Olemme remontoimassa pintakerroksia talossamme vuodelta 1932.
Talo:
Seinä on tehty pystylaudoista. Vanhanaikaisen rappauksen päälle on lisätty 80mm mineraalivillaa eristeeksi ja sen päälle paksurappaus, Serporock. Vintillä on sahanpurua, ja vinokattoihin lisätään 15 cm ekokuitua eristeeksi. Lämmitys tulee olemaan pellettilämmitys.
Kysymykseni on nyt, miten meidän tulisi tehdä mahdolliset kosteussulut seinissä, katossa ja viistoissa katoissa.

Tästä aiheesta on kirjoitettu paljon. Käytä hakutoimintoa.
Yleisesti voidaan sanoa, että jos lisäeristät vanhan ilmavuodon omaavan talon, sinun tulisi asentaa diffuusiosulku. Syy on se, että uuden paksun eristyksen myötä lämmin kosteus ei pääse kulkemaan ulos seinän läpi kuten aiemmin. Se tiivistyy seinän sisälle.

Vaikeaa on nimittäin määrittää tarkkaan, kuinka paljon eristystä (mikä k-arvo) voi olla ilman, että se tiivistyy seinään. Sinun tapauksessasi arvaisin, että talon kannalta olisi parasta käyttää kosteuseste.

Kiitos vastauksesta. Olen etsinyt foorumilta, mutta en ole löytänyt vastausta. Haluaisitko auttaa minua linkkien kanssa. Ja sitten minulla on muutamia tarkempia kysymyksiä.

Vinokatto: Ikääntymistä kestävä muovi eristeiden lisääjän suosituksesta. Puuseppä on kiinnittänyt levyt niin, että jokainen ruuvi menee muovin läpi. Muovi on koolausten sisäpuolella, joten se ei ole puristuksessa.

Katto: pidämme vanhan huovan, joka on sahanpurun alla. Paikkaamme vähän sieltä täältä.

Seinät: olen laittanut tuulitiivistä paperia. Siinä on kuitenkin paljon reikiä. Kuinka tarkka pitäisi olla tässä? Miten ikkunoiden yhteydessä toimitaan?

Laitan hieman sanoja väliin...
Jos sinun ehdottomasti on oltava diffspärr jossain, niin sen pitäisi olla kaikkialla ja sen on oltava tiivis. Ruuvinreikiä voi kuitenkin lakata miettimästä, sillä on vaikeaa ruuvata kipsiä menemättä myös diffspärrin läpi, paitsi jos se on rakenteen sisällä, mikä ei koskaan pitäisi olla tilanne täällä.

Tuulenpitävä paperi ei ole diffspärr penninkään edestä, vaan nimenomaan tuulipaperi, teippaus voi olla hyvä idea.

Näen järjettömänä sekoittaa tuulipaperi (ei-diffspärr) ja diffspärr samassa talossa, mutta on parempi, että kukin itse päättää sen omien taloudellisten seuraustensa kanssa.

Henkilökohtaisesti mietin joskus, pitäisikö aloittaa kurssi siitä, miten etsitään esimerkiksi Googlesta tai foorumeista. On silkkaa typeryyttä, että tähän kysymykseen ei löydä vastausta täältä.

http://www.byggahus.se/search.php?searchid=1468978

/Kent

Kent, Kiitos kohteliaasta vastauksestasi
Luonnollisesti olen hakenut ja löytänyt vastauksia kylpyhuoneiden, kattojen, kellareiden diffuusiosuluista, mutta en sitä, mitä halusin tietää. Nyt olen tehnyt kuolemansynnin kysymällä jotain, mitä joku muu on jo kysynyt...

Tuulitiivis kalvo ei ole tiivis, sen tiedän. Rakentamisen ammattilainen suositteli minulle pahvia. Sisimmäisen kerroksen tulisi olla 12 kertaa tiiviimpi kuin ulomman kerroksen. Pahvi täyttää tämän vaatimuksen.

• Tykkään
Göran 9191
  • Laddar…
No, hyvänen aika. Muovia tai ei muovia 30-luvun massiivipuurakennuksessa. Olen myös yrittänyt saada hyviä vastauksia siihen. Täysin mahdotonta. Voin viitteenä kertoa, miten olemme päättäneet tehdä. Eikä talomme ole vielä ainakaan alkanut homehtua.

Ei ylimääräistä muovia tai paperia vanhoissa seinissä, jotka meidän tapauksessamme sisälsivät jo kolme kerrosta tuulenpitävää paperia julkisivun alla sekä sahanpuru- ja kutterinlastueristeen edessä ja takana seinän sisällä. Säilytimme vanhat ikkunat ja kunnostimme ne. Lisäeristetty 5 cm ulkopuolelle.

Laajennus muovilla ja eristyksellä seinissä nykyaikaisten menetelmien mukaan.

Katto olemme purkaneet ullakon ja rakentaneet sen uudelleen rinnakkaiskatoksi noin 50 cm eristyksellä. Poraus ilmanvaihtoa kattotuoleihin, mutta ei harjalle. Laitoimme levyt ilmatilan alle raakaponttiin, eristys ja muovi sisimmäksi. Valitsimme muovin vanhaan kattoon Svenska Byggtjänstin suositusten perusteella. Kosteus sisäpuolelta taloa on suurin syy kosteuteen katossa, ja siksi on tärkeää pysäyttää se ennen kuin se nousee kattoon.

Olemme siis sekoittaneet muovia ja ei muovia samassa talossa, joten ehkä olemme hulluja. Mutta minulla ei ole koskaan ollut aikomusta muuttaa taloamme moderniksi, tiiviiksi matalaenergiataloksi. Haluamme edelleen tuoda raikasta ilmaa ikkunoiden kautta ja säilyttää vanhan painovoimaisen ilmanvaihdon talossa. Uusissa ikkunoissa laajennusosassa on venttiilit.

Ei koskaan muovia rakenteen sisällä on ainoa asia, josta useimmat ovat yhtä mieltä, uskon. Muuten on yhtä monta vastausta kuin "kysyjää". Lisäeristän juuri autotallini enkä käytä muovia. Kun laajensimme ensimmäistä taloamme, jonka alkuperäinen osa oli 1870-luvulta, ja uusi osa rakennettiin 1988, laitoimme muovia -88 vuoden sääntöjen mukaan uuteen osaan, mutta emme vanhaan taloon emmekä kattoon. Talo seisoo edelleen tänä päivänä, 21 vuotta myöhemmin, ilman mitään kosteus- tai homevaurioita. Ei tietenkään voi vakuuttaa itsensä kaikilta riskeiltä, ja joskus ei toimi, vaikka tekisi kaiken oikein, joten mitään takuita ei anneta, mutta vaikuttaa siltä, että koska teimme kuten "pinebar", se voi olla toimiva tapa :) Eri viestien sävy vaihtelee myös täällä, huomaan :)

Kiitos vastauksistanne. Johtopäätökseni on, että jos kaikki vastaavat eri tavalla, se johtuu siitä, ettei oikeaa tapaa ole. Kuten Pinebar sanoo, emme myöskään rakenna matalaenergiaksi. On parempi, että on hieman kylmää, jos lämmityskustannukset ovat liian korkeat. Savupiippu tulee olemaan lämmin ja edistää itsevedon toimintaa.

Meillä on homeentorjujat (reiät katossa ilmanvaihtoa varten) sekä ylhäällä että alhaalla. Meillä on masoniittilevyt, jotta saadaan ilmarako. Valitsimme muovin viistoihin kattoihin, koska uusi katto rakennetaan uudella tavalla, paksummalla eristyksellä jne. Laitoimme tuulensuojapaperin ulkoseiniin, koska sitä oli aikaisemmin (tosin tavallinen paperi), emmekä halunneet vähentää diffuusiovastusta nyt, kun olemme lisäeristäneet ja lisäksi meillä on ”kosteammat” tavat kuin alkuperäisillä omistajilla. Eristys on ulkopuolella, joten puuseinä on lämmin.

Mitä en ymmärrä tässä asiassa on, että korkealaatuista muovia suositellaan. Samalla on sallittua tehdä siihen reikiä, koska sitä ei voi välttää???!!! On myös sallittua olla laittamatta muovia esimerkiksi kohta seinät, jotka ovat tiellä. Koska se ei ole mahdollista!! Mikä tämä tapa ajatella on? Joko se todella tarvitaan tai sitten ei. Muovin pitäisi myös edistää sitä, että mahdolliset vauriot, jotka johtuvat ulkoa tulevista vuodoista, havaitaan myöhemmin.

Kiitos myös Jan-Å viitteestäsi.

Tärkeintä vanhojen talojen remontoinnissa (mielestäni) on hyvä ilmanvaihto. Jos saa kosteuden poistumaan ilmanvaihdon kautta, on kosteussulku/ei kosteussulku vähemmän tärkeä kysymys.

Jos taas tiivistää kaikkialta ja sulkee vanhoissa taloissa yleisesti olevan painovoimaisen ilmanvaihdon, tulee ongelmia...

Itse olen laittanut sulun yläkerran kattoa vasten (se ei kuitenkaan ole 100% tiivis katon palkkien, vanhojen seinien yms. takia).

Totta kai olet oikeassa Niblom!

Monet tekevät virheen lisäeristäessään vanhaa taloa tekemällä sen liian hyvin. Laitetaan paksu eristys ja tiivistetään myös reiät, halkeamat ja kaikenlaiset viat, koska halutaan miellyttävän tiivis ja lämmin talo.
Jos tekee näin, on luonnollisista syistä LISÄTTÄVÄ painovoimaista ilmanvaihtoa. Ehkä asennetaan pari ylimääräistä mekaanista venttiiliä, jotta lisääntynyt määrä kosteaa ilmaa saadaan tuuletettua pois.

Tämä eristys/kosteussulku ei ole tarkkaa tiedettä, vaan se riippuu monista tekijöistä, kuten kaikki yllä kuvaavat.

Joten te, jotka lisäeristätte, käyttäkää tervettä järkeä ja jos lisäätte talonne tiiviyttä ilman kosteusesteitä, lisätkää painovoimaista ilmanvaihtoa, jos se on tällä hetkellä riittämätöntä.

Älä laita muovia taloon (seinämiin), jos se on vanha ja ilman ilmastointia! Se vangitsee kosteuden eristykseen ja seurauksena on homevaurioita, jotka voivat vahingoittaa terveyttä! Lisäksi älkää eristäkö kylmäullakkoa ennen kuin vaihdatte katon, sillä täytyy olla tiivis aluskatto, jotta talvella katon alapuolella jäätyvä vesi voi valua alas aluskatolle ja sieltä pois. Kannattaa purkaa kaikki vanha ja korjata kaikki uudella, niin lopputulos on paras =)

Ina 7, en ymmärrä sinun päättelyäsi, kun kyseessä on muovi seinissä ja ilmastointi?

Mutta olet oikeassa, mitä tulee "undertak" vaikka useimmat kutsuvatkin niitä ilmanrakoiksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.