Hei, ajattelin rakentaa kotiin vaijeriliukumäen kahden paksun puun väliin mahdollisuudella kiinnittää taakse indra-puun takana, matka on noin 60 metriä ja sen tulisi kestää aikuista, kysymykseni on, minkälaista vaijeria ja mikä paksuus tarvitaan.
Täydellinen vaijerin laskenta ei ole aivan yksinkertaista. Voit kuitenkin rakentaa turvallisuutta korkeammalla turvatekijällä ja konservatiivisella laskelmalla.
Olen juuri rakentanut köysiradan lapsille (kyllä - itselleni myös tietenkin ), joten jaan vähän kokemuksiani.
Aloittaaksesi sinun on pituuden lisäksi tiedettävä, kuinka paljon joustoa haluat eri kuormilla (tai voit sietää, koska se vaikuttaa siihen, kuinka korkealle vaijeri on asetettava puihin). Itse laskin, etten itse osuisi maahan samalla kun vaijeri ja kaikki kiinnityskomponentit kestävät myös sen, että puut voimakkaassa tuulessa epäsynkronoidusti voivat liikkua jopa 3-4 cm kumpaankin suuntaan. Annan joitakin karkeita laskelmia, mutta huomaa, että ne ovat vain karkeita eivätkä ota huomioon venymää tai dynaamisia voimia. En myöskään ole vaijerin asiantuntija, joten voi olla epätarkkuuksia, jotka joku tietävämpi voi huomauttaa .
Minun tapauksessani, 38 metrin vaijerilla ja 2 metrin laskukorkeudella, valitsin kiristää vaijerin seuraavasti (kaikki joustot keskellä).
Kuormittamaton jousto (oman painon kokonaispaino noin 25kg): 50 cm
Jousto istuimen+köyden+vaunun 35 kg kokonaista painoa: 70 cm
Jousto lapsella, joka painaa 55 kg: 100 cm
Aikuisen 125 kg kokonaista painoa: 150 cm
Aikuiselle tämä antaa noin 1500 kg kuorman vaijeriin ja 750 kg päihin. Tämä on vain trigonometrinen esitys voiman komponentteista.
Tämän pohjalta halusin vähintään 3:n turvatekijän aikuiselle (lapsille se on noin 5). Siksi valitsin Swedol-vaijerin, jonka halkaisija on 10 mm ja 216 lankaa ja murtolujuus 5300 kg. Ei halua tulla tunnetuksi, joka tappoi naapurin lapsen köysiradalla?
Saman laskelman mukaan 60 metrin vaijerillesi (jolla on ehkä vähintään 12 mm halkaisija = vähintään 45% enemmän omaa painoa metriä kohden), saan noin 3400 kg kuorman vaijeriin aikuiselle, joka painaa 90 kg. Tyypilliselle 12 mm vaijerille tämä on turvatekijä, joka on hieman yli 2, mikä on ehkä vähän. Jos voit sallia jouston 2 metriä tai enemmän aikuiselle, alat lähestyä turvatekijää 3 tai enemmän. Nämä laskelmat voivat myös olla konservatiivisia.
Aloittaisin siinä tapauksessa siltä osin, ja sitten voit laskea mitä se tarkoittaa asennuskorkeuden suhteen puissa (se voi olla jopa 5+ metriä korkealla). Minun piti rakentaa kunnon ramppi tätä varten, mikä toimii onneksi myös pulkkamäkenä.
Tarvitset myös hyvät kiinnitykset muuten. Olen käyttänyt yhdistelmää sakkelikaaria (3 kummassakin päässä) sekä kuormansitomista x 2 kummassakin päässä (2 tonnin työpaikka, 4,8 tonnin murtolujuus). Jotta ne kestäisivät ajan mittaan ja puiden vuoksi, olen laittanut 5 mm kumia (Biltema) kuormansitomisen ja puiden väliin.
Asennuksen aikana on hyötyä vetopaloista, kuormansitomisesta, vinssistä ym. Käsivoima ei valitettavasti riitä pitkälle . Varmista, ettet vahingoita mitään komponenttia, jota käytetään kiinnityksessä, koska se voi vaikuttaa voimakkaasti murtolujuuteen.
Tavalliset vaijerilukot eivät myöskään ole hyväksyttyjä tähän. On joitakin, joita kutsutaan IronGripiksi. En saanut niitä itse valitettavasti, joten se on tällä hetkellä heikoin lenkkini.
Vaimentaminen oli erikoisratkaisu. Voisin jakaa joitakin kuvia, jos se on kiinnostavaa.
Olen kiinnostunut vaimennuksesta! Ostin valmiin zipline-radan, mutta koska siinä ei ole vaimennusta, sen on mentävä melko hitaasti, jotta lapset ehtivät pysähtyä. Arvaa onko se hauskaa, kun se menee hitaasti?
Tämä vaimennus on siis tyypillinen koti-hack, koska oli mahdotonta löytää valmista vaimennusta tai pitkää jousta järkevään hintaan. Komponentit:
Tennisbollar (2x12 pack Jula)
Stängselfjäder
Putkieristys (jousen ja vaijerin välissä suojaten vaijeria)
Kuminen ovistoppari kauimpana
Putkikiinnike (jotta ovistopparin voi kiinnittää vaijeriin.
Voit helposti jättää pois jousen+putkieristyksen. Otin ne, koska minulla oli ne keräämässä pölyä.
Näyttää ehkä vähän huonolta, mutta toimii erinomaisesti vaimennuksena !
Se oli hieno vaimennus. Huoleni on, että kahva menee rikki, kun se osuu vaimentimeen. Meidän zipline on jotain, joka vaimo osti kalliilla rahalla. Mitä olet käyttänyt "vaununa" tai liukupyöränä tai miksi sitä nyt kutsuisi?
En tiedä, miltä teidän ziplinen kahva näyttää. Mutta kun kelkka osuu tennis- tai pesäpalloihin, en näe, että mikään menisi rikki (paitsi ne pallot). Meillä ei ole kahvaa, vaan pidämme kiinni synteettisestä hampunarusta, joka on kiinnitetty kelkkaan. Kelkka on nimeltään Petzl Tandem Speed. Se toimii hyvin itse asiassa!
Katsoin myös ensin kalliita valmiita ziplines-järjestelmiä, mutta ne jäivät pois rajallisen pituuden ja painon vuoksi! (Haluamme kuitenkin itsekin käyttää sitä). Tämä osoittautui lopulta huomattavasti kalliimmaksi, mutta se oli luultavasti sen arvoista.
En tiedä, miltä zipline-kahvasi näyttää. Mutta koska rulla osuu tennispalloihin, en usko, että mikään menee rikki (paitsi tennispallot sitten). Meillä ei ole kahvaa, vaan pidetään kiinni synteettisestä hamppuköydestä, joka on kiinni rullassa. Rulla on nimeltään Petzl Tandem Speed. Toimii hyvin, itse asiassa!
Katselin myös "kalliita valmiita" ziplineja ensin, mutta ne jäivät pois käytöstä rajoitetun pituuden ja painon vuoksi! (Haluaa tietysti ajaa itsekin). Nyt tämä osoittautui merkittävästi kalliimmaksi, mutta kyllä se oli sen arvoista.
Plundraren
Hei Plundraren. Olen lukenut suurella mielenkiinnolla viestejäsi tässä ketjussa, kun minulla on oma suunnitelma pidemmälle ziplinelle. Minulla on pieni metsätila, joten puita on runsaasti, mutta kun luen kaapeleihin kohdistuvista voimista, jotka olet laskenut, olen hieman huolissani. Korkeimmat puuni kasvavat kallion päällä, ja se tekee minut vielä huolestuneemmaksi. Meillä on valittavana joko mänty tai kuusi, jos jokin näistä olisi parempi vaihtoehto? Olisi ehdottomasti mielenkiintoista kuulla enemmän, miten olet järjestänyt kiinnityksesi, oletko varmistanut voimat useisiin puihin tai maahan/kiveen? Ajattelen, että mitä korkeammalle puissa kaapeli kiristetään, sitä vähemmän voimaa puut kestävät? Toisessa päässä voin kiinnittää tammeen tai pyökkiin ja oletan, että nämä puut ovat vakaampia ja kestävät enemmän voimia, joten siellä en ole yhtä huolissani.
Hei Plundraren. Olen lukenut kiinnostuksella viestejäsi tässä ketjussa, koska minulla on omia suunnitelmia pidemmästä ziplinesta. Minulla on pieni metsätontti, joten puita on hyvä saatavuus, mutta kun luen voimia, jotka olet laskenut wiren kiristämisessä, harkitsen sitä uudelleen. Korkeimmat puuni kasvavat kivellä, mikä huolestuttaa minua vielä enemmän. On sekä mäntyjä että kuusia valittavana, onko jokin näistä parempi? Olisi ehdottomasti mielenkiintoista kuulla enemmän siitä, miten olet kiristänyt järjestelmäsi, oletko varmentanut voimat useammalle puulle tai vaihtoehtoisesti varmistanut maassa/kivessä? Ajattelen, että mitä korkeammalle puihin kiinnitetään wiren, sitä vähemmän voiman vaikutukset puut kestävät? Toisessa päässä minulla on mahdollisuus kiinnittää tammessa tai pyökissä ja oletan, että nämä puut ovat vakaampia ja kestävät enemmän voimia, joten siitä en ole yhtä huolissani.
Hauskaa! Kaikilla noilla puilla on varmasti hyvät mahdollisuudet rakentaa hyvän ziplinen . En tiedä, kuinka paljon vääntömomenttia puu kestää sivusuunnassa, mutta köysiradalla ei luoda juurikaan voimia suunnattuna juuresta latvaan, kuten voimakkaassa tuulessa, joten rajoittava tekijä ei pitäisi olla puiden kaatuminen juurineen, vaan pikemminkin murtuminen. Kuten sanot, momentti kasvaa, kun kiinnityspiste on korkeammalla. Jos puut myöntyvät ennen vaijerin tai muun ripustuksen antamista periksi, täytyy mitoitukseen lisätä kunnolla tukevuutta! Tietenkin kannattaa valita hyväkasvuinen ja ennen kaikkea terve puu. Minun puut ovat mäntyjä, noin 35-40 cm halkaisijaltaan rungossa kiinnityskohdassa noin 4 metrin korkeudella. En ole varmistanut muulla tavalla. Voidaan tehdä monimutkaisempia ratkaisuja, kiinnittää esimerkiksi kallioon. Riippumatta siitä, mitä tehdään, ei pidä unohtaa, että puut liikkuvat koko ajan tuulessa ja että ripustus kestää sen hankaamisen ja voi käsitellä esimerkiksi, että kiinnityspisteet liikkuvat synkronisoimattomasti tuulen mukana. Täällä ei ole ollut ongelmia 25 m/s tuulenpuuskissa. Tuo tuuli itsessään luo suuremman vääntömomentin puussa kuin köysirata.
Jos on kiinnostusta laskentaani, yritän esitellä sen: Laskin voimat trigonometrisesti jakamalla ne voimakomponenteiksi. On helpointa piirtää se paperille. Olen asettanut vaijerin omapainon yhtenä pistekuormana yhdessä henkilöpainon kanssa vaijerin keskelle ja olettanut, että vaijeri muodostaa hypotenuusan (h) kahdessa peilikuvallisessa kolmiossa taipuman* ollessa lyhyt katetti ja vaakasuoran etäisyyden (x) puista ollessa pitkä katetti. Pystysuora vastaavasti voima painovoimaa vastaan luodaan kahden voimavektorin avulla, jotka ulottuvat pitkin hypotenuusaa (ovat samanlaisia, mutta peilikuvallisia x:n kautta). Silloin käy ilmi, että voiman suuruus on g*(omapaino+henkilöpaino)/sin(arctan(y/x)). Tämä on vaijerin voima. Ripustuksen voima on puolet tästä, joka puolestaan luo puristus- ja vetovoimia rungossa ja momentin puussa juuren kohdalla, joka riippuu ripustuskorkeudesta. Näitä en ole laskenut. Mutta huomaa, että tämä ei ole ammattimainen laskelma vaan hyvin yksinkertainen malli ilman esimerkiksi dynaamista kuormitusta, enkä voi taata, että laskelma on yleisesti käyttökelpoinen.
Jos on oikeat edellytykset ja voi kiinnittää rakenteen kallioon, niin voidaan varmasti rakentaa hyvä ripustus laminaattipuusta!
*Taipuma vaikuttaa voimiin paljon ja voit itse päättää, kuinka paljon taipumaa halutaan ja sitten mitoittaa sen mukaisesti. Asennuksen aikana vaijerin esijännitys täytyy tehdä niin, että saadaan se taipuma, mitä on ajateltu. Liian vähäinen taipuma voi aiheuttaa vaijerin katkeamisen, jos köysirataa ripustetaan puuhun ja tuulee voimakkaasti. Liian suuri taipuma taas kuluttaa reiän housun takapuoleen.
Päivitä meitä mielellään siitä, miten köysiradan rakentaminen etenee
Hauskaa! Kaikkien niiden puiden kanssa on varmasti hyvät mahdollisuudet rakentaa hyvä zipline . En tiedä, kuinka paljon momenttia puu kestää sivusuunnassa, mutta köysiradalla ei luoda voimaa, joka olisi suunnattu juuresta latvaan, kuten osittain tapahtuu kovassa tuulessa, joten rajoittava tekijä ei pitäisi olla puiden kaataminen vaan pikemminkin niiden katkeaminen. Kuten sanot, momentti kasvaa kiinnityspisteen ollessa korkeammalla. Jos puut antavat periksi ennen kuin vaijeri tai jokin muu ripustuksessa antaa periksi, niin silloin pitää kyllä panostaa kunnolla mitoituksessa! Mutta tietenkin pitää valita hyväkasvuinen ja ennen kaikkea terve puu. Minun puuni ovat mäntyjä, noin 35-40 cm halkaisijaltaan rungosta kiinnityspisteiden kohdalla noin 4 metriä ylös. En ole kiinnittänyt niiden turvallisuutta muuten. On mahdollista tehdä se monimutkaisemmin, kiinnittää kallioon tmv. Mitä tahansa teetkin, älä unohda, että puut liikkuvat jatkuvasti tuulessa ja ripustuksen on kestettävä kulumista ja käsiteltävä esimerkiksi, että kiinnityspisteet liikkuvat synkronoimattomasti tuulen kanssa. Täällä ei ole ollut ongelmia tuulenpuuskissa, jotka ovat 25m/s. Se tuuli itsessään luo suuremman murtomomentin puuhun kuin köysirataan.
Jos kiinnostusta laskelmiini löytyy, yritän esittää sen: Laskin voimat trigonometrisesti jakamalla ne voimakomponentteihin. Helpoin on piirtää se paperille. Olen asettanut vaijerin omaa painoa pistekuormana yhdessä henkilön painon kanssa keskelle vaijeria, ja oletin, että vaijeri muodostaa hypotenuusan (h) kahdessa peilikuvatriangelissa, joissa notkahdus* keskellä vaijeria on lyhyt kateetti ja horisontaalinen etäisyys (x) puuhun on pitkä kateetti. Pystysuuntainen vastavoima painoa vastaan syntyy silloin kahden voimavektorin kautta, jotka ulottuvat hypotenuusaa pitkin (ovat samanlaisia mutta peilikuvat x:n kautta). Silloin voimamagnitudi on g*(omamassat+henkilöpaino)/sin(arctan(y/x)). Tämä on voima vaijerissa. Voima ripustuksessa on puolet tästä, mikä vuorostaan aiheuttaa puristus- ja vetovoimia rungossa ja momentin puuhun juurella, joka riippuu kiinnityskorkeudesta. Näitä en ole laskenut. Mutta huomioi, että tämä ei ole mitään ammattimaista laskentaa vaan erittäin yksinkertaistettu malli ilman esim. dynaamisia kuormia ja en voi taata, että laskelma olisi yleisesti pätevä.
Jos on oikeat olosuhteet ja voi ankkuroida rakennelman kallioon, voi varmasti rakentaa hyvän ripustuksen liimapuuilla!
*Notkahdus vaikuttaa voimiin paljon ja voi itse päättää, kuinka paljon notkahdusta haluaa ja mitoiteta sen mukaan. Asennuksessa pitää sitten esijännittää vaijeri niin paljon, että saa haluamansa notkahduksen. Liian vähäinen notkahdus voi aiheuttaa vaijerinkatkeamisen, jos köysirata on puussa ja tuulee voimakkaasti. Liian suuri notkahdus kuluttaa reikää housujen takaosassa.
Päivitä meitä mielellään, miten köysiradan kanssa menee
Seurasin keskusteluasi yllä siihen asti, kun asetit kaavan voiman laskemiseksi. Olisin varmasti tarvinnut johdantoa ymmärtääkseni sen. Jos edes sekään olisi auttanut höh! Kokeilin myös laittaa omia lukuja, mutta laskenta ei mennyt hyvin