusementtilevyllä ulkopuolella, tai
- 150 mm lecaharkoilla ja rappauksella sisä- ja ulkopuolella
Luulen, että leca ja rappaus olisivat erittäin hienoja ulkoa ja sopisivat hyvin yhteen muun rapatun perustuksen kanssa, mutta entä eristys? Tuleeko autotallista merkittävästi kylmempi lecaharkoilla?
Olen itse voinut lukea, että:
- Lättklinker (Leca) (λ=0,079–0,120)
- Mineralivilla (λ=0,034–0,040)
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 857 viestiä
mja, nytähän lecablock ei ole tarkoitettu korvaamaan eristystä, vaan runkoa/säännöstöä. Joten se on kuin vertaisi omenoita ja päärynöitä keskenään.
Rakenna mieluummin kapeampi lecamuurin, jonka taakse asetat ensin eristyksen, niin saat molemmat.
Rakenna mieluummin kapeampi lecamuurin, jonka taakse asetat ensin eristyksen, niin saat molemmat.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Förslag på vattenlås till golvvalopp
Badrum -
Fjärrvärme-svalt i huset
Fjärrvärme & Gas -
Hur väl stämmer Eniros måttfunktion?
Köpa & Sälja hus -
Valitaanko lekaharkot vai puurunko alakertaan?
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Garage -- trästomme eller betong? Och: varför isolerar man egentligen?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus