Hei kaikki!

Minulla on melko pieni autotalli, jonka seinät on rakennettu 28 cm sinibetonista, mikä itsessään pitää kohtuullisen hyvän U-arvon. Katto on kuitenkin täysin eristämätön, ja siinä on vain raakalautaa ja kattopaperia. Betonilaatta on eristämätön.

Haluan nyt eristää autotallini, jotta voin pitää lämmön paremmin kuin nykyisin. Tavoitteena ei ole pitää 20 astetta ympäri vuoden, mutta mielellään noin 5-7 astetta ilman suurempia ongelmia talviaikaan jonkin öljykäyttöisen lämpöpatterin tai vastaavan lämpövahdin avulla.

Ajatukseni on asentaa hunton puukuitueristys kattopalkkien (tai kattotuolien, jos haluaa) väliin, ja höyryjarru (koska minulla on pari rullaa jäljellä talon remontista) ja sen jälkeen raakalautalevyt tai vaihtoehtoisesti OSB, joka toimiisi uutena hienona sisäkattona.

Haasteena on, että kattokulma on loiva, en muista tarkkaan mutta noin 5-6°, ja kattopalkit kulkevat kohtisuoraan kallistukseen nähden, mikä tarkoittaa, että osastot menevät poikittain autotallin yli eikä pituussuunnassa.

Miten teen ilmanvaihtoraon ja tuuletuksen kanssa?
Onko niitä edes tarpeen olla? Eihän siellä koskaan ole mitään lämmintä tai kosteaa, lukuun ottamatta märkiä polkupyöriä, joitain märkiä ulkokalusteita syksyllä jne.

Yksinkertainen piirros autotallin kattorakenteesta, jossa näkyy poikittaiset kattotuolit, matala kaltevuus ja merkitty ovi toisessa päässä.
Vihreä: portti

terveisin
G

Henkilökohtaisesti en koskaan rakentaisi kattoa ilman tuuletusväliä. Mitä on autotallin sivuilla? Voiko molemmille pitkille sivuille ottaa tuuletusaukkoja?

• Tykkään
Jansson69
  • Laddar…
Rickard.
Pahvikatot ovat yleensä melko kosteudenkestäviä, koska sen alla tulee niin pirun kuuma, mikä ajaa kosteuden pois, joten voit kokeilla ilman, jos haluat.
Toinen ratkaisu, joka ei ole niin tee-se-itse-ystävällinen, mutta voi olla hyvä ratkaisu, on laittaa kova eristys kattohuovan päälle ja sitten vielä yksi kerros hitsattua kattohuopaa.

Rickard. Rickard. sanoi:
Papptak ovat melko immuuneja kosteudelle yleensä, koska niiden alla tulee niin pirun kuuma, mikä karkottaa kosteuden, joten voit kokeilla ilman, jos haluat.
Se edellyttää, että katto saa auringonpaistetta suuren osan päivästä, ilman puiden tai muiden varjostusta.
Lisäksi se ei riitä, koska tämä ilmiö tapahtuu pääasiassa kesällä, kun taas talvikaudella auringon ollessa poissa tai ollessa esillä vain lyhyen ajan, se on matalalla, jolloin matalakatto ei saa siitä paljoakaan hyötyä.

Se, että eristekerros kostuu hieman lyhyeksi ajaksi, voi olla ok, mutta avainkriteeri on lyhyt aika, sen on sitten voitava kuivua ennen kuin home alkaa kasvaa. Lyhyt aikaväli on päiviä tai ehkä joku viikko, ei puoli vuotta.

Ilman ilmanvaihtoa olevat katot voivat, jos onnea on, toimia etelään suuntautuvilla jyrkillä katoilla.

• Tykkään
Jansson69
  • Laddar…
Rickard.
Okei, se ei oikein vastaa minun monivuotista kokemustani huopakatoista, mutta se on ehdottomasti riskirakenne.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.