apotekarnes
Hei.

Olen juuri käynyt Byggmaxissa ostamassa masoniittia koko yläkerran sisäseiniin. Kun oli aika liottaa levyjä ennen naulausta, huomasin, että levyissä ei ole raakaa puolta (virasida), vaan kaksi kiiltävää puolta. Levyt imevät siksi tuskin lainkaan kosteutta, kuten tavallisesti tekevät. Lisäksi levyt ovat paljon kovempia ja hauraampia kuin tavallinen kovalevy.

Onko kenelläkään kokemusta näistä levyistä? Onko tämä joku uusi vaihtoehto, joka ei muuta muotoaan ja siksi ei tarvitse liottaa? Ehkä ne vain pitää naulata paikalleen, mutta olen hieman epävarma, koska olen nähnyt, mikä voi olla seuraus jos liottamisen unohtaa, kuplia, kuplia ja lisää kuplia.

Vastaukset tyyliin: "Käytä mieluummin kipsiä" pyydetään ystävällisesti mutta päättäväisesti välttämään.

En aio sanoa käytä kipsiä, vaan kysyn miksi käytetään masonit? Kysyn siis puhtaasta tietämättömyydestä ja ei mistään muusta.

Ostin masoniittia väliseinään byggmaxilta viime viikolla. Huomasin silloin, että siellä oli kasa "hårdboard"...ehkä se on se, jonka sait kotiin? Minulla ei kuitenkaan ole tietoa kiinnityksestä, olen itsekin noob.

En ole vielä saanut levyjäni paikalleen, sillä tulin epävarmaksi oston jälkeen. Kuinka tiheään pitäisi naulata, jotta ne pysyvät tasaisesti? Vanhoissa levyissä oli tyyliin naula joka toinen sentti. En tiennyt myöskään tuosta liottamisesta. Pitäisikö niitä kastella vesisuihkulla?

apotekarnes
Eivätkö board, kova kuitulevy ja masoniitti ole eri nimiä samalle asialle? Tarkoitatko, että Byggmaxilla oli tavallista 3,2 mm paksua masoniittia + toinen laji, joka oli yhtä paksu mutta kovempi? Joka tapauksessa uskon, että se sopii mainiosti minun seinille kovana tai ei...

Tavallisesti kostutetaan raaka puoli siveltimellä tai vesisuihkulla niin, että siitä tulee hieman kostea päivää ennen asennusta. Sitten kaikki levyt asetetaan päällekkäin niin, että kosteus ei haihdu, vaan leviää levyyn. Kun levyt on sitten naulattu kiinni, ne kutistuvat hieman, mikä vähentää kuperiskivun riskiä. Tämä pätee erityisesti vuoden kuivimpiin aikoihin, kun levyt ovat rutikuivia paisumaan sitten hieman loppukesällä ja syksyllä, mikä aiheuttaa kuplia pintaan. Masoniitti naulataan niin tiheästi kuin jaksaa. Itse tavallisesti naulaan noin kymmenen senttimetrin välein. Pieni dyckert-pistooli on rahansa arvoinen monta kertaa, kun naulaa masoniittia. Et koskaan saa suuria kraattereita vasaran jäljiltä, jotka pitää pakkeloida, vaan vain pieniä pieniä merkkejä.

yens:
Käytän useinpontta + masoniittia, koska mielestäni seinät tuntuvat paljon tukevammilta ja vankemmilta kuin kipsilevyseinät. Raskaita seinäkiinnityksiä voi ripustaa mihin tahansa kohtaan seinälle. Ja kun poistaa jotain, tapettiin ei jää suuria reikiä, kuten kipsissä. Lisäksi masoniitti on kivikovaa ja kestää enemmän kuin kipsilevy. Haittoja ovat se, että tapetit voivat halkeilla aivan kuten lastulevyseinät, että pontti + masoniitti vie paljon kauemmin asettaa kuin kipsi ja että kustannukset ovat korkeammat (luulisin). Nyt minulla on puutavaraa omasta metsästä, joten säästän paljon siitä kustannuksesta. Mutta tämä on vain makuasia kuten kaikki muu.

apotekarnes sanoi:
Eikö board, hårdboard ja masonit ole eri nimityksiä samalle asialle?.
Ei, ja luulen, että olet ostanut MDF:n.

apotekarnes sanoi:
Eikö board, kovalevy ja masonit ole eri nimet samalle asialle? Tarkoitatko, että Byggmaxilla oli tavallista masonit-levyä 3,2mm + toinen lajike, joka oli yhtä paksu mutta kovempi? Joka tapauksessa uskon, että se sopii hienosti seinilleni, kova tai ei...

Yleensä raakapinta kostutetaan siveltimellä tai vesisuihkulla, jotta se tulee hieman kosteaksi päivää ennen kiinnittämistä. Sitten levyt laitetaan päällekkäin niin, että kosteus ei haihdu vaan leviää levyssä. Kun levyt on naulattu paikoilleen, ne kutistuvat hieman, mikä minimoi riskin levyjen kupruiluun. Tämä pätee erityisesti vuoden kuivimpina aikoina, jolloin levyt ovat rutikuivia, ja ne turpoavat hieman loppukesällä ja syksyllä, mikä aiheuttaa kuplia pintaan. Masonit tulisi naulata niin tiiviisti kuin mahdollista. Yleensä naulan noin kymmenen senttimetrin välein. Pieni dyckert-pistooli maksaa itsensä takaisin useaan kertaan, kun naulaa masonitia. Et saa ikinä aikaan suuria kraattereita vasaralla, jotka vaatisivat pakkelia, vaan vain pieniä pieniä merkkejä.

yens: Käytän raakalautaa + masonitia, koska uskon, että seinät tuntuvat paljon vankemmilta ja tukevalta kuin kipsilevyseinät. Voit ripustaa raskaita seinään kiinnitettäviä esineitä mihin tahansa seinällä. Kun poistat esineitä, et saa suuria reikiä tapettiin, kuten saa kipsilevyistä. Lisäksi masonit on kivikova ja kestää iskuja enemmän kuin kipsilevyt. Haittapuolina on, että tapetit voivat halkeilla kuten lastulevyseinät, raakalauta + masonit vievät paljon enemmän aikaa asentaa kuin kipsi, ja kustannukset ovat korkeammat (luulisin). Nyt minulla on puuta omasta metsästä, joten säästän paljon kustannuksista. Mutta tämä on vain makuasia kuten kaikki muu.
Miksi ei käyttää raakalautaa + kipsiä, jotta voi ruuvata missä haluaa ja maalata tai tapetoida ilman halkeamia?

Mikael_L
Springare sanoi:
Miksi ei käytetä ponttilauta + kipsi niin voi ruuvata minne haluaa ja maalata tai tapetoida ilman että se halkeaa?
Ehkä 9,8 mm x2 kapeampi huone !!?? :)

Masonite on eräänlainen levymerkki (jota kutsutaan kansanomaisesti masoniitiksi) Byggmax myy 2 erilaista levyä. Yksi tavallinen ja yksi öljykyllästetty, joka kestää kosteutta.

MDF on levy, joka on pehmeämpää kuin masoniitti, mutta koska Byggmaxin MDF on 16 mm ja tavallinen levy on 3,2 mm, oletan, että immobil on väärässä uskomuksessaan, että ostit sen vahingossa.

• Tykkään
John Christer
  • Laddar…
Näkemäni MDF-levyt ovat ainakin kovempia kuin Masonite. On olemassa 3 mm MDF, mutta sitä ei ehkä ole Byggmaxilla? Ajattelin lähinnä sitä, että levy oli sileä molemmilta puolilta, mutta on ehkä masoniittia, joka on sitä? ;-\

apotekarnes
Immobil sanoi:
Ei, ja uskon että olet ostanut MDF:ää.
Etsi vähän kovalevyistä niin näet esim:
http://museet.skelleftea.se/hallahus/stilhistoria/masonite.htm
"Masoniitti on siksi arkikielessä tullut synonyymiksi kaikenlaiselle kovalevylle"

tai:
http://www.suomenkuitulevy.fi/se/produkter/byggnadsskivor/hardboardforbyggaren
"Hardboard on tiukasti puristettuja puukuitulevyjä, jotka ovat sileitä toiselta puolelta ja viiramaisia toiselta puolelta"

tai:
http://www.groningboard.se/Board_1.asp

Hårdboard on nimitys levylle, tai jos haluat, masoniitille.
Näen eron MDF:n ja levyn välillä, ja tämä ei todellakaan ole MDF:ää. Väri ja kuitukoko eroavat merkittävästi MDF:n ja levyn välillä. Alkuperäinen pohdintani koski oikeastaan vain sitä faktaa, että levyssä on kaksi sileää puolta yhden sijasta. Ongelma oli, että levy ei ime kosteutta sileiden puolten kautta yhtä nopeasti, joten riski kuplista seinässä tuntuu hieman suuremmalta. Nyt on kuitenkin osoittautunut, että niiden kanssa on erittäin helppo työskennellä. Ne eivät ole lainkaan niin löysiä kuin tavallinen masoniitti, joten ne on paljon helpompi asentaa itse. Sitten näemme, tuleeko taakse ilmataskuja vai ei.

apotekarnes
Springare sanoi:
Miksi et käyttäisi raakapontti + kipsiä, jotta voit ruuvata minne haluat sekä maalata tai tapetoida ilman että se halkeilee?
Se on kai suunnilleen sama asia kuin käyttää OSB + kipsi, mutta kalliimpaa ja työläämpää. Itse suosin masoniittia pinnassa, koska sen pinta on sileä, kivikova eikä jätä rumia arpia, kun irrotat jotakin, joka on ollut seinällä.

apotekarnes sanoi:
Se on suunnilleen sama asia kuin käyttää OSB:tä ja kipsilevyä, mutta kalliimpaa ja työläämpää. Pidän parempana, että käytän ulkoreunassa masoniittia, koska pinta on sileä, kova kuin kivi eikä jätä rumia jälkiä, kun jotain puretaan seinältä.
Miten teet levyjen väliin jäävien saumojen kanssa? Kitkaatko ja laitatko nauhaa?

apotekarnes
Bloink sanoi:
Kuinka teet levyjen väliin jäävät saumat? Paklaatko ja laitatko nauhan?
Joo, juuri niin. Mutta yleensä käytän ensin höylää reunoihin ennen kuin kiinnitän ne saadakseni viistetyn reunan.

Lainaan ja nostan tätä ketjua vähän!!

Olin Byggmaxilla muutama viikko sitten ja sain mukaani levyä, joka on kiiltävä molemmilta puolilta. Pitäisi saada ne ylös videoluukun kautta, mutta sain vain yhden kokonaisena ylös. Ne eivät kestäneet taivutusta. Tänään kävin ostamassa lisää, mutta silloin ne olivat kiiltävät vain yhdeltä puolelta ja niitä oli helppo taivuttaa.

Tarkoitukseni on käyttää niitä ilmaraossa, mikä on näiden suuri ero?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.