Olen samaa mieltä siitä, että ylähirsi on liian heikko. Sen täytyy olla järeämpi, mutta se riippuu myös hieman ristikoiden välimatkasta, eli kuinka pitkä ylähirren on oltava.
Mitä tulee rakennuspuuhun tai 45x195:een, en oikeastaan ymmärrä, miksi rakennuspuu olisi parempi. 195 kestää paljon enemmän kuormitusta kuin 140 (rakennuspuu). Poikkivoimia ja leikkausvoimia voidaan parantaa vinoilla tuilla ja poikittaisilla palkeilla.
Tavallisen tukihirren, kuten 45x195, etu on, että kiinnitykset on helppo tehdä sekä itse ristikkoon (esimerkiksi 2 pulttia) että kalliota vasten.
195x45:n poikkileikkausala on 8775 mm2
120x140:llä on 16800 mm2 ...
Jos teet viimeisimmän piirustuksesi mukaan, ei todennäköisesti ole hyötyä rakennushirrestä..
Jos teet kolmioita, eli kolme rakennushirttä ja kiinnität vaijerin taakse (mitä ehdottomasti suosittelen), saat vain puristusvoimia puuhun, jolloin sinun täytyy välttää puun taipumista... Rakennushirsi kestää sitä huomattavasti paremmin, koska poikkileikkausala kaksinkertaistuu...
Ostaisin litteää terästä, 100x10, ja tekisin uran keskelle rakennushirttä. Poraisin reikiä vinosti kallioon ja kiinnittäisin raudoitusraudat kemiallisilla ankkureilla... Sen jälkeen pystyttäisin rakenteen (yläkehällä katkaisisin ulkokehät vinosti ja vetäisin kierretangon kaikkien kolmen läpi) ja lopuksi hitsaisin litteät teräkset raudoitusrautoihin...
2 eteenpäin, sinne suurin voima menee ja se ei ole yhtä paljon esteenä itse radalle.
En usko myöskään, että kulma on superkriittinen, jos sahaat suunnilleen kuten yllä olevassa kuvassa, siitä tulee varmasti loistava. Mutta muista, että kahden jalan eteenpäin täytyy olla kiinnitetty maahan samalle korkeudelle tai sinun täytyy säätää sitä varten. Et halua, että koko rakennelma kallistuu.