Hei.
Olen harkitsemassa vapaa-ajan asunnon ostamista ja olen löytänyt kohteen, jolla on hyvä sijainti, koostuu kahdesta talosta, hyvä hinta (ei niin outoa tosin ottaen huomioon rakennusmateriaali?, välittäjä on myös laskenut hintaa, koska talo on nollaverotettu!) jne jne.

Kuitenkin toinen talo on rakennettu vanhoista ratapölkyistä ja ne on kyllästetty kreosootilla. Meillä on aikomus purkaa tämä talo ja rakentaa uusi muusta materiaalista mutta ehkä käyttää samaa perustusta???
Kysymys kuuluu, onko jollakin kokemusta tällaisen talon purkamisesta? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Voiko puutavaran viedä mihin tahansa?

Voiko talon ympärillä oleva maa, vesi (kaivo on tosin noin 50 m talosta), perustukset, vanha sisustus olla vaurioitunut?

Toinen talo on kuitenkin tehty eri materiaalista ja siellä ajattelimme asua mahdollisen remontin aikana jne...se sijaitsee noin 150 m päässä toisesta.

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku maassamme voisi vastata näihin kysymyksiin tai jakaa omia kokemuksiaan kanssamme!

Yst. terv.
Fredrik

Vaikea kysymys vastata, josko Kreosootti monien vuosien jälkeen edelleen sisältää haitallisia aineita. Ehkä SJ tai Televerket on tutkinut, kuinka asia oikeasti on heidän ratapölkkyjensä ja puhelinkapulojensa kanssa ympäri Ruotsin luontoa. Sitä on myös myyty suuria määriä muun muassa omakotitalojen omistajille, jotka ovat sahailleet ja nikkaroineet näiden kanssa. En ole kuullut raportteja, että ihmiset olisivat myrkyttyneet näistä ratapölkyistä. Myös kunnat rakensivat leikkipaikkoja, joissa vanhat ratapölkyt olivat mukana. Luulen myös, että talossa, josta puhut, on niin paljon hämähäkkejä ja muita ötököitä kuin missä tahansa muussa paikassa. Jos ratapölkyt ovat seinien sisällä, voin kuvitella, että ne saattavat tuottaa joitakin hajuja, kun paneelit tai muuta poistetaan. Mutta että ne vaikuttaisivat pohjaveteen/kaivoon niin monen vuoden jälkeen, epäilen, mutta siksi ei tarvitse pinota jäänteitä vedenottoalueen/kaivon viereen. Toisaalta Kreosootti oli erinomaista kyllästyksenä (minulla on itselläni yksi purkki jäljellä :)
cuprinol.jpg

Kreosootti on sekoitus kemiallisia aineita ja sitä löytyy kasviterpeenistä ja kivihiilitervasta. En tiedä millä määrillä. Kasviterpeeniä käytetään yhä puun ulkoinen kyllästämiseen, joten siitä on ilmeisesti enemmän hyötyä kuin haittaa, jos sitä käytetään oikeassa paikassa :-/. Kreosoottia sisältäviä aineita ei voi käsitellä miten tahansa, eikä niitä saa valuttaa maahan, kuten on tapahtunut terva- ja hiilituotannon aikana, missä massoittain pylväitä ja vastaavia kyllästettiin... jotka nyt tarvitsevat maaperän puhdistamista. Eräässä mielessä kasviterpeeni on puun luonnollinen suoja-aine ja sitä on alun perin puussa, mutta ei niin suuressa määrin kuin silloin, kun kyllästämme laudan erittäin voimakkaalla seoksella. En pelkäisi asua tässä talossa, kunhan ei ole suoraa kosketusta kyllästettyihin pintoihin eikä häiritsevää hajua sisätiloissa. Etsi lisää tietoa kreosootista ja hanki tietoa siitä, mitä oikeastaan pelkäät ;).
gaia

Pukeutuneena vihreisiin vaatteisiin ja AK kädessäni 8-) osallistuin noin 20 vuotta sitten tukevien bunkkerien rakentamiseen, joiden suoria osumia kestävät katot tuettiin vanhoilla ratapölkyillä ja pylväillä. Ne oli kyllästetty kreosootilla. Osallistuin tämän puutavaran sahaukseen. Kun ajattelen, miltä minun ja muiden moottorisahureiden iho näytti ja miten ne, jotka työskentelivät näiden bunkkerien sisällä, voivat, en haluaisi huvittaa itseäni sellaisella purkutyöllä. En edes kunnon keho- ja hengityssuojilla....

Kreosootti sisältääkö arsenikkia? Ei kovin terveellistä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.