2 777 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Kosteussulku kesämökissä
Hei,
olen rakentamassa vapaa-ajan asuntoa perustuen 1800-luvun hirsirunkoon ja pohdin kosteussulkua. Tällainen talo tulee enimmäkseen olemaan ulkolämpötilan vaihteluiden armoilla ja tuntuu vähän kalsealta "muovittaa koko sisätila". Vanhemmat kirvesmiehet, jotka ovat olleet siellä, ovat hyvin epäileväisiä näihin "uusiin muotivirtauksiin". Luonnollisesti siellä pitäisi olla tulo- ja poistoilma, tavoitteena on 125 mm alhaalta lähellä takkaa ja korkealla toisessa päässä. Riittääkö tämä vai homehtuuko koko sisustus?
Terveisin
Göran
olen rakentamassa vapaa-ajan asuntoa perustuen 1800-luvun hirsirunkoon ja pohdin kosteussulkua. Tällainen talo tulee enimmäkseen olemaan ulkolämpötilan vaihteluiden armoilla ja tuntuu vähän kalsealta "muovittaa koko sisätila". Vanhemmat kirvesmiehet, jotka ovat olleet siellä, ovat hyvin epäileväisiä näihin "uusiin muotivirtauksiin". Luonnollisesti siellä pitäisi olla tulo- ja poistoilma, tavoitteena on 125 mm alhaalta lähellä takkaa ja korkealla toisessa päässä. Riittääkö tämä vai homehtuuko koko sisustus?
Terveisin
Göran
OK, te olette siinä mukana, että tarkoitan kosteussulkukerrosta suoraan sisäseinän levyn sisäpuolella, sitten eristyksen, tuulensuojan ja hirsirungon? Tarkoitan, kosteussulkuteoria kuulostaa järkevältä, eli ettei lämmitetyn sisäilman kosteutta pääse eristykseen ja ulkoseinään vaan se tuulettuu ulos. Huoleni perustui siihen, että mökki ei ole pysyvästi lämmitetty aktiivisella ilmanvaihdolla, onko se teidän epäilyksenne pohjana?
Teoria diffspärristä edellyttää, aivan kuten sanot, että talo on pysyvästi lämmitetty, että ilmanvaihto on ohjattu ja että diffspärr on täysin tiivis.
Henkilökohtaisesti olisin myös ollut hieman varovaisempi eristyksen kanssa enkä olisi ylittänyt 100 mm.
/Kent
Henkilökohtaisesti olisin myös ollut hieman varovaisempi eristyksen kanssa enkä olisi ylittänyt 100 mm.
/Kent
Kiitos Kent, taidan jättää muovin väliin. Ehdin laittaa muovia kattoon, mutta sen pitäisi olla OK, koska eriste on ilmavasti tuuletettu raakaponttia vasten. Olen laittanut 265 mm eristettä kattoon, väliseinät rakennetaan 50x100, mutta hirsiseinien pinta ei ole täysin tasainen, joten lasken suurelta osin 120-eristeellä, muutamat palat 145.
Ystävällisin terveisin
Göran
Ystävällisin terveisin
Göran
Klikkaa tästä vastataksesi
