Hei! Haluan asentaa kattovalaisimen ja kohdassa, johon haluan sen, kulkee teräspalkki katossa. Kuinka teen sen ja mitä työkaluja tarvitsen? Ystävällisin terveisin, Lina

Onko teräspalkki näkyvissä katossa, ei muuta pintakerrosta?

Jos lamppu on erittäin kevyt, pitäisi riittää, että kiinnität kannan epoksiliimalla.

Silti voin valita poraamisen ja kierteityksen koneruuvia varten,
tai vaihtoehtoisesti käyttää ruuvia + mutteria.

M5-ruuvi saattaa riittää.

Kuinka aiot vetää sähköt?

KungAnka sanoi:
Du kan ju prova med Clas Ohlsons 50 kg magnet. [linkki]
Good thinking :thumbup:

Vi får hoppas att det inte är en stor kristallkrona.

Men är det vanligt med synliga stålbalkar i taket?

• Tykkään
linegarden
  • Laddar…
RoTe
Magneetti jos se on hienosti maalattu tai hitsaus jos se on enemmän karkea. Kaikki riippuu siitä, mikä tyyli on. :D

• Tykkään
linegarden
  • Laddar…
Kiitos vastauksistanne! Teräspalkki ei ole näkyvissä. Olen kipsannut katon ja luultavasti kipsin ja teräspalkin välissä on vähän tilaa. Uskon, että ennen terästä on noin 2-4 cm. Joo, kyseessä on aika suuri kruunu, joka pitäisi laittaa ylös.... noin 12 kg :eek:
Haha, ehkä magneetti voisi toimia ;), mutta uskon enemmän lampun kiinnittämiseen kierteillä. Minulla on sähköpistorasia noin 20 cm päässä paikasta, johon kruunu pitäisi laittaa.

Mietin muuten... jos käyttää magneettia, niin teräspalkin ja magneetin täytyy kai olla suoraan kiinni toisissaan?? Tai toimiiko se muutaman cm raolla?

linegarden sanoi:
Mietin muuten... jos käyttää magneettia, niin onko pakko, että teräsparru ja magneetti ovat suorassa kosketuksessa toisiinsa?? Vai toimiiko muutaman cm raon kanssa?
Ei, se ei ole lainkaan mahdollista!

Ja suosittelisin välttämään hitsausta "olohuoneessa". Luulen, että voi tulla hieman ongelmia vakuutusyhtiön kanssa, kun taloa rakennetaan uudelleen.

Vaikuttaa siltä, että minun arvaukseni porata-kierre-ruuvata voisi olla paras vaihtoehto.
Jos onni on mukana, voit ehkä vetää sähköputken kokonaan lampulle asti (tietenkin uudella johdolla),
joten asennuksesta tulee siistimpi.

Hyvää joulun jatkoa!

Tarkoitatko viedä virtajohto katon sisäpuolelle? Ja ei, hitsauksesta EI tulisi kysymykseen! ;)

linegarden sanoi:
Tarkoitatko vetää sähköjohdon katon sisäpuolelle? Ja ei, hitsaamisesta EI tule kysymykseen! ;)
Kyllä, juuri niin. Tai pikemminkin vetää "kiinteä asennus" siihen, mihin lamppu tulee sijoittaa.

Sehän näyttäisi paremmalta kuin jos se kytketään jostain muualta.
Mutta ehkä se on silti ihan ok. Mitäpä 20 senttimetriä...

Mutta itse lamppujohdon et voi vetää katon yläpuolelle.

Nyt uskon, että on melko suuret marginaalit, kun lasketaan, minkä palkin pitäisi olla, mutta on hyvä tietää, että sekä hitsaus että poraus vaikuttavat lujuuteen.
Olen kuullut, että joissakin tuulivoimaloissa ei haluta porata tai hitsata, käytetään magneetteja kiinnittämään tikkaat, joita pitkin kiivetään huipulle.

Lostmoose sanoi:
Nyt uskon, että laskemalla, minkä palkin pitää olla, on melko suuret marginaalit, mutta on oltava tietoinen, että sekä hitsaus että poraus vaikuttavat lujuuteen.
Olen kuullut, että tietyissä tuulivoimaloissa ei haluta porata tai hitsata, vaan käytetään magneetteja kiinnittämään tikkaat, joita pitkin kiivetään huipulle.
Joissakin tuulivoimaloiden tikkaissa on magneetit, mutta se ei ole normaali menettely, vaan siellä on hitsatut putket, joissa on kierteet, joihin tikkaat pultataan! ;) Mutta totta kai, magneetit toimivat, vähän jännittävää luottaa niihin 100 metrin korkeudessa! ;P

RoTe
Ei siksi, että se olisi ajankohtaista nyt, mutta mitä tarkoittaa ei hitsata? Minulla on ollut putkimies kotonani, joka on käyttänyt kaasuliekkiä 2 cm päässä seinästä juottaessaan kupariputkia. Ei ole syttynyt mikään palamaan... Tietenkin täytyy ryhtyä tiettyihin varotoimiin!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.